Det ER vold! Vold er ikke kun defineret ud fra at der sker noget fysisk håndgemæng, men også at der bliver kørt psykisk terror (der findes også "økonomisk vold), hvilket det her må siges at være.
Jeg dømmer dig ikke, for jeg ser dig som et ligeså stort offer i det her, som din søn. Du har været i det så længe, at du formentlig har mistet greb om rigtigt og forkert. Han behandler sikkert heller ikke dig så pænt, har jeg ret? (Du behøver ikke svare)
Det der er farligt i sådan en situation, er, at der sker en normaliseringsproces, hvor man ikke længere kan se det forkerte i en given adfærd. Det sker, fordi det får lov at eskalere ligeså stille uden nogen siger fra. Det er allerede sket, når du fx siger, "det er bare vand".
Os der ikke lever dit liv, er helt ude på kanten af stolen lige nu, fordi det er så voldsomt og grænseoverskridende forkert, det han har gjort.
Den gode nyhed er, at der er noget i dig, det stopper op og spørger, om det er ok. Det er det ikke!
Du er nødt til at tage dine børn og komme væk derfra. Hvis du bliver, er der stor risiko for, at hans adfærd bliver værre endnu og før du ved af det, har du ikke længere styrke til at rejse og og gå. Det har du nu.
Vr stolt af sig selv, fordi du har set det nu, før det blev rigtig grelt.
Stort kram til dig.