Kejsersnit uden grund..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. marts 2013

Kløver

Hej
Jeg kan ikke lige hitte helt ud af hvordan de gener du nævner skulle have noget at gøre med krjsersnit og fødsel?

Jeg har selv fået kejsersnit 2 gange, det har dog været grundet ssf begge gange og 2 gang også pga bristningsrisiko i arret

Hvis du er bange for lugtgener i forbindelse med barnets ankomst til verden, tror jeg faktisk netop et ks er et dårligt valg.
Alle bløder efter en fødsel, og det er uanset alm fødsel eller ks, barselsflåden, kommer uanset, da blødningen kommer fra såret, hvor moderkagen har siddet, derudover får man efterveer som trækker livmoderen sammen, hvilket kroppen kan ha sværere ved efter ks, og være længere tid om det.
Samtidig er der langt større risiko efter ks for infektioner som kan give lugtgener, og jeg har selv haft problemer efter sidste ks, hvor lægen sagde at det godt kunde tage kroppen længere tid at genfinde sit normale leje, da alle gravide jo har masser af hormoner og ændret balance som nemmere finder sig selv efter en fødsel, pga de hormoner tror jeg det var som bliver frigivet, kan ikke huske det helt præcist.
Synes du skal få en lang god snak med din jm så i sammen kan finde løsningen for dig, en fødsel kan både være en god men også en dårlig oplevelse uanset om det foregår via ks eller på normal vis.

Håber det bedste og du er velkommen til at skrive hvis du vil høre mere om ks og hvordan det kan være, har 2 forskellige oplevelser med det, og er der flere grunde for pks så endelig del med din jm, så hun forstår alle vinkler og hvor vigtigt det er for dig.
Inden 2 ks havde jeg selv flere overlæger som frarådede alm fødsel, og afsluttende samtale hvor der bare skulle sættes en dag på, fik jeg en anden læge som sagde alm fødsel var, ingen info om det, og han kollega han ringede til, havde ingen resteiktioner på men frarådede, og lægen mente stædigt det skulle være alm. Jeg fik mit ks, og er ked af i dag jeg blev misvejledt bla omkring muligheder for igangsættelse, men er samtidig glad for jeg fik ks, da jeg denne gang fik en positiv oplevelse som jeg ikke fik ved min søns ks
Håber ikke det blev for rodet

Håber på det bedste for dig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2013

Kløver

FrkDitte skriver:

Hej,

Der er vel altid blod og udflåd efter en fødsel uanset hvilken "model" man vælger.. det er jeg helt indforstået med. Det er komplikationer ud over dette, eller efter man ligesom er helet. Min kusine døjer med inkontinens efter hun har født hendes børn, og det er da heller ikke det sjoveste. 

Er enig med dig i man skal have ret til at vælge selv, og selvfølgelig skal der være grundigt information om risici mm. 

Tak for svar 

Go søndag!

D.

Hov så lige denne efter jeg har svaret. Jeg døjer med inkontinens, svært ved at holde på vandet, skal ofte op og tisse om natten og mange problemer med bækkenbunden, har kun fået ks, så det undrede mig, hvir lægen sagde det intet har med selve fødslen at gøre, jo der sker jo også noget, men "skaderne" oftest opstår under graviditeten og derfor slås mange med bækkenbunden og skal lave bækkenbundsøvelser. Så trods 2 ks og mange mange øvelser er det kun blevet lidt bedre, men skal nok komme hen af vejen. Så den kan man desværre risikere uanset, hvilket var en sf de ting som virkelig overraskede mig til gengæld risikerer man ikke at briste under fødslen, og få de store bristninger som kan give problemer og fremadrettede gener

Anmeld

10. marts 2013

Mor til Frederic og Freya

FrkDitte skriver:

Hejsa,

Ja som overskriften lyder, så ønsker jeg at føde ved kejsersnit, så til jer med PKS bag jer, har jeg lidt spørgsmål...

Jeg har som sådan ingen lægelig grund til det. Jeg ønsker det pga. at jeg er bange for om jeg får problemer bagefter. Jeg døjede for mange år siden med meget udflåd, og var igennem utallige lægebesøg, speciallæge, frysebehandling, p-pille-skift, spiral mm. og intet havde en effekt.. jeg var SÅ ked af det for det gik mig meget på og jeg følte alle kunne lugte mig og følte mig rigtig ulækker. 

Det er min grund...jeg vil ikke risikere noget som helst igen med mit underliv... jeg ved risikoen er minimal.. men bare tanken om flere lægebesøg "down there" gør mig helt ked af det..

Nogen vil synes den er latterlig.. men dem om det. 

Jeg er ikke interesseret i at høre om jeres meninger om PKS, eller om jeg er klar over risici osv.  

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer som valgte PKS uden grund. Hvordan sagde i det til jordemoderundersøgelsen? og hvordan blev jeres ønske modtaget?

Jeg er så bange for at de stiller sig op med krydsede arme og skeptiske blikke...

Det skal lige nævnes at jeg er 1. gangs gravid...

Jeg står og skal snart til 1. jordemoderundersøgelse på Hillerød og er meget nervøs... Det fylder så meget... 

Håber at høre fra jer!

D.

første pks var pga han lå i tværleje.

anden pks var i samråd med min speciale jm - egen læge og terapeut. Alt pga min fortid/barndom.

Anmeld

10. marts 2013

FrkDitte

Maja84 skriver:

Hej
Jeg kan ikke lige hitte helt ud af hvordan de gener du nævner skulle have noget at gøre med krjsersnit og fødsel?

Jeg har selv fået kejsersnit 2 gange, det har dog været grundet ssf begge gange og 2 gang også pga bristningsrisiko i arret

Hvis du er bange for lugtgener i forbindelse med barnets ankomst til verden, tror jeg faktisk netop et ks er et dårligt valg.
Alle bløder efter en fødsel, og det er uanset alm fødsel eller ks, barselsflåden, kommer uanset, da blødningen kommer fra såret, hvor moderkagen har siddet, derudover får man efterveer som trækker livmoderen sammen, hvilket kroppen kan ha sværere ved efter ks, og være længere tid om det.
Samtidig er der langt større risiko efter ks for infektioner som kan give lugtgener, og jeg har selv haft problemer efter sidste ks, hvor lægen sagde at det godt kunde tage kroppen længere tid at genfinde sit normale leje, da alle gravide jo har masser af hormoner og ændret balance som nemmere finder sig selv efter en fødsel, pga de hormoner tror jeg det var som bliver frigivet, kan ikke huske det helt præcist.
Synes du skal få en lang god snak med din jm så i sammen kan finde løsningen for dig, en fødsel kan både være en god men også en dårlig oplevelse uanset om det foregår via ks eller på normal vis.

Håber det bedste og du er velkommen til at skrive hvis du vil høre mere om ks og hvordan det kan være, har 2 forskellige oplevelser med det, og er der flere grunde for pks så endelig del med din jm, så hun forstår alle vinkler og hvor vigtigt det er for dig.
Inden 2 ks havde jeg selv flere overlæger som frarådede alm fødsel, og afsluttende samtale hvor der bare skulle sættes en dag på, fik jeg en anden læge som sagde alm fødsel var, ingen info om det, og han kollega han ringede til, havde ingen resteiktioner på men frarådede, og lægen mente stædigt det skulle være alm. Jeg fik mit ks, og er ked af i dag jeg blev misvejledt bla omkring muligheder for igangsættelse, men er samtidig glad for jeg fik ks, da jeg denne gang fik en positiv oplevelse som jeg ikke fik ved min søns ks
Håber ikke det blev for rodet

Håber på det bedste for dig

Hejsa,

Tak for dit svar 

Vil dog lige rette en misforståelse, måske jeg har skrevet det på en mærkelig måde..

Jeg ved at der er et forløb efter en fødsel (alm. eller PKS), hvor man har udflåd og blødninger. Det er ikke det jeg er bange for.  

Det er bagefter dette, altså når kroppen er "færdig" med fødslen og ligesom bliver sig selv igen. Det er er der jeg er bange for der skal være problemer. 

Jeg ved også at der kan være komplikationer efterfølgende både for PKS og alm. fødsel. I mit lille hoved føler jeg bare mest for PKS.  Med alt det jeg kan læse om begge dele, så er det ikke ar og smerter jeg frygter. Nu hvor jeg tænker over det, er det måske kontroltabet der er min frygt. Ikke at kunne "styre" sin krop og dens funktioner er frygteligt. Synes jeg at jeg har prøvet, og det var forfærdeligt.

Jeg er måske i bund og grund et kontrolfreak! 

Uanset.. så må en samtale med min JM kunne hjælpe mig.

Hav en dejlig søndag!

D.

Anmeld

10. marts 2013

Thalia

FrkDitte skriver:

Hejsa,

Ja som overskriften lyder, så ønsker jeg at føde ved kejsersnit, så til jer med PKS bag jer, har jeg lidt spørgsmål...

Jeg har som sådan ingen lægelig grund til det. Jeg ønsker det pga. at jeg er bange for om jeg får problemer bagefter. Jeg døjede for mange år siden med meget udflåd, og var igennem utallige lægebesøg, speciallæge, frysebehandling, p-pille-skift, spiral mm. og intet havde en effekt.. jeg var SÅ ked af det for det gik mig meget på og jeg følte alle kunne lugte mig og følte mig rigtig ulækker. 

Det er min grund...jeg vil ikke risikere noget som helst igen med mit underliv... jeg ved risikoen er minimal.. men bare tanken om flere lægebesøg "down there" gør mig helt ked af det..

Nogen vil synes den er latterlig.. men dem om det. 

Jeg er ikke interesseret i at høre om jeres meninger om PKS, eller om jeg er klar over risici osv.  

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer som valgte PKS uden grund. Hvordan sagde i det til jordemoderundersøgelsen? og hvordan blev jeres ønske modtaget?

Jeg er så bange for at de stiller sig op med krydsede arme og skeptiske blikke...

Det skal lige nævnes at jeg er 1. gangs gravid...

Jeg står og skal snart til 1. jordemoderundersøgelse på Hillerød og er meget nervøs... Det fylder så meget... 

Håber at høre fra jer!

D.

Nu er det muligt det allerede er nævnt, men min umiddelbare tanke er at de ting du "frygter" ved en normal fødsel jo ikke er noget du sliupper for hvis du får PKS, og derfor synes jeg du skal overveje om det er risikoen værd?

Man slipper ikke for klamt ildelugtende barselsflåd bare fordi man får KS. Der er stadig et kæmpe sår inde i maven der skal hele (der hvor moderkagen har siddet fast) og det blod og flåd der skal ud kommer altså ud den samme vej uanset hvordan babyen er forløst.

Jeg kan nemt forstå dine bekymringer, men hvis fødselsmåden ikke gør nogen forskel på de ting din krop skal igennem efterfølgende, synes jeg at du skal lade dit ønske basere på det der vil give dig den bedste fødselsoplevelse

Anmeld

10. marts 2013

Thalia

FrkDitte skriver:

Hejsa,

Tak for dit svar 

Vil dog lige rette en misforståelse, måske jeg har skrevet det på en mærkelig måde..

Jeg ved at der er et forløb efter en fødsel (alm. eller PKS), hvor man har udflåd og blødninger. Det er ikke det jeg er bange for.  

Det er bagefter dette, altså når kroppen er "færdig" med fødslen og ligesom bliver sig selv igen. Det er er der jeg er bange for der skal være problemer. 

Jeg ved også at der kan være komplikationer efterfølgende både for PKS og alm. fødsel. I mit lille hoved føler jeg bare mest for PKS.  Med alt det jeg kan læse om begge dele, så er det ikke ar og smerter jeg frygter. Nu hvor jeg tænker over det, er det måske kontroltabet der er min frygt. Ikke at kunne "styre" sin krop og dens funktioner er frygteligt. Synes jeg at jeg har prøvet, og det var forfærdeligt.

Hav en dejlig søndag!

D.

Jeg var for langsom ser jeg

Det lyder som en god ide med en snak med din JM.

Anmeld

10. marts 2013

lycly

FrkDitte skriver:

Hejsa,

Tak for dit svar 

Hav en dejlig søndag!

D.

Nu skriver du at du er kontrolfreak - det er jeg også, i høj grad! Og jeg vil bare lige nævne, at for en kontrolfreak som mig har jeg aldrig i den forbindelse oplevet noget værre end et ks. Man ligger der koblet til 117 ledninger, bag et forhæng hvor 25 læger render rundt og man bliver skåret i, fuldstændig følelsesløs og magtesløs. Man har absolut INGEN indflydelse på nogen som helst måde og det er utrolig frustrerende.

Nu var det i mit tilfælde et akut kejsersnit, så det gjorde heller ikke situationen nemmere. Men hvis du ikke bryder dig om ikke at have kontrol over en situation, så er kejsersnit altså ikke den opimale situation for dig at befinde dig i

Anmeld

10. marts 2013

Kløver

FrkDitte skriver:

Hejsa,

Tak for dit svar 

Hav en dejlig søndag!

D.

Kan sagtens følge dig i kontrol aspektet, efter min første fødsel var jeg til fødselsforberedelse anden gang og de er så ringe til vejledning, mit råd er nok at få god snak med jm om de gener man kan få efterfølgende, og bed evt om det er muligt at få en samtale ved en af lægerne på sygehuset. Få også god snak netop om fødsel hvordan det ikke kun forløber ved alm fødsel, de går så meget op i normale fødsel at afviger det, kan det værd så skræmmende, hvilket jeg oplevede 1 gang. Hvis det ikke hjælper, er jeg sikker på jm vil henvise til snak om pks og forløbet omkring det, desværre er der mange ting man ikke får info om, feks var jeg på et heldagskursus omkring fødsel og det meste handlede helt banalt om barnets vej ud men intet grundlæggende info, lidt om smertestillende, men intet om det afvigende, eller ks, hun fortalte 2 min om ks fordi jeg bad om det og var så overfladisk det var ubrugeligt, så er det bedre at snakke med jm hvor du også kan stille spørgsmål hvor i også kan gå i dybden med ks, om narkosen, forløb osv

Anmeld

10. marts 2013

isabellasmor

FrkDitte skriver:

Hejsa,

Det har jeg skam også læst om og opvejet.  

Ang. luftvejene er det kun lige når barnet bliver født, der kan være komplikationer der.  Jeg er udmærket klar over hvad der er bedst for barnet og, vil nogen sige, bedst for mig. Men det ændrer ikke mit valg. Det ændrer derimod mange folks opfattelse af hvad en god mor er. Jeg er egoistisk og det er forbudt. De komplikationer der er for barnet er øget ved et kejsersnit, men de er stadig minimale. 

Så kan man spørge om det er sundt for mig OG mit barn at jeg skal gå rundt og være ængstelig og ked af de i de kommende mange måneder.. 

Tak for dit input 

Go søndag!

D.

Vi er alle ængstelige for at føde.. kender ikke nogen som ikke var/er?

Men de begrundelser du kommer med hænger jo bare ikke sammen med virkeligheden.. for som andre skriver så kan du ikke undgå nogle af de ting, og i og med en fødsel er naturlig, og et ks er unaturligt, så tror jeg du skal være mere bekymret for din krop i de efterfølgende måneder/år efter fødslen, + ved en eventuel næste graviditet, hvis du får ks. Så kan nok bare ikke helt følge dig i dine begrundelser.....

Anmeld

10. marts 2013

FrkDitte

LuLy skriver:

Nu skriver du at du er kontrolfreak - det er jeg også, i høj grad! Og jeg vil bare lige nævne, at for en kontrolfreak som mig har jeg aldrig i den forbindelse oplevet noget værre end et ks. Man ligger der koblet til 117 ledninger, bag et forhæng hvor 25 læger render rundt og man bliver skåret i, fuldstændig følelsesløs og magtesløs. Man har absolut INGEN indflydelse på nogen som helst måde og det er utrolig frustrerende.

Nu var det i mit tilfælde et akut kejsersnit, så det gjorde heller ikke situationen nemmere. Men hvis du ikke bryder dig om ikke at have kontrol over en situation, så er kejsersnit altså ikke den opimale situation for dig at befinde dig i

Der er jeg ikke helt enig. Det er jo netop mig der har bestemt hvad der skal ske. Jeg ved hvad der skal ske og det er mit valg. 

At jeg så i selve operationen er uden kontrol det det er så der jeg kan "slippe" for jeg stoler på mit valg (og lægerne og sygepl. )

D.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.