er 98% af Danmark ordblinde eller bare dovne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
modesty skriver:

Nu synes jeg at ordet "doven" er ret groft, men jeg går ud fra at du mener doven som i at man skriver "ik" i stedet for "ikke" selvom man godt ved hvordan det staves - og ikke doven som i at man ikke gider at lære at stave?

Jeg tror at alle de forskellige faktorer spiller ind. 

- Vi bliver ikke tæsket lige så hårdt på stavningen i skolerne som man gjorde for 50 år siden, hvor man terpede endelser og grammatik o.s.v.

- LOLspeak har gjort sit indtog, med f.eks oxo i stedet for også, og folk forkorter ord som eksemplet med "ik".

- Jeg tror ikke at der er flere ordblinde nu end før, men som andre også nævner, så lever vi i en verden hvor folks skriftsprog er meget mere eksponeret end før - altså folk som ikke beskæftiger sig med skrift i hverdagen.

Jeg må indrømme at det også irriterer mig grænseløst. Når jeg f.eks ser én der skriver "vist" i stedet for "hvis" så tager jeg mig til hovedet. Men her skyder jeg skylden på det manglende terperi i vores skoler.

Og én ting er "almindelige" mennesker, men når man også på f.eks skilte i offentligheden, TV2 News' newsstream og i aviserne ser deciderede stavefejl - jamen helt ærligt.

Verden er af lave og jeg føler mig gammel. 

Som dansklærer må jeg altså også bare konstatere, at jeg kan terpe nok så meget med eleverne, men mange af dem synes virkelig ikke, det er så vigtigt, om de får helt styr på fx nutids-r eller ene/ende. Her tænker jeg ikke på dem, det vitterligt er meget svært for, men på dem, der sagtens kunne lære det ved en ekstra indsats - og det er altså de store elever i 7.-9., jeg har. 

Det gælder også engelsk grammatik - pyt med, om det hedder "was" eller "were", for folk forstår jo, hvad man mener... Ja, de gør - og jeg forstår også, hvad en udlænding mener, hvis han siger "Jeg være meget glad" - men det er stadigvæk forkert og lyder ikke heldigt. 

Det må være så surt for dovne elever, der ikke gider terpe i folkeskolen, fordi de selv synes, de er "gode nok", at skulle lære tingene fra bunden, når de bliver ældre, og det går op for dem, at det ER vigtigt at stave korrekt. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2013

raca

Mor og meget mere skriver:

Som dansklærer må jeg altså også bare konstatere, at jeg kan terpe nok så meget med eleverne, men mange af dem synes virkelig ikke, det er så vigtigt, om de får helt styr på fx nutids-r eller ene/ende. Her tænker jeg ikke på dem, det vitterligt er meget svært for, men på dem, der sagtens kunne lære det ved en ekstra indsats - og det er altså de store elever i 7.-9., jeg har. 

Det gælder også engelsk grammatik - pyt med, om det hedder "was" eller "were", for folk forstår jo, hvad man mener... Ja, de gør - og jeg forstår også, hvad en udlænding mener, hvis han siger "Jeg være meget glad" - men det er stadigvæk forkert og lyder ikke heldigt. 

Det må være så surt for dovne elever, der ikke gider terpe i folkeskolen, fordi de selv synes, de er "gode nok", at skulle lære tingene fra bunden, når de bliver ældre, og det går op for dem, at det ER vigtigt at stave korrekt. 

jeg var så aldrig doven i folkeskolen.. men lærene var pænt gode til at stemple en når man ikke kunne som sjuks og dovenlars, så jeg lærte det aldrig forde de nægtede at give mig den støtte, da jeg jo kunne regne rigtigt godt..og læste hurtigt .. så kunne det jo ikke passe at jeg ikke kunne stave og havde seriøse problemer med stavningen i engelsk som i jeg har aldrig skrevet en stil på engelsk der var læsbar..

det var først VUCs ekstra dansk hold med særligt vægt på stavning der hjalp...

Anmeld

6. februar 2013

Mor og meget mere

raca skriver:

jeg var så aldrig doven i folkeskolen.. men lærene var pænt gode til at stemple en når man ikke kunne som sjuks og dovenlars, så jeg lærte det aldrig forde de nægtede at give mig den støtte, da jeg jo kunne regne rigtigt godt..og læste hurtigt .. så kunne det jo ikke passe at jeg ikke kunne stave og havde seriøse problemer med stavningen i engelsk som i jeg har aldrig skrevet en stil på engelsk der var læsbar..

det var først VUCs ekstra dansk hold med særligt vægt på stavning der hjalp...

Jeg anerkender fuldt ud, at det er svært for nogle - og det er trist, at du ikke fik hjælp i folkeskolen. Omvendt står jeg netop nu og har tilbudt alle elever på 8. årgang en ugentlig, frivillig time med netop hjælp til stavning - og EN elev har meldt sig! Hvad værre er, så har en håndfuld forældre fra "min" 8. klasse gang på gang bedt mig om at hjælpe deres barn med stavning, men når det nu betyder, at de skal blive på skolen EN time mere om ugen, så er det alligevel synd, og så siger de nej tak. Nu har jeg i hvert fald min ryg fri, når forældrene beder om hjælp igen... 

Anmeld

6. februar 2013

raca

Jeg anerkender fuldt ud, at det er svært for nogle - og det er trist, at du ikke fik hjælp i folkeskolen. Omvendt står jeg netop nu og har tilbudt alle elever på 8. årgang en ugentlig, frivillig time med netop hjælp til stavning - og EN elev har meldt sig! Hvad værre er, så har en håndfuld forældre fra "min" 8. klasse gang på gang bedt mig om at hjælpe deres barn med stavning, men når det nu betyder, at de skal blive på skolen EN time mere om ugen, så er det alligevel synd, og så siger de nej tak. Nu har jeg i hvert fald min ryg fri, når forældrene beder om hjælp igen... 

det er jo en mægtig fin tanke.. at lave et hold til dem der staver dårligt.. for det nok det dine elever høre.. hvem vil i 8 klasse anerkede at de staver dårligt og sige det højt for klassen.. jeg havde fravalgt det også.. ikke af mangel på indsigt i mine egne evner.. men jeg lå i forvejen nedest i hirakitet, så dels skulle opholde mig 1 time på dette redsomme sted... tja.. og når man ligger nederst i herakiet ved man godt man skal passe ind.. så hvis de ledende bøjkotter dette tilbud så gør dem under også..alene for at sikre man ikke ryger længre ned i herakiet..

Anmeld

6. februar 2013

Mor og meget mere

raca skriver:

det er jo en mægtig fin tanke.. at lave et hold til dem der staver dårligt.. for det nok det dine elever høre.. hvem vil i 8 klasse anerkede at de staver dårligt og sige det højt for klassen.. jeg havde fravalgt det også.. ikke af mangel på indsigt i mine egne evner.. men jeg lå i forvejen nedest i hirakitet, så dels skulle opholde mig 1 time på dette redsomme sted... tja.. og når man ligger nederst i herakiet ved man godt man skal passe ind.. så hvis de ledende bøjkotter dette tilbud så gør dem under også..alene for at sikre man ikke ryger længre ned i herakiet..

Der er intet hierarki i forhold til faglige evner - tværtimod er eleverne forbløffende åbne i forhold til deres karakterer m.v., og tilbuddet gælder alle, der gerne vil nikke den en ekstra skalle, hvilket kunne være aktuelt for 80 procent. Vi har tidligere haft et tilsvarende hold i matematik, og der var bred tilslutning fra alle "slags" elever. Det lå så i 5. lektion en dag, hvor hele årgangen havde fri kl. 12, mens staveholdet ligger i 7. time. Det er vist der, skoen trykker. 

Anmeld

6. februar 2013

Fenja09

Baagøe skriver:

Jeg er helt enig Men kunne aldrig selv finde på at forkorte ord og deslige i andet end SMS'er

Nej det kunne jeg heller ikke, men tror at nogle folk gør det - måske også uden at tænke videre over det.

Anmeld

6. februar 2013

modesty

Ja, den slags elever vil der selvfølgelig altid være, men det ændrer ikke på mit udsagn. Hvis du slog op i en avis for 25 år siden, var der pænt færre stavefejl end der er i dag og det synes jeg er en meget god indikator på et fald i niveau.

Og derudover er problemet jo netop at de heller aldrig lærer det efterfølgende - og at det åbenbart bliver mindre og mindre vigtigt at kunne retstave - også i offentligheden.

Anmeld

6. februar 2013

Pige2009

Fenja09 skriver:

Nej det kunne jeg heller ikke, men tror at nogle folk gør det - måske også uden at tænke videre over det.

Ja, måske

Anmeld

6. februar 2013

Fenja09

Baagøe skriver:

Ja, måske

Ja det er selvfølgelig et rent gæt fra min side

Anmeld

6. februar 2013

modesty

Selvfølgelig vil en teenager på 14 år ikke frivilligt sige ja til en times ekstra terperi om ugen. Det kan man ikke klandre dem for. Men det er synd at deres forældre ikke insisterer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.