modesty skriver:
Nu synes jeg at ordet "doven" er ret groft, men jeg går ud fra at du mener doven som i at man skriver "ik" i stedet for "ikke" selvom man godt ved hvordan det staves - og ikke doven som i at man ikke gider at lære at stave?
Jeg tror at alle de forskellige faktorer spiller ind.
- Vi bliver ikke tæsket lige så hårdt på stavningen i skolerne som man gjorde for 50 år siden, hvor man terpede endelser og grammatik o.s.v.
- LOLspeak har gjort sit indtog, med f.eks oxo i stedet for også, og folk forkorter ord som eksemplet med "ik".
- Jeg tror ikke at der er flere ordblinde nu end før, men som andre også nævner, så lever vi i en verden hvor folks skriftsprog er meget mere eksponeret end før - altså folk som ikke beskæftiger sig med skrift i hverdagen.
Jeg må indrømme at det også irriterer mig grænseløst. Når jeg f.eks ser én der skriver "vist" i stedet for "hvis" så tager jeg mig til hovedet. Men her skyder jeg skylden på det manglende terperi i vores skoler.
Og én ting er "almindelige" mennesker, men når man også på f.eks skilte i offentligheden, TV2 News' newsstream og i aviserne ser deciderede stavefejl - jamen helt ærligt.
Verden er af lave og jeg føler mig gammel. 
Som dansklærer må jeg altså også bare konstatere, at jeg kan terpe nok så meget med eleverne, men mange af dem synes virkelig ikke, det er så vigtigt, om de får helt styr på fx nutids-r eller ene/ende. Her tænker jeg ikke på dem, det vitterligt er meget svært for, men på dem, der sagtens kunne lære det ved en ekstra indsats - og det er altså de store elever i 7.-9., jeg har.
Det gælder også engelsk grammatik - pyt med, om det hedder "was" eller "were", for folk forstår jo, hvad man mener... Ja, de gør - og jeg forstår også, hvad en udlænding mener, hvis han siger "Jeg være meget glad" - men det er stadigvæk forkert og lyder ikke heldigt.
Det må være så surt for dovne elever, der ikke gider terpe i folkeskolen, fordi de selv synes, de er "gode nok", at skulle lære tingene fra bunden, når de bliver ældre, og det går op for dem, at det ER vigtigt at stave korrekt.