er 98% af Danmark ordblinde eller bare dovne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2013

Pige2009

Bassemor<3 skriver:

Jeg tror ikke det handler om ordblindhed, eller at man ikke har lært det ordentligt i skolen. Jeg tror det handler om dovenskab og "sådan gør alle andre" fænomenet ! Jeg kan simpelthen blive skide irriteret når jeg f.eks. læser ordene "knuz, oz, ik', hva'" osv. Hvorfor sætte Z på knus ?? Hold nu op, det kunne være en god griner hvis folk også snakkede sådan !

Knzzzeer og møzzar fra Liza muser

Ja, det virker i min optik temmelig infantilt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2013

raca

Baagøe skriver:

Har du aldrig overvejet, at potentielle arbejdsgivere f.eks. Googler og på den måde kan folk se, hvordan man skriver og staver?

nu har jeg jo en privat del... hvor en evt arbejdsgiver ikke kan finde mig.. som eks her..

og hvorfor skulle jeg frygte at en arbejdgiver fandt ud af noget vedkommende viste i forvejen?

jeg har aldtid været meget åben om det jeg ikke kan stave.. altså jeg er jo ikke dum eller faglig dårlig. jeg ligger realt fagligt højt.. så det jeg ikke kan stave ere bare en bi ting.. 

Anmeld

6. februar 2013

Pige2009

Giraffen skriver:

jeg tror en kæmpe årsag er synlighed - simpelthen fordi vi  ser hinandens skrevne ord i en helt anden grad nu end vi nogensinde har gjort før...

Og der vil være en stor procentdel  derude, der ikke er vant til at begå sig på skrift og derfor også vil have nogle enkelte ord man måske ikke kan huske hvordan staves eller bøjes

jeg er ligesom dig og krummer tær hver gang jeg ser en stavefejl (ikke tastefejl, de rører mig ikke) - MEN jeg ved at det har noget med  MIN forfængelighed at gøre og IKKE deres dovenskab

Jeg er en flueknepper og det ved jeg - og selvom vi self godt kan "kritisere hinanden konstruktivt" ser jeg flueknepperiet som mit problem og ikke alle de, der ikke lige staver sådan som bøgerne foreskriver det

Har det lidt på samme måde med sproget og flueknepperi! For mig er det unødvendig støj, når der er fejl

Anmeld

6. februar 2013

raca

Bassemor<3 skriver:

Jeg tror ikke det handler om ordblindhed, eller at man ikke har lært det ordentligt i skolen. Jeg tror det handler om dovenskab og "sådan gør alle andre" fænomenet ! Jeg kan simpelthen blive skide irriteret når jeg f.eks. læser ordene "knuz, oz, ik', hva'" osv. Hvorfor sætte Z på knus ?? Hold nu op, det kunne være en god griner hvis folk også snakkede sådan !

Knzzzeer og møzzar fra Liza muser

jammen det er jo med vilje.. og ren sjusk..

ordblindhed er jo noget ganske andet.. jeg har aldrig  erstattet et s med et Z ej eller 3 og 4 dobbelt Z

Anmeld

6. februar 2013

Pige2009

modesty skriver:

Nu synes jeg at ordet "doven" er ret groft, men jeg går ud fra at du mener doven som i at man skriver "ik" i stedet for "ikke" selvom man godt ved hvordan det staves - og ikke doven som i at man ikke gider at lære at stave?

Jeg tror at alle de forskellige faktorer spiller ind. 

- Vi bliver ikke tæsket lige så hårdt på stavningen i skolerne som man gjorde for 50 år siden, hvor man terpede endelser og grammatik o.s.v.

- LOLspeak har gjort sit indtog, med f.eks oxo i stedet for også, og folk forkorter ord som eksemplet med "ik".

- Jeg tror ikke at der er flere ordblinde nu end før, men som andre også nævner, så lever vi i en verden hvor folks skriftsprog er meget mere eksponeret end før - altså folk som ikke beskæftiger sig med skrift i hverdagen.

Jeg må indrømme at det også irriterer mig grænseløst. Når jeg f.eks ser én der skriver "vist" i stedet for "hvis" så tager jeg mig til hovedet. Men her skyder jeg skylden på det manglende terperi i vores skoler.

Og én ting er "almindelige" mennesker, men når man også på f.eks skilte i offentligheden, TV2 News' newsstream og i aviserne ser deciderede stavefejl - jamen helt ærligt.

Verden er af lave og jeg føler mig gammel. 

Me too

Anmeld

6. februar 2013

Bassemor<3

raca skriver:

jammen det er jo med vilje.. og ren sjusk..

ordblindhed er jo noget ganske andet.. jeg har aldrig  erstattet et s med et Z ej eller 3 og 4 dobbelt Z

Ved godt det ikke handler om ordblindhed, jeg mener det handler om dovenskab og "sådan gør alle andre" fænomenet

Anmeld

6. februar 2013

Hønsemor

Jeg helt personligt er blevet testet gud ved hvor mange gange for ordblindhed, og ALLE test uafhængigt af hinanden har vist at jeg er MEGET tæt på at være ordblind.. Og helt ærligt så har jeg tæsket mig selv igennem ord, fået hjælp af min dansk lærer, fået diverse værktøjer og fundet mine egne for at lære at stave ordentligt..

Jeg kunne som barn/tidlig teenager ikke stave til havde, så min lærer lærte mig et trick, og jeg er rent ud sagt en spade til endelser, dog har jeg nogenlunde lært det omkring nutids r ved at bruge ordet "elske/elsker" i stedet for det oprindelige ord..

Jeg har dog med årene fundet ud af at jo kortere ordet er, jo svære er det for mig at stave til, jeg kunne nemlig meget tidligt stave til kolonihavehus, men hjem, kunde osv. de var simpelthen for svære for mig. Hjem blev f.eks jem og kunde til til kånne..

Anmeld

6. februar 2013

Bassemor<3

Baagøe skriver:

Ja, det virker i min optik temmelig infantilt

Meget infantilt og useriøst !

Anmeld

6. februar 2013

raca

i ved godt sådan nu når i jamre over manglede evner og sjusk osv.. at skrift sproget og sproget altid har været under udvikling..

vi skriver jo heller ikke navne ord med stort mere.. hvilket jo ville være sjusk at glemme for 100 år siden.. og der er sikket bunker af eksemler, og retskrivnings ordbogen ændres jo også løbende af samme grund.

og forklar mig lige ideen med stumme h.. ja det kræver øvelse at huske at der skal et h foran.. det er ren hukommelse og ikke evner det handler.. 

jeg ved godt betydningen af hvis og vis er forskellig.. og også hvid og vid..så der giver det måske mening..  . men hvem og vem eks skifter jo ikke betydning  så er det jo bare forde sådan har vi altid gjodt..

Anmeld

6. februar 2013

raca

Bassemor<3 skriver:

Meget infantilt og useriøst !

åhh ja og det er jo et dybt sobert forum med et højt intelektuelt nivue hvor der kun diskoteres serøse samfunds emner..

for mig er det jo ren hygge pause underholdning.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.