er 98% af Danmark ordblinde eller bare dovne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2013

raca

Laulund87 skriver:

Så det er kun her du skriver sådan? Altså jeg spørger jo bare fordi jeg ikke forstår det

ja for mig er der forksel på hvor jeg skriver henne og til hvad.. forum er da bare hygge.. dit sprog ændre sig vel også om du taler med naboen, de 80 årige moster eller dine venner.. lægen og komunen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2013

Laulund87

MorDk skriver:

Ja altså i fora gør jeg. Ville jo aldrig skrive sådan i en "ansøgning" eller et kort eller fx. arbejdsrelateret.

Kan du følge mig?

Ja sagtens

Anmeld

8. februar 2013

Laulund87

raca skriver:

ja for mig er der forksel på hvor jeg skriver henne og til hvad.. forum er da bare hygge.. dit sprog ændre sig vel også om du taler med naboen, de 80 årige moster eller dine venner.. lægen og komunen

Jeg spørger af nysgerrighed fordi jeg skriver ens alle steder. Men jeg taler selvfølgelig ikke ens med alle mennesker, men den måde jeg staver på, er ens. Lad være med at få det til at lyde som om jeg skriver at det er dybt forkert Jeg er bare uforstående fordi jeg tror jeg ville blive vant til at skrive på en bestemt måde og ikke ville kunne veksle.

Anmeld

8. februar 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
frkanonym skriver:

må ærligt indrømme, at jeg hader, når folk laver stavefejl. min kæreste gør det tit, da han ikke er særlig boglig. da vi gik i 10. klasse, rettede jeg tit hans stile for stavefejl. 

ord som "inu" og "enlig" eller lignende kan drive mig til vanvid. jeg har altid stavet fejlfrit i folkeskolen og på htx, dog kan der tit forekomme skrivefejl hos mig, da jeg skriver meget hurtig på et tastatur 

det eneste, jeg selv skriver som fejl er ik i stedet for ikke og sku i stedet for sgu, men det er af den simple grund, at jeg synes, det ser dumt ud at skrive sgu  

jeg ville aldrig rette et andet menneske, medmindre de selv bad om det, eller de blev ved med den samme fejl gentagende gange. jeg retter stadigvæk min kæreste, når han laver fejl. og min storesøster retter jeg også - samt min mor, men de spørger selv tit, hvordan man staver til de forskellige ord.

Jeg forstår ikke forskellen på at skrive "inu" i stedet for "endnu"  og skrive "sku" i stedet for "sgu" - det første driver dig til vanvid, men argumentet kan jo være det samme som dit - at man synes, den korrekte stavemåde ser dum ud? 

Hvis man bevidst laver stavefejl i enkelte ord ud fra argumentet om, at det andet ser dumt ud, kan man vel ikke hidse sig op over andres fejl? 

Anmeld

8. februar 2013

Mor og meget mere

frkanonym skriver:

må ærligt indrømme, at jeg hader, når folk laver stavefejl. min kæreste gør det tit, da han ikke er særlig boglig. da vi gik i 10. klasse, rettede jeg tit hans stile for stavefejl. 

ord som "inu" og "enlig" eller lignende kan drive mig til vanvid. jeg har altid stavet fejlfrit i folkeskolen og på htx, dog kan der tit forekomme skrivefejl hos mig, da jeg skriver meget hurtig på et tastatur 

det eneste, jeg selv skriver som fejl er ik i stedet for ikke og sku i stedet for sgu, men det er af den simple grund, at jeg synes, det ser dumt ud at skrive sgu  

jeg ville aldrig rette et andet menneske, medmindre de selv bad om det, eller de blev ved med den samme fejl gentagende gange. jeg retter stadigvæk min kæreste, når han laver fejl. og min storesøster retter jeg også - samt min mor, men de spørger selv tit, hvordan man staver til de forskellige ord.

Jeg forstår ikke forskellen på at skrive "inu" i stedet for "endnu"  og skrive "sku" i stedet for "sgu" - det første driver dig til vanvid, men argumentet kan jo være det samme som dit - at man synes, den korrekte stavemåde ser dum ud? 

Hvis man bevidst laver stavefejl i enkelte ord ud fra argumentet om, at det andet ser dumt ud, kan man vel ikke hidse sig op over andres fejl? 

Anmeld

8. februar 2013

Mor og meget mere

frkanonym skriver:

Anmeld

8. februar 2013

Mor og meget mere

Laulund87 skriver:

Jeg spørger af nysgerrighed fordi jeg skriver ens alle steder. Men jeg taler selvfølgelig ikke ens med alle mennesker, men den måde jeg staver på, er ens. Lad være med at få det til at lyde som om jeg skriver at det er dybt forkert Jeg er bare uforstående fordi jeg tror jeg ville blive vant til at skrive på en bestemt måde og ikke ville kunne veksle.

Jeg vil ikke sige, at jeg skriver ens alle steder - når jeg skriver læserbreve i aviser formulerer jeg mig anderledes end i et brev til en ven eller et indlæg her, men det handler om ordvalget, ikke stavningen. 

På det område er jeg enig med dig - hvis man uden vanskeligheder KAN stave korrekt, hvorfor så bevidst lade være? For mig er det virkelig vigtigt, at der ikke går inflation i forkerte stavemåder, eftersom det skrevne læses af andre, som måske tager de forkerte stavemåder til sig. 

Helt galt bliver det, når man sætter det til afstemning et sted som her, hvordan man staver et bestemt ord - det har jeg set et par gange - og op imod halvdelen stemmer på den forkerte stavemåde. Det er da både hurtigere og mere sikkert at tjekke det i retskrivningsordbogen, som findes online. 

Anmeld

8. februar 2013

Laulund87

Mor og meget mere skriver:

Jeg vil ikke sige, at jeg skriver ens alle steder - når jeg skriver læserbreve i aviser formulerer jeg mig anderledes end i et brev til en ven eller et indlæg her, men det handler om ordvalget, ikke stavningen. 

På det område er jeg enig med dig - hvis man uden vanskeligheder KAN stave korrekt, hvorfor så bevidst lade være? For mig er det virkelig vigtigt, at der ikke går inflation i forkerte stavemåder, eftersom det skrevne læses af andre, som måske tager de forkerte stavemåder til sig. 

Helt galt bliver det, når man sætter det til afstemning et sted som her, hvordan man staver et bestemt ord - det har jeg set et par gange - og op imod halvdelen stemmer på den forkerte stavemåde. Det er da både hurtigere og mere sikkert at tjekke det i retskrivningsordbogen, som findes online. 

Jeg er også helt med på at man kan formulere sig på forskellige måder alt efter hvem man skriver til, men ja hvis man kan stave rigtigt hvorfor så ikke gøre det Jeg vil da også mene det er besværligt at holde styr på hvordan man staver hvor, det er da nemmere at stave ens alle steder. Men sådan er det åbenbart ikke for alle

Anmeld

9. februar 2013

Giraffen

raca skriver:

det er da dejlig du lige ved hvad man bør...

jeg har taget de kurser... jeg har kæmpet og arbejdet mig opaf.. men alt sammen selvstendigt og på eget initativ.. jeg bliver aldrig super god, og der vil altid være fejl.. men jeg har nået en nivue hvor jeg kan tage en mellemlang vidergående uddanelse.. og hvor jeg ligger fagligt som en af de bedste i klasse.. jeg har kun et hurdel.. og det er at jeg ikke er super god til at stave.. og indimellem får bøjet et ord forkert. 

men det korte og lange er.. hvis jeg havde fået hjælpen mellem 4 og 10 klasse.. så havde jeg ikke fedttet rundt i uddannelses systemt i så mange år.. for det tager tid at lære fra bunden af, når grundstenende vakler..

Jeg synes dit svar er en kende nedladende.... jeg har selv både en mor, søster, kæreste osv osv osv der er både ord- og talblinde og jeg ved det ikke er let!

jeg har set min mor (der ingen hjælp har fået) hjælpe sig selv og gennem hårdt arbejde og stædighed få en rigtig god skrive/læsefærdighed - så har jeg set min søster, der er blevet hjulpet i hoved og røv næsten ikke flytte sig

Derfor synes jeg det er sådan en ærgerlig mentalitet at spille falit på at "samfundet har gjort for lidt for mig"

Anmeld

9. februar 2013

Mettefpigen

E. B. skriver:

Lærere nægter ikke at give støtte, men har ikke ressourcer til bare at dele støttetimer ud til højre og venstre. Det er lidt for nemt altid bare at sende klagen retur til skolen!

Måske nogle.... Men ikk alle, min fætter fik heller ikk den hjælp han havde brug for!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.