er 98% af Danmark ordblinde eller bare dovne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.874 visninger
121 svar
16 synes godt om
4. februar 2013

Anonym trådstarter

Jeg har tænkt over det længe, kan folk ikke stave mere?

Jeg syntes det er dybt tragisk at se udviklingen i det danske sprog, og jeg kan ikke lade være med at tænke over om folk er dovne eller ordblinde eller hvad? For så er der virkelig mange ordblinde

F.eks. ordet endnu, der er SÅ mange der skriver inu og det kan virkelig irritere mig!

Eller "hvad giver i egentlig", der bliver til " enlig" ( som er noget helt andet)

Eller tøser, der bliver til tøsser?!

Eller endelser, hvor bliver de af?? f.eks. "skal jeg gør det" det hedder "skal jeg gør e det".

Altså jeg er med på at alle laver fejl, det gør jeg også,men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden og jeg bliver helt bekymret for, om det er skolesystemet der ikke lærer eleverne nok? Eller er der måske stadig ikke nok fokus og hjælp til dem der har vanskeligheder?

Eller er vi bare for dovne?

Hvad siger i andre?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2013

Maise86

Anonym skriver:

Jeg syntes det er dybt tragisk at se udviklingen i det danske sprog, og jeg kan ikke lade være med at tænke over om folk er dovne eller ordblinde eller hvad? For så er der virkelig mange ordblinde

F.eks. ordet endnu, der er SÅ mange der skriver inu og det kan virkelig irritere mig!

Eller "hvad giver i egentlig", der bliver til " enlig" ( som er noget helt andet)

Eller endelser, hvor bliver de af?? f.eks. "skal jeg gør det" det hedder "skal jeg gør e det".

Altså jeg er med på at alle laver fejl, det gør jeg også,men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden og jeg bliver helt bekymret for, om det er skolesystemet der ikke lærer eleverne nok? Eller er der måske stadig ikke nok fokus og hjælp til dem der har vanskeligheder?

Hvad siger i andre?

Jeg genkender de fejl du påpeger - men langt fra i 98% af hvad jeg læser.

Hvor får du de 98% fra?

Personligt generer det mig ikke med de fejlfolk laver, selvfølgelig hvis det var i et offentligt brev, plakat eller lignende så ja, men fred da være med stavefejl på et site som dette f.eks.!

Anmeld

4. februar 2013

o1Mutte

Anonym skriver:

Hvad siger i andre?

Tror ikke der er blevet flere, eller færre ordblinde. Det er bare nemmere at ''opdage'' dem i dag, især fordi verden er blevet så digital som den nu er.
Og før i tiden VAR man jo doven eller dum hvis man ikke kunne læse, eller stave. I dag ved man heldigvis bedre.

Jeg irriterer mig mere om de der forkortelser der bliver brugt. Af folk som udmærket kan stave. -Ikke oz? Det er såårrhhh træls at kigge på 10hifniz

Anmeld

4. februar 2013

TeamRocket

Ja jeg tar også mig selv i at skrive forkert, af vane, fordi det er lidt nemt og 'moderne' at stave dovent. F.eks hvad bliver til hva, blir istedet for bliver, ikk istedet for ikke, sku i stedet for skulle, osv. Og det er grimt. Uden tvivl. Men det er svært at lade være. Dog kunne jeg ikke finde på at stave som en brækket arm når det gælder skoleopgaver og ansøgninger, men i sms og her på baby, tjaa. Der er jeg blot doven af vane Et af mine nytårsforsæt var at stoppe og synes selv jeg husker det ret tit. Når man er nogens mor duer det bare ikke at være for doven til at skrive ordentligt

Anmeld

4. februar 2013

Muffin_girl

Maise86 skriver:

Jeg genkender de fejl du påpeger - men langt fra i 98% af hvad jeg læser.

Hvor får du de 98% fra?

Personligt generer det mig ikke med de fejlfolk laver, selvfølgelig hvis det var i et offentligt brev, plakat eller lignende så ja, men fred da være med stavefejl på et site som dette f.eks.!

Anmeld

4. februar 2013

Amanda Stage

Typisk at give skolesystemet skylden  

Tror snarere det er interesse eller mangel på samme! Jeg er blevet tæsket igennem stavning som barn af min far, så jeg har ret få stavefejl (hvis jeg har herinde er det tastefejl, STOR forskel!)

Mange bruger undskyldninger om at de er ordblinde og jeg tror dem ikke over en dørtærskel! Det er ikke typisk dysleksi at være dårlig til endelser eller ikke forstå sproget i form af "inu" og "endnu." Det ER simpelthen bare dårlig stavning. Dysleksi afspejler mere, hvis man staver ord helt ud af kontekst. Hvis man fx skriver "julletria" til "juletræ" eller noget andet, hvor "raske" ikke kan forstå man kan tro det kan staves sådan. 

Anmeld

4. februar 2013

TbCp

Altså jeg er med på at alle laver fejl, det gør jeg også, men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden og jeg bliver helt bekymret for, om det er skolesystemet der ikke lærer eleverne nok? Eller er der måske stadig ikke nok fokus og hjælp til dem der har vanskeligheder?

Hvad siger i andre?

Citat: "men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden" (det hedder synes når det er nutid! syntes er datid .... UNDSKYLD KUNNE IKKE LADE VÆRE )

Anmeld

4. februar 2013

MHB

TbCp skriver:

Citat: "men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden" (det hedder synes når det er nutid! syntes er datid .... UNDSKYLD KUNNE IKKE LADE VÆRE )

Anmeld

4. februar 2013

Muffin_girl

TbCp skriver:

Anmeld

4. februar 2013

morethanperfect

TbCp skriver:

Hahah jeg tænkte lige på det samme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.