er 98% af Danmark ordblinde eller bare dovne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2013

Bassemor<3

Jeg tror ikke det handler om ordblindhed, eller at man ikke har lært det ordentligt i skolen. Jeg tror det handler om dovenskab og "sådan gør alle andre" fænomenet ! Jeg kan simpelthen blive skide irriteret når jeg f.eks. læser ordene "knuz, oz, ik', hva'" osv. Hvorfor sætte Z på knus ?? Hold nu op, det kunne være en god griner hvis folk også snakkede sådan !

Knzzzeer og møzzar fra Liza muser

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2013

o1Mutte

Bassemor<3 skriver:

Jeg tror ikke det handler om ordblindhed, eller at man ikke har lært det ordentligt i skolen. Jeg tror det handler om dovenskab og "sådan gør alle andre" fænomenet ! Jeg kan simpelthen blive skide irriteret når jeg f.eks. læser ordene "knuz, oz, ik', hva'" osv. Hvorfor sætte Z på knus ?? Hold nu op, det kunne være en god griner hvis folk også snakkede sådan !

Knzzzeer og møzzar fra Liza muser

Der er også kæmpe forskel på at stave dårligt, være ordblind, eller skrive på ''mode'' måden.

Jeg husker da tydeligt da jeg begyndte at skrive over internettet. Der skrev ALLE sådan der. Altså Knuzz osv. Og: Hva laver duuhh skath ?
(inkl. mig selv ) Måske er det bare gamle vaner der stadig hænger lidt ved?

Men jeg forkorter også selv tit ord ned. F.eks. skiver jeg tit ikk i stedet for ikke. Synes der er forskel.
Hvis jeg skal skrive: ''Nej du må du ikke''. Putter jeg et 'E' på.
Men hvis jeg skriver: ''Det vil være pænt med lyserød, ikk?''
Skiver jeg det uden.
Måske fordi det er sådan jeg udtaler det?

Anmeld

5. februar 2013

Frk. Himmelblå

MorDk skriver:

JA og min mand er herre sej til alt mulig håndværk!! Og så er han tidligere DK mester i vert (skating)

Det er så ærgerligt, når man glemmer det hele menneske i sit fejl-kiggeri 

Sikke en skater-dude, du har dig der. Kool .

Anmeld

5. februar 2013

raca

på fora og ligende steder skriver jeg med en langt større fejl procent end i opgaver, breve ol.

for mig er fora lidt ligesom snak, at der betyder småfejl ikke det samme, selvfølgelig hvis de er menings forstyrende. 

noget af det er dovenskab, for ja det tager ret lang tid for mig at gennerette noget, for taste og stave fejl da jeg er ordblind.. som i helt ægte og alt mugligt,

men i og med pc er blevet et virkeligt godt redskab kan jeg formulere mig skrifteligt på næsten højde med alle andre. men nææ jeg gider ikke ligge den energi i det det kræver at skrive fejlfrit for mig, hvis det kun er på et fora.

Anmeld

5. februar 2013

MorDk

Frk. Himmelblå skriver:

Det er så ærgerligt, når man glemmer det hele menneske i sit fejl-kiggeri 

Sikke en skater-dude, du har dig der. Kool .

Ja men han skater ik mere nu bygger han kanoer, sejler kano og tager ud og fisker ♥

Anmeld

6. februar 2013

Amanda Stage

Moma skriver:

Troede alle børn lærte lydstavning i dag. Det gør de på min datters skole. Hun er rigtig dygtig faglig men staver som en "brækket arm" pga lydstaving. Der er så ca 220 ord, de skal kunne udenad. 

Ja det gør de, det hedder "børnestavning", men problemet er at det er en pædagogik der går helt i vasken hvis forældrene ikke er med på det. 

Anmeld

6. februar 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg må indrømme at jeg nok ik går så meget op i hvordan folk staver, så længe jeg ka læse hva der står.

Jeg bruger forkortelser, som feks. Ka, Ik og Hva. Det er endelig ik fordi jeg er doven, men nogle gange så staver jeg, som jeg taler! Vh stine

Anmeld

6. februar 2013

Pige2009

TbCp skriver:

Citat: "men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden" (det hedder synes når det er nutid! syntes er datid .... UNDSKYLD KUNNE IKKE LADE VÆRE )

Den er der bare mange, der laver fejl i

Anmeld

6. februar 2013

Pige2009

raca skriver:

på fora og ligende steder skriver jeg med en langt større fejl procent end i opgaver, breve ol.

for mig er fora lidt ligesom snak, at der betyder småfejl ikke det samme, selvfølgelig hvis de er menings forstyrende. 

noget af det er dovenskab, for ja det tager ret lang tid for mig at gennerette noget, for taste og stave fejl da jeg er ordblind.. som i helt ægte og alt mugligt,

men i og med pc er blevet et virkeligt godt redskab kan jeg formulere mig skrifteligt på næsten højde med alle andre. men nææ jeg gider ikke ligge den energi i det det kræver at skrive fejlfrit for mig, hvis det kun er på et fora.

Har du aldrig overvejet, at potentielle arbejdsgivere f.eks. Googler og på den måde kan folk se, hvordan man skriver og staver?

Anmeld

6. februar 2013

Pige2009

Fenja09 skriver:

Ved ikke lige hvor du får 98 % fra? Synes faktisk de fleste staver ganske fint, men dem som har fejl tror sikkert at ordene staves sådan. I hvert fald de ord du har skrevet i dit oplæg. Derudover kommer også at mange måske har skrevet over sms og dermed har forkortet diverse ord fordi det er nemmere f.eks "også" bliver til "os/oz".

Jeg synes selv at jeg har rimelig styr på stavning, men der er da bestemt ord, hvor jeg liiige skal tænke mig en ekstra gang om før jeg skriver det. Dertil kommer så også at jeg går meget op i at det jeg skriver staves og forståes ordentligt, hvor andre måske går mindre op i det - og det skal de have lov til et sted som dette.

/Fenja

Jeg er helt enig Men kunne aldrig selv finde på at forkorte ord og deslige i andet end SMS'er

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.