er 98% af Danmark ordblinde eller bare dovne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2013

Benjamins'mor

Jeg skriver så vidt muligt som ordene staves rigtigt, men laver dog forkortelser som "osv, pt" og lignende.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2013

MorEllen

Jeg er helt enig med dig. Til og med jeg, der er nordmand og egentlig ikke kan dansk retskrivning, har lagt mærke til hvordan skrivefejl florerer rundt omkring (særlig her inde.. ) I'm sorry to say, men i mine øjne bliver de der laver så mange stavefejl "dumme".. ved de virkelig ikke bedre tænker jeg tit. Ved godt det er en forkert holdning, da mange faktisk lider av dyseleksi, og dog...

Jeg undrer med dig..  Et eller annet sted må der være noget der har svigtet. Om det er skolen eller samfundets holdning er jeg ikke den rette til at udtale mig om...

PS: beklager mine skrivelejf, jeg er bare en fjeldabe.

Anmeld

5. februar 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Amanda Stage skriver:

Typisk at give skolesystemet skylden  

Tror snarere det er interesse eller mangel på samme! Jeg er blevet tæsket igennem stavning som barn af min far, så jeg har ret få stavefejl (hvis jeg har herinde er det tastefejl, STOR forskel!)

Mange bruger undskyldninger om at de er ordblinde og jeg tror dem ikke over en dørtærskel! Det er ikke typisk dysleksi at være dårlig til endelser eller ikke forstå sproget i form af "inu" og "endnu." Det ER simpelthen bare dårlig stavning. Dysleksi afspejler mere, hvis man staver ord helt ud af kontekst. Hvis man fx skriver "julletria" til "juletræ" eller noget andet, hvor "raske" ikke kan forstå man kan tro det kan staves sådan. 

der bliver jeg nødt til at rette dig...

ordblindhed kommer i forskellige grader...

har en kammerat der er det... og tro mig han ville ønske han kunne skrive "normalt" som alle os andre... Han har oven i købet en højere iq end gennemsnittet... det blev testet da han var barn da de mente det kunne vise om han var det eller ej... hans forældre kæmpede enormt meget med at få lærere osv til at forstå at han faktisk havde et problem der ikke bare var dovenskab...

min kærestes lillebror er også ordblind i mild grad.... det er den samme historie igen med at ingen rigtig troede på det da det netop ikke var så slemt med ordene...

Har en lillebror der er talblind i mild grad... matematik tog MEGET lang tid for ham indtil de begyndte at give ham opgaverne i tekstform i stedet for.. altså så der stod: hvad giver 2 plus 3? fremfor 2+3...

Anmeld

5. februar 2013

Leneur

Synes nu det er synd altid at fokusere på stavefejl og endelser. Det ender da med at dem der både er ordblinde og dem der bare er dårlige til at stave slet ikke tør skrive noget herinde, fordi de er bange for at blive stemplet dumme og/eller dovne.
Os der er gode til at stave, har højst sandsynligt en anden brist, som vi er trætte af at blive dunket i hovedet med. Det kan jeg da selv skrive under på.
Synes da bare at hvis det irriterer jer så meget, så tænk tanken og spring indlægget over. Fremfor at tørre det rundt i ansigtet på dem der ikke kan stave.

Anmeld

5. februar 2013

Moma

Mor og meget mere skriver:

"Osse" er ikke en accepteret stavemåde - bare rolig! 

I øvrigt er danskere ikke generelt blevet dårligere til at stave, men vi støder på skriftlige udsagn fra større dele af befolkningen end tidligere, ikke mindst på nettet. Derudover er der jo langt flere end før, der tager såvel gymnasiale som videregående uddannelser, og det betyder  nødvendigvis, at der også vil være flere med moderate stavevanskeligheder disse steder. 

Jeg bliver voldsomt irriteret over stavefejl i pressen, på forretningers skilte osv. - og på forbandede Jensen, ham med bøfhuset, fordi han benytter den fejlagtige apostrof før s! 

Ja "offentlige" stavefejl - og især de forkerte apostroffer (det er en arbejddsskade, jeg har ) - irriterer mig også helt vildt.

Men herinde er det ligegyldigt. Jeg forstår, hvad folk (og jeg selv) mener. Det er hovedsagen 

Anmeld

5. februar 2013

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Jeg har tænkt over det længe, kan folk ikke stave mere?

Jeg syntes det er dybt tragisk at se udviklingen i det danske sprog, og jeg kan ikke lade være med at tænke over om folk er dovne eller ordblinde eller hvad? For så er der virkelig mange ordblinde

F.eks. ordet endnu, der er SÅ mange der skriver inu og det kan virkelig irritere mig!

Eller "hvad giver i egentlig", der bliver til " enlig" ( som er noget helt andet)

Eller tøser, der bliver til tøsser?!

Eller endelser, hvor bliver de af?? f.eks. "skal jeg gør det" det hedder "skal jeg gør e det".

Altså jeg er med på at alle laver fejl, det gør jeg også,men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden og jeg bliver helt bekymret for, om det er skolesystemet der ikke lærer eleverne nok? Eller er der måske stadig ikke nok fokus og hjælp til dem der har vanskeligheder?

Eller er vi bare for dovne?

Hvad siger i andre?

Du mener fx, når man skriver syntes, hvor det egentlig burde skrives i nutid?

Anmeld

5. februar 2013

Frk. Himmelblå

Leneur skriver:

Synes nu det er synd altid at fokusere på stavefejl og endelser. Det ender da med at dem der både er ordblinde og dem der bare er dårlige til at stave slet ikke tør skrive noget herinde, fordi de er bange for at blive stemplet dumme og/eller dovne.
Os der er gode til at stave, har højst sandsynligt en anden brist, som vi er trætte af at blive dunket i hovedet med. Det kan jeg da selv skrive under på.
Synes da bare at hvis det irriterer jer så meget, så tænk tanken og spring indlægget over. Fremfor at tørre det rundt i ansigtet på dem der ikke kan stave.

Ja er faktisk så enig, at du får sådan et par her med også:

Anmeld

5. februar 2013

Frk. Himmelblå

MorDk skriver:

Min kæreste er ordblind. Han får alt den hjælp han kan få og er pt igang med fysioterapeut udd. Han er ikke doven men staver som en brækket arm engang imellem. Så det godt han kan spørge mig eller bruge sine hjælpemidler. På en side som denne generer det mig overhovedet ikke at folk skriver på mange forskellige måder. Slang og forkortelser. Jeg er ligeglad. Det er jo ikke en jobansøgning man skal skrive herinde.

Og fordi man staver dårligt eller glemmer nogle bogstaver engang imellem gør jo ikke en til et dovent menneske. Jeg hader bare stavekontrollen på min smartphone... den er røv og nøgler!!  Og får jo f.eks. ikke altid liiige tjekket f.eks sms'er inden jeg trykker send

Nå ... men nej jeg tror ikke folk er blevet mere dovne. Nogle går bare mere op i "småfejl" end andre...

Min mand har det på samme måde. Og han kæmper, og har altid gjort det.

Jeg vil ikke finde mig i, at nogen åbenlyst ser ned på ham af den grund.

Og til gengæld kan han fx. lande et fly. Med eller uden stumt d. 

Han er for sej.

Anmeld

5. februar 2013

jydeinden

altså jeg er fuldkommen fløjtende ligeglad med stavefejl, og tastefejl. hvis bare jeg ved hvad folk mener så må de somend stave det som de vil, så længe de ikke bevidst kommer z og x ind steder hvor det ikke hører hjemme, for dét kan jeg godt få pip af at se på.

Anmeld

5. februar 2013

MorDk

Frk. Himmelblå skriver:

Min mand har det på samme måde. Og han kæmper, og har altid gjort det.

Jeg vil ikke finde mig i, at nogen åbenlyst ser ned på ham af den grund.

Og til gengæld kan han fx. lande et fly. Med eller uden stumt d. 

Han er for sej.

JA og min mand er herre sej til alt mulig håndværk!! Og så er han tidligere DK mester i vert (skating)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.