Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Amanda Stage skriver:
Typisk at give skolesystemet skylden
Tror snarere det er interesse eller mangel på samme! Jeg er blevet tæsket igennem stavning som barn af min far, så jeg har ret få stavefejl (hvis jeg har herinde er det tastefejl, STOR forskel!)
Mange bruger undskyldninger om at de er ordblinde og jeg tror dem ikke over en dørtærskel! Det er ikke typisk dysleksi at være dårlig til endelser eller ikke forstå sproget i form af "inu" og "endnu." Det ER simpelthen bare dårlig stavning. Dysleksi afspejler mere, hvis man staver ord helt ud af kontekst. Hvis man fx skriver "julletria" til "juletræ" eller noget andet, hvor "raske" ikke kan forstå man kan tro det kan staves sådan.
der bliver jeg nødt til at rette dig...
ordblindhed kommer i forskellige grader...
har en kammerat der er det... og tro mig han ville ønske han kunne skrive "normalt" som alle os andre... Han har oven i købet en højere iq end gennemsnittet... det blev testet da han var barn da de mente det kunne vise om han var det eller ej... hans forældre kæmpede enormt meget med at få lærere osv til at forstå at han faktisk havde et problem der ikke bare var dovenskab...
min kærestes lillebror er også ordblind i mild grad.... det er den samme historie igen med at ingen rigtig troede på det da det netop ikke var så slemt med ordene...
Har en lillebror der er talblind i mild grad... matematik tog MEGET lang tid for ham indtil de begyndte at give ham opgaverne i tekstform i stedet for.. altså så der stod: hvad giver 2 plus 3? fremfor 2+3...
Anmeld