Anonym skriver:
Jeg har tænkt over det længe, kan folk ikke stave mere?
Jeg syntes det er dybt tragisk at se udviklingen i det danske sprog, og jeg kan ikke lade være med at tænke over om folk er dovne eller ordblinde eller hvad? For så er der virkelig mange ordblinde
F.eks. ordet endnu, der er SÅ mange der skriver inu og det kan virkelig irritere mig!
Eller "hvad giver i egentlig", der bliver til " enlig" ( som er noget helt andet)
Eller tøser, der bliver til tøsser?!
Eller endelser, hvor bliver de af?? f.eks. "skal jeg gør det" det hedder "skal jeg gør e det".
Altså jeg er med på at alle laver fejl, det gør jeg også,men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden og jeg bliver helt bekymret for, om det er skolesystemet der ikke lærer eleverne nok?
Eller er der måske stadig ikke nok fokus og hjælp til dem der har vanskeligheder?
Eller er vi bare for dovne?
Hvad siger i andre?
Nu synes jeg at ordet "doven" er ret groft, men jeg går ud fra at du mener doven som i at man skriver "ik" i stedet for "ikke" selvom man godt ved hvordan det staves - og ikke doven som i at man ikke gider at lære at stave?
Jeg tror at alle de forskellige faktorer spiller ind.
- Vi bliver ikke tæsket lige så hårdt på stavningen i skolerne som man gjorde for 50 år siden, hvor man terpede endelser og grammatik o.s.v.
- LOLspeak har gjort sit indtog, med f.eks oxo i stedet for også, og folk forkorter ord som eksemplet med "ik".
- Jeg tror ikke at der er flere ordblinde nu end før, men som andre også nævner, så lever vi i en verden hvor folks skriftsprog er meget mere eksponeret end før - altså folk som ikke beskæftiger sig med skrift i hverdagen.
Jeg må indrømme at det også irriterer mig grænseløst. Når jeg f.eks ser én der skriver "vist" i stedet for "hvis" så tager jeg mig til hovedet. Men her skyder jeg skylden på det manglende terperi i vores skoler.
Og én ting er "almindelige" mennesker, men når man også på f.eks skilte i offentligheden, TV2 News' newsstream og i aviserne ser deciderede stavefejl - jamen helt ærligt.
Verden er af lave og jeg føler mig gammel.