er 98% af Danmark ordblinde eller bare dovne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2013

MorDk

Min kæreste er ordblind. Han får alt den hjælp han kan få og er pt igang med fysioterapeut udd. Han er ikke doven men staver som en brækket arm engang imellem. Så det godt han kan spørge mig eller bruge sine hjælpemidler. På en side som denne generer det mig overhovedet ikke at folk skriver på mange forskellige måder. Slang og forkortelser. Jeg er ligeglad. Det er jo ikke en jobansøgning man skal skrive herinde.

Og fordi man staver dårligt eller glemmer nogle bogstaver engang imellem gør jo ikke en til et dovent menneske. Jeg hader bare stavekontrollen på min smartphone... den er røv og nøgler!!  Og får jo f.eks. ikke altid liiige tjekket f.eks sms'er inden jeg trykker send

Nå ... men nej jeg tror ikke folk er blevet mere dovne. Nogle går bare mere op i "småfejl" end andre...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2013

TbCp

helle85 skriver:

jeg er ikke ordblind, men har problemer med at stave og sætte kommaer. og lige det du skriver har jeg problemer med at kende forskel på, og nogle og nogen osv

Det er noget af det gode ved internettet. Man kan Google sig til rigtig meget. Bla. også sådanne ting. Det benytter jeg mig meget af, hvis der er noget jeg er i tvivl om  

Tilgengæld er jeg en hat til at sætte kommaer! 

Anmeld

5. februar 2013

helle85

TbCp skriver:

Det er noget af det gode ved internettet. Man kan Google sig til rigtig meget. Bla. også sådanne ting. Det benytter jeg mig meget af, hvis der er noget jeg er i tvivl om  

Tilgengæld er jeg en hat til at sætte kommaer! 

jeg bruger også google til de svære ord, dem jeg kan se er stavet forkert men ikke til endelserne og sådan nogen som nogle og nogen, for så kan det tage meget lang tid at besvar et indlæg

Anmeld

5. februar 2013

TbCp

Anonym skriver:

Tænkte godt på det imens og er som skrevet ikke spor fejlfri. Jeg bekymrer mig bare om det vil fortsætte i en kedelig retning. For det ville da være trist. Men jeg lægger måske bare mærke til det mere end andre

Jeg håber, at du kunne læse, at det blot var lidt dril

Jeg er skrækkelig med sådan nogle ting, jeg lægger mærke til det hele. 

Anmeld

5. februar 2013

TbCp

helle85 skriver:

jeg bruger også google til de svære ord, dem jeg kan se er stavet forkert men ikke til endelserne og sådan nogen som nogle og nogen, for så kan det tage meget lang tid at besvar et indlæg

Haha ja så kan det pludselig tage lang tid at få skrevet noget herinde

Anmeld

5. februar 2013

helle85

TbCp skriver:

Haha ja så kan det pludselig tage lang tid at få skrevet noget herinde

ja det jo det

Anmeld

5. februar 2013

B&J

dovne nej, folk skriver den måde de gør og kan hvis man er ordblind jamen det er da hammer synd for folk og de kan jo ikke gøre for det, så er der en som mig som bare ikke er særlig god til at stave, jeg har knoklet for det men kan ikke gøre det beder og nej jeg er ikke DOVEN, syntes lidt du skal tænke over det du skriver inden du skriver det for folk skriver også på deres egen måde fordi det er super sejt eller sjovt. og sådan er det bare, det er slet ikke noget jeg tænker over.

Anmeld

5. februar 2013

isabellasmor

Valle81 skriver:

Hejsa,

Jeg er altså ikke helt enig.

Min mand er ordblin, måske ikke i sværeste grad, men det er han.

Han har blandt andet store problemer med endelser. Han propper e på, hvor det ikke skal være, og får det ikke på der hvor det skal være.

Han kan ikke se om bogstaverne står i den rette rækkefølge:
Eks. Savner bliver til svaner, børn til brøn og jeg kunne finde mange eksempler.

Det er et KÆMPE problem i hans hverdag, da det også giver udslag i hans tale til tider. Han får ofte byttet rundt på noget.
Konversation bliver til koncervation. Jeg ved, hvad han mener, men han kan ikke selv "høre" at det er forkert.

Nå det blev langt, vilel egentlig ikke så meget:0)

Det er præcis de samme "fejl" min kæreste har, og han er også ordblind. 

Det første år vi var sammen stavede han mit navn Kamilia (jeg hedder altså kamilla) 

og så vil jeg bare sige, at mine erfarringer siger mig at folkeskolerne IKKE altid gør nok , det er JEG et levende bevis på! Så jeg tror sagtens der kan rende en masse rundt derude som er ordblinde men som ikke har fået diagnosen, og jeg tror at der er ligeså mange med diagnosen som bare ikke har fået den hjælp de skulle have i skolen (især de små klasser) .. 

Anmeld

5. februar 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Stivdie skriver:

Jeg vil give dig ret i at mange af de skriftlige fejl, der ses, skyldes dovenskab. Jeg tror også primært, det er fordi folk ikke tager sig sammen til at læse korrektur på det, de skriver. Dette er desværre en generel tendens, som jeg også har set i høj grad på mit universitetsstudium. Men ok, kæresten og jeg er begge gode stavere og morer os ofte med at finde bøffer i underteksterne på tv og på mere officielle plakater, fx. dem der hænger i S-togene.

Desuden spiller online-kulturen også en stor rolle, da en stor række forkortelser og omskrivninger her har vundet indpas og nu er "accepterede" stavninger. Disse indeholder ofte en masse z'er Men i min verden er det nu ikke værre end smileyerne, som jo egentlig også er groft (men accepteret) fejlbrug af tegnsætning :-P Dem fatter mine forældre eksempelvis stadig hat af ;-) (Slang skal jeg vist ikke udtale mig om, det er jeg selv storslem til!)

Men ja, det vil da være trist, hvis det ender med at ødelægge den danske sprogkultur. Sådan synes jeg allerede det er nogen steder, fx. det ordbogsaccepterede osse i stedet for også. Jeg troede vi havde tradition for at stave helt ude af kontekst med udtalen i danmark? Det skal vi da ikke lempe på! Det samme med mayonnaise/majonæse, wtf?!

Og nej, jeg laver også bøffer Og indrømmet, jeg læser heller ikke altid korrektur... Og nogle gange smutter den, selvom jeg gør

"Osse" er ikke en accepteret stavemåde - bare rolig! 

I øvrigt er danskere ikke generelt blevet dårligere til at stave, men vi støder på skriftlige udsagn fra større dele af befolkningen end tidligere, ikke mindst på nettet. Derudover er der jo langt flere end før, der tager såvel gymnasiale som videregående uddannelser, og det betyder  nødvendigvis, at der også vil være flere med moderate stavevanskeligheder disse steder. 

Jeg bliver voldsomt irriteret over stavefejl i pressen, på forretningers skilte osv. - og på forbandede Jensen, ham med bøfhuset, fordi han benytter den fejlagtige apostrof før s! 

Anmeld

5. februar 2013

modesty

Anonym skriver:

Jeg har tænkt over det længe, kan folk ikke stave mere?

Jeg syntes det er dybt tragisk at se udviklingen i det danske sprog, og jeg kan ikke lade være med at tænke over om folk er dovne eller ordblinde eller hvad? For så er der virkelig mange ordblinde

F.eks. ordet endnu, der er SÅ mange der skriver inu og det kan virkelig irritere mig!

Eller "hvad giver i egentlig", der bliver til " enlig" ( som er noget helt andet)

Eller tøser, der bliver til tøsser?!

Eller endelser, hvor bliver de af?? f.eks. "skal jeg gør det" det hedder "skal jeg gør e det".

Altså jeg er med på at alle laver fejl, det gør jeg også,men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden og jeg bliver helt bekymret for, om det er skolesystemet der ikke lærer eleverne nok? Eller er der måske stadig ikke nok fokus og hjælp til dem der har vanskeligheder?

Eller er vi bare for dovne?

Hvad siger i andre?

Nu synes jeg at ordet "doven" er ret groft, men jeg går ud fra at du mener doven som i at man skriver "ik" i stedet for "ikke" selvom man godt ved hvordan det staves - og ikke doven som i at man ikke gider at lære at stave?

Jeg tror at alle de forskellige faktorer spiller ind. 

- Vi bliver ikke tæsket lige så hårdt på stavningen i skolerne som man gjorde for 50 år siden, hvor man terpede endelser og grammatik o.s.v.

- LOLspeak har gjort sit indtog, med f.eks oxo i stedet for også, og folk forkorter ord som eksemplet med "ik".

- Jeg tror ikke at der er flere ordblinde nu end før, men som andre også nævner, så lever vi i en verden hvor folks skriftsprog er meget mere eksponeret end før - altså folk som ikke beskæftiger sig med skrift i hverdagen.

Jeg må indrømme at det også irriterer mig grænseløst. Når jeg f.eks ser én der skriver "vist" i stedet for "hvis" så tager jeg mig til hovedet. Men her skyder jeg skylden på det manglende terperi i vores skoler.

Og én ting er "almindelige" mennesker, men når man også på f.eks skilte i offentligheden, TV2 News' newsstream og i aviserne ser deciderede stavefejl - jamen helt ærligt.

Verden er af lave og jeg føler mig gammel. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.