er 98% af Danmark ordblinde eller bare dovne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2013

Moma

ja det er nemlig det! Jeg vil så også sige at mange forældre er meget strenge over for deres børn! Jeg har set børn allerede i 2. klasse, der ikke kunne tåle at lave fejl, fordi så fik de jo bøvl med mor eller far 

DOBBELT

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2013

Anonym trådstarter

Maise86 skriver:

Jeg genkender de fejl du påpeger - men langt fra i 98% af hvad jeg læser.

Hvor får du de 98% fra?

Personligt generer det mig ikke med de fejlfolk laver, selvfølgelig hvis det var i et offentligt brev, plakat eller lignende så ja, men fred da være med stavefejl på et site som dette f.eks.!

98% var bare et tal jeg selv slyngede ud, for at indikere der er mange. 

Jeg er bestemt også fuld af fejl, især i grammatik. Men mange ord virker bare dovne. Som en anden også skriver så æder mange ordene og laver chat sprog. F.eks oz, eller oxo, og så funderede jeg bare over om man mon helt vil glemme hvad det rigtigt hedder. 

Anmeld

5. februar 2013

Anonym trådstarter

TbCp skriver:

Citat: "men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden" (det hedder synes når det er nutid! syntes er datid .... UNDSKYLD KUNNE IKKE LADE VÆRE )

Tænkte godt på det imens og er som skrevet ikke spor fejlfri. Jeg bekymrer mig bare om det vil fortsætte i en kedelig retning. For det ville da være trist. Men jeg lægger måske bare mærke til det mere end andre

Anmeld

5. februar 2013

helle85

Anonym skriver:

Jeg har tænkt over det længe, kan folk ikke stave mere?

Jeg syntes det er dybt tragisk at se udviklingen i det danske sprog, og jeg kan ikke lade være med at tænke over om folk er dovne eller ordblinde eller hvad? For så er der virkelig mange ordblinde

F.eks. ordet endnu, der er SÅ mange der skriver inu og det kan virkelig irritere mig!

Eller "hvad giver i egentlig", der bliver til " enlig" ( som er noget helt andet)

Eller tøser, der bliver til tøsser?!

Eller endelser, hvor bliver de af?? f.eks. "skal jeg gør det" det hedder "skal jeg gør e det".

Altså jeg er med på at alle laver fejl, det gør jeg også,men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden og jeg bliver helt bekymret for, om det er skolesystemet der ikke lærer eleverne nok? Eller er der måske stadig ikke nok fokus og hjælp til dem der har vanskeligheder?

Eller er vi bare for dovne?

Hvad siger i andre?

jeg er ikke ordblind (men det var min mor,far og storbror) men jeg har problemer med at stave, og især endelserne, jeg bruger google til de lange/sværer ord jeg skal stave men ikke endelserne.

jeg kan feks ikke rigtig kende forskel på nogle og nogen og sådan nogen ord.

Anmeld

5. februar 2013

helle85

TbCp skriver:

Citat: "men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden" (det hedder synes når det er nutid! syntes er datid .... UNDSKYLD KUNNE IKKE LADE VÆRE )

jeg er ikke ordblind, men har problemer med at stave og sætte kommaer. og lige det du skriver har jeg problemer med at kende forskel på, og nogle og nogen osv

Anmeld

5. februar 2013

2721

Jeg tror også det spiller ind hvor meget man i dagligdagen bruger det at skriv. Det eneste tidspunkt jeg skriver/staver næsten, er når jeg skriver herinde eller til venner. Og eftersom jeg bruger det så lidt er jeg blevet ret usikker på skrift pg det irritere mig rigtig meget, men ved ikke lige hvad jeg kan gøre ved det. Samtidig skriver jeg fra min telefon og der er overblikket og teksten ikke altid helt overskueligt og jeg fanger derfor ofte ikke mine stave og slåfejl og kan så derefter side og krumme tær når jeg opdager dem.

Anmeld

5. februar 2013

Giraffen

Anonym skriver:

Jeg syntes det er dybt tragisk at se udviklingen i det danske sprog, og jeg kan ikke lade være med at tænke over om folk er dovne eller ordblinde eller hvad? For så er der virkelig mange ordblinde

F.eks. ordet endnu, der er SÅ mange der skriver inu og det kan virkelig irritere mig!

Eller "hvad giver i egentlig", der bliver til " enlig" ( som er noget helt andet)

Eller endelser, hvor bliver de af?? f.eks. "skal jeg gør det" det hedder "skal jeg gør e det".

Altså jeg er med på at alle laver fejl, det gør jeg også,men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden og jeg bliver helt bekymret for, om det er skolesystemet der ikke lærer eleverne nok? Eller er der måske stadig ikke nok fokus og hjælp til dem der har vanskeligheder?

Hvad siger i andre?

jeg tror en kæmpe årsag er synlighed - simpelthen fordi vi  ser hinandens skrevne ord i en helt anden grad nu end vi nogensinde har gjort før...

Og der vil være en stor procentdel  derude, der ikke er vant til at begå sig på skrift og derfor også vil have nogle enkelte ord man måske ikke kan huske hvordan staves eller bøjes

jeg er ligesom dig og krummer tær hver gang jeg ser en stavefejl (ikke tastefejl, de rører mig ikke) - MEN jeg ved at det har noget med  MIN forfængelighed at gøre og IKKE deres dovenskab

Jeg er en flueknepper og det ved jeg - og selvom vi self godt kan "kritisere hinanden konstruktivt" ser jeg flueknepperiet som mit problem og ikke alle de, der ikke lige staver sådan som bøgerne foreskriver det

Anmeld

5. februar 2013

Stivdie

Moma skriver:

Har da fundet et par fejl i dit indlæg  Ingen kan vist sige sig fri for stavefejl - jeg har en sproglig uddannelse,  og en af mine arbejdsopgaver er at læse korrektur, men jeg kan da heller ikke sige mig fri for stavefejl. 

For at svare på dit spm, så tror jeg, det er en blanding - nogle kan ikke stave - andre gider ikke rette - eller ser det ikke, fordi man er på fra tlf, og det går stærkt. 

Jeg vil give dig ret i at mange af de skriftlige fejl, der ses, skyldes dovenskab. Jeg tror også primært, det er fordi folk ikke tager sig sammen til at læse korrektur på det, de skriver. Dette er desværre en generel tendens, som jeg også har set i høj grad på mit universitetsstudium. Men ok, kæresten og jeg er begge gode stavere og morer os ofte med at finde bøffer i underteksterne på tv og på mere officielle plakater, fx. dem der hænger i S-togene.

Desuden spiller online-kulturen også en stor rolle, da en stor række forkortelser og omskrivninger her har vundet indpas og nu er "accepterede" stavninger. Disse indeholder ofte en masse z'er Men i min verden er det nu ikke værre end smileyerne, som jo egentlig også er groft (men accepteret) fejlbrug af tegnsætning :-P Dem fatter mine forældre eksempelvis stadig hat af ;-) (Slang skal jeg vist ikke udtale mig om, det er jeg selv storslem til!)

Men ja, det vil da være trist, hvis det ender med at ødelægge den danske sprogkultur. Sådan synes jeg allerede det er nogen steder, fx. det ordbogsaccepterede osse i stedet for også. Jeg troede vi havde tradition for at stave helt ude af kontekst med udtalen i danmark? Det skal vi da ikke lempe på! Det samme med mayonnaise/majonæse, wtf?!

Og nej, jeg laver også bøffer Og indrømmet, jeg læser heller ikke altid korrektur... Og nogle gange smutter den, selvom jeg gør

Anmeld

5. februar 2013

**Ønskebabyen

Hvad siger i andre?

Helt enig med dig  synes også der er mange "dumme" stavefejl, men absolut ikke i 98% af hvad folk skriver!

Anmeld

5. februar 2013

Valle81

Amanda Stage skriver:

Typisk at give skolesystemet skylden  

Tror snarere det er interesse eller mangel på samme! Jeg er blevet tæsket igennem stavning som barn af min far, så jeg har ret få stavefejl (hvis jeg har herinde er det tastefejl, STOR forskel!)

Mange bruger undskyldninger om at de er ordblinde og jeg tror dem ikke over en dørtærskel! Det er ikke typisk dysleksi at være dårlig til endelser eller ikke forstå sproget i form af "inu" og "endnu." Det ER simpelthen bare dårlig stavning. Dysleksi afspejler mere, hvis man staver ord helt ud af kontekst. Hvis man fx skriver "julletria" til "juletræ" eller noget andet, hvor "raske" ikke kan forstå man kan tro det kan staves sådan. 

Hejsa,

Jeg er altså ikke helt enig.

Min mand er ordblin, måske ikke i sværeste grad, men det er han.

Han har blandt andet store problemer med endelser. Han propper e på, hvor det ikke skal være, og får det ikke på der hvor det skal være.

Han kan ikke se om bogstaverne står i den rette rækkefølge:
Eks. Savner bliver til svaner, børn til brøn og jeg kunne finde mange eksempler.

Det er et KÆMPE problem i hans hverdag, da det også giver udslag i hans tale til tider. Han får ofte byttet rundt på noget.
Konversation bliver til koncervation. Jeg ved, hvad han mener, men han kan ikke selv "høre" at det er forkert.

Nå det blev langt, vilel egentlig ikke så meget:0)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.