Moma skriver:
Har da fundet et par fejl i dit indlæg
Ingen kan vist sige sig fri for stavefejl - jeg har en sproglig uddannelse, og en af mine arbejdsopgaver er at læse korrektur, men jeg kan da heller ikke sige mig fri for stavefejl.
For at svare på dit spm, så tror jeg, det er en blanding - nogle kan ikke stave - andre gider ikke rette - eller ser det ikke, fordi man er på fra tlf, og det går stærkt.
Jeg vil give dig ret i at mange af de skriftlige fejl, der ses, skyldes dovenskab. Jeg tror også primært, det er fordi folk ikke tager sig sammen til at læse korrektur på det, de skriver. Dette er desværre en generel tendens, som jeg også har set i høj grad på mit universitetsstudium. Men ok, kæresten og jeg er begge gode stavere og morer os ofte med at finde bøffer i underteksterne på tv og på mere officielle plakater, fx. dem der hænger i S-togene.

Desuden spiller online-kulturen også en stor rolle, da en stor række forkortelser og omskrivninger her har vundet indpas og nu er "accepterede" stavninger. Disse indeholder ofte en masse z'er

Men i min verden er det nu ikke værre end smileyerne, som jo egentlig også er groft (men accepteret) fejlbrug af tegnsætning :-P Dem fatter mine forældre eksempelvis stadig hat af ;-) (Slang skal jeg vist ikke udtale mig om, det er jeg selv storslem til!)
Men ja, det vil da være trist, hvis det ender med at ødelægge den danske sprogkultur. Sådan synes jeg allerede det er nogen steder, fx. det ordbogsaccepterede osse i stedet for også. Jeg troede vi havde tradition for at stave helt ude af kontekst med udtalen i danmark? Det skal vi da ikke lempe på!

Det samme med mayonnaise/majonæse, wtf?!
Og nej, jeg laver også bøffer

Og indrømmet, jeg læser heller ikke altid korrektur... Og nogle gange smutter den, selvom jeg gør