er 98% af Danmark ordblinde eller bare dovne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2013

o1Mutte

Amanda Stage skriver:

Han var ikke en af de flittige elever faktisk tværtimod. Den her opgave, skrev de fleste elever på 1½-2 sider. 

Jeg er også kun lærerstuderende, så jeg har meget at lære endnu, men der er bare nogen områder, specielt med diagnose af elever, hvor jeg er skeptisk.

Jeg er også elendig til matematik, men derfor er jeg da ikke doven af den grund. Mine interesser er samfundsfag, sprog og kreativitet Derfor synes jeg heller ikke man er doven, bare fordi man er dårlig til stavning/sprog. 

Det er det jeg mener.
Tror tit (har jeg set i min tid i skolen, og også efter) at nogen hurtigt giver op, hvis de har lidt svært ved det.
Har læst lektier med en dreng der sagde ''ARGHH'' når han lavede en LILLE fejl. Hvor jeg så måtte berolige ham med at han bare skal tage det roligt og gøre det i hans tempo.
Men han er sådan en at hvis man ikke sad med ham, ja så lavede han det simpelthen ikke.
Fordi det ikke er nemt for ham med at læse og stave.
Men når man havde sat lidt med ham, ja så kunne han jo godt alligevel. Så tålmodighed og tid er ofte vejen frem

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2013

Amanda Stage

o1Mutte skriver:

Det er det jeg mener.
Tror tit (har jeg set i min tid i skolen, og også efter) at nogen hurtigt giver op, hvis de har lidt svært ved det.
Har læst lektier med en dreng der sagde ''ARGHH'' når han lavede en LILLE fejl. Hvor jeg så måtte berolige ham med at han bare skal tage det roligt og gøre det i hans tempo.
Men han er sådan en at hvis man ikke sad med ham, ja så lavede han det simpelthen ikke.
Fordi det ikke er nemt for ham med at læse og stave.
Men når man havde sat lidt med ham, ja så kunne han jo godt alligevel. Så tålmodighed og tid er ofte vejen frem

ja det er nemlig det! Jeg vil så også sige at mange forældre er meget strenge over for deres børn! Jeg har set børn allerede i 2. klasse, der ikke kunne tåle at lave fejl, fordi så fik de jo bøvl med mor eller far 

Anmeld

4. februar 2013

Fenja09

AalborgPigen skriver:

Hurtig sidespørgsmål: har du fået bagt fastelavnsboller?

Til TS - Undskyld side spring

Nej det har jeg ikke, skal lige tage mig sammen først

Regner med at gøre det i næste uge for der er der fastelavn i min datter dp, så kan vi fejrer med lidt fastelavnsboller om aftenen - og måske give et par stykker til vores dp mor

Har du bagt?

Anmeld

4. februar 2013

Muffin_girl

Fenja09 skriver:

Nej det har jeg ikke, skal lige tage mig sammen først

Regner med at gøre det i næste uge for der er der fastelavn i min datter dp, så kan vi fejrer med lidt fastelavnsboller om aftenen - og måske give et par stykker til vores dp mor

Har du bagt?

Hihi jeps.. Og de er spist.. Så skal bage nogle nye ! 

Held og lykke med bageriet !

Anmeld

4. februar 2013

o1Mutte

Amanda Stage skriver:

ja det er nemlig det! Jeg vil så også sige at mange forældre er meget strenge over for deres børn! Jeg har set børn allerede i 2. klasse, der ikke kunne tåle at lave fejl, fordi så fik de jo bøvl med mor eller far 

Det er bare rigtig ærgerligt, for det hjælper jo ikke børnene

Anmeld

4. februar 2013

Moma

Anonym skriver:

Jeg har tænkt over det længe, kan folk ikke stave mere?

Jeg syntes det er dybt tragisk at se udviklingen i det danske sprog, og jeg kan ikke lade være med at tænke over om folk er dovne eller ordblinde eller hvad? For så er der virkelig mange ordblinde

F.eks. ordet endnu, der er SÅ mange der skriver inu og det kan virkelig irritere mig!

Eller "hvad giver i egentlig", der bliver til " enlig" ( som er noget helt andet)

Eller tøser, der bliver til tøsser?!

Eller endelser, hvor bliver de af?? f.eks. "skal jeg gør det" det hedder "skal jeg gør e det".

Altså jeg er med på at alle laver fejl, det gør jeg også,men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden og jeg bliver helt bekymret for, om det er skolesystemet der ikke lærer eleverne nok? Eller er der måske stadig ikke nok fokus og hjælp til dem der har vanskeligheder?

Eller er vi bare for dovne?

Hvad siger i andre?

Har da fundet et par fejl i dit indlæg  Ingen kan vist sige sig fri for stavefejl - jeg har en sproglig uddannelse,  og en af mine arbejdsopgaver er at læse korrektur, men jeg kan da heller ikke sige mig fri for stavefejl. 

For at svare på dit spm, så tror jeg, det er en blanding - nogle kan ikke stave - andre gider ikke rette - eller ser det ikke, fordi man er på fra tlf, og det går stærkt. 

Anmeld

4. februar 2013

morethanperfect

Anonym skriver:

Jeg har tænkt over det længe, kan folk ikke stave mere?

Jeg syntes det er dybt tragisk at se udviklingen i det danske sprog, og jeg kan ikke lade være med at tænke over om folk er dovne eller ordblinde eller hvad? For så er der virkelig mange ordblinde

F.eks. ordet endnu, der er SÅ mange der skriver inu og det kan virkelig irritere mig!

Eller "hvad giver i egentlig", der bliver til " enlig" ( som er noget helt andet)

Eller tøser, der bliver til tøsser?!

Eller endelser, hvor bliver de af?? f.eks. "skal jeg gør det" det hedder "skal jeg gør e det".

Altså jeg er med på at alle laver fejl, det gør jeg også,men jeg syntes det er rigtig slemt med de simple ord og sætninger rigtig mange steder efterhånden og jeg bliver helt bekymret for, om det er skolesystemet der ikke lærer eleverne nok? Eller er der måske stadig ikke nok fokus og hjælp til dem der har vanskeligheder?

Eller er vi bare for dovne?

Hvad siger i andre?

Jeg tror klart at der er manglende hjælp til de elever der er knapt så gode .. Min kæreste staver rigtig dårligt .. Han staver ordene som man siger det , og han er altså ikke ordblind .. Han har gået i special klasse , fordi han var lidt af en vildbasse og ikke var så god som de andre ..
Men på trods af der var 2 lærere til 4 elever , har han ikke fået den optimale støtte , da de lavede alt mulig andet i den klasse fremfor det der var brug for ! 

Så vil jeg også sige , at mange laver de optimale fejl , ja , men for nogle går det altså bare hurtigt med at skrive , og ikke læse det igennem , eller er for dovne til at rette det ..
Nogle tager sig måske ikke sammen og tænker før de skriver det .. Hvis de altid har f.eks skrevet ENLIG i stedet for egentlig , er den fejl jo svær og rette op på og huske det ..

Ved ik om det hænger sammen for dig , men det gør det for mig ..

Og ja , det irriterer også mig når folk ikke staver rigtigt , men sådan er det nu engang og jeg holder min mund med det .. 
Det er kun min kæreste jeg siger det til hvis han har stavet noget forkert 

Anmeld

4. februar 2013

Moma

Amanda Stage skriver:

Troede alle børn lærte lydstavning i dag. Det gør de på min datters skole. Hun er rigtig dygtig faglig men staver som en "brækket arm" pga lydstaving. Der er så ca 220 ord, de skal kunne udenad. 

Anmeld

4. februar 2013

Fenja09

AalborgPigen skriver:

Hihi jeps.. Og de er spist.. Så skal bage nogle nye ! 

Held og lykke med bageriet !

Mange tak

Anmeld

4. februar 2013

Moma

DOBBELT

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.