o1Mutte skriver:
Min mand er ordblind. Så meget at han engang ikke kunne stave til sit efternavn :O (det hjalp ham så at komme på højskole)
Men han staver MANGE ting som man siger det. Endnu staver han inu. Meget staver han mage. Når han skriver ''du er meget sød'' Putter han et E på sød så der står søde.
Altså hvis man læser det kan skriver som det står, kan det lyde lidt som baby sprog
Og det syntes jeg er super charmerende
Men altså, det jeg egentlig ville sige var at det ikke altid er dovenskab bare fordi man staver det som det lyder
Og han er heller ikke så god til at læse, dog læser han bedre end han staver
(Hans datter på 8 har endda kommenteret om han ikke har gået i skole, siden han ikke er så god til at stave
)
Det du beskriver der, lyder også meget som ordblindhed, men jeg har lige en lille case med opdigtet navn til dig, ville du ikke være enig med mig her:
"Thomas er blevet konstateret dysletiker. Han har brug for særlig støtte, men læreren kan ikke hjælpe ham på ligefod med de andre børn."
Her er en historie Thomas har skrevet:
Jeg gik en tur i skåven og jeg fik enelig lov til for føste gang at se et ejern. Det var rigtig flot med en lang hale. Der kom en man løbene med sin hun. Han hilste pænt på mig. Det var en rørene gå tur.
Det skal lige siges at Thomas går i 6. klasse og han var et barn jeg havde i praktik, jeg blev meget chokeret over han havde dysleksi. Som jeg ser det, er han bare et barn der ikke staver godt, og han har netop brug for almindelig støtte med evt. ekstra øvelser.
Jeg siger bare, at mange gange bliver diagnosen givet lige lidt for ofte og mange voksne bruger det som en dårlig undskyldning i dag. Jeg siger ikke de er dovne, man kan godt være dårlig til stavning uden at være doven. Så er man sikkert god til noget andet. 
Anmeld