Havde du en nem eller hård fødsel...??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juni 2009

Honningblomst

Stumpen skriver:

Så kan du jo heller ikke være stolt over at kunne rumme andre mennesker, for det kan alle og enhver da også.... I hvert fald lige så meget som alle og enhver (kvinder) kan føde vaginalt og uden smertelindring...

og nej alle og enhver kan ikke tabe sig og holde det, mener det er noget med at det faktisk kun er 10% der holder deres vægttab..

Men kan godt se at vi ikke bruger definitionen ens, for jeg er stolt af mit 10-tal i bacheloren, men det kan jeg ikke være med din def. da alle og enhver kan få et 10-tal til bacheloreksamen...

Mine erfaringer er bestemt ikke at alle mennesker er rummelige og da heller ikke at alle kan få 10 i deres bachelor, kommer selvfølge an på hvilken uddannelse det er...nogle er jo ret svære og andre nemme-smiler-
Men det er da noget man arbejder for og ikke bare noget du er født til at kunne...forstår du?-smiler-

Jeg er nu stadig ikke stolt af at tabe mig...det kan alle hvis de vil...det kræver intet andet end man indtager det rigtige og i rigtige mængder. Du har dog ret i at det er svært at holde vægttabet, men det venter jeg med at være stolt af, til jeg har kunne det, resten af mit liv-smiler- indtil nu har jeg kun holdt det i 6 år.

Jeg tror nu også jeg er lidt stolt af at jeg svarer pænt selvom jeg godt nok tit for en spand L*** i ansigtet.

Og fordi jeg ikke synes der er noget som helst at være stolt af, bare fordi man har født et barn, så fortæller det jo kun noget om hvordan jeg ser på det at føde...smiler

Knus Eva..som tænker at stolthed vel også handler om begrænsninger...noget jeg er stolt af, er sikkert noget du gør med lukkede øjne..evner er jo forskellige..men at kunne føde, vil jeg ikke betegne som en evne, præcis som det at spise, gå på wc osv heller ikke er det..i min verden i hvert fald...griner

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2009

Moar'en

Jeg har skrevet både og. Det var ikke specielt hårdt fysisk (jo bagefter) men psykisk. jeg blev indlagt fredag og sat igang med stikpille, så fik jeg 2 piller lørdag og 2 søndag og først mandag tog de vandet, det var om morgene og efter lidt smerter pga af ve drop, et drop der ikke var lagt ordentlig og meget lidt veer blev det til akut kejsersnit. Så derfor ikke de store smerter, men psykisk var det hårdt at være indlagt 3 dage på en afdeling hvor der gik mødre og fædre rundt med deres nyfødte børn og vi kunne bare vente. Havde selvfølgelig ondt et par dage efter.

Anmeld

17. juni 2009

Honningblomst

Tusind tak for alle Jeres svar ogd ejlige fortællinger...rart at se at de fleste trods alt har haft en god oplevelse...om ikke andet så har vi alle fået nogle dejlige små mennesker ud af det..
Knus Eva og fortsat god aften til alle..

Anmeld

17. juni 2009

Honningblomst

- skriver:

Nem begge gange, blev ellers forberedt på SMERTER fordi jeg skulle sættes i gang og ve drop og den fik ikke for lidt, men klager ikke...

Jeg syntes man er sej når man føder selv, men heller lidt smertelindring end nogen der ligger og skriger....

Ej, det pjat, folk må sq selv om det..

Men forstår ikke nogen vælger KS uden at have forsøgt selv og uden "grundlag" andet end frygt fr smerter...

Jeg tror faktisk det er umuligt for os at sætte os ind i hvordan sådan en voldsom angst virker på et menneske.
Dejligt der er mulighed for at få hjælp, om det er til det ene eller det andet...
Folk der får børn vha kunstigbfrugtning er jo også lige så gravide som alle andre...præcis som en fødsel i min verden er lige sej og god, når resultatet er et sundt levende barn..
Knus Eva,...super sej og vanvittig kyllinge-agtig.

Anmeld

17. juni 2009

Honningblomst

- skriver:

Nem begge gange, blev ellers forberedt på SMERTER fordi jeg skulle sættes i gang og ve drop og den fik ikke for lidt, men klager ikke...

Jeg syntes man er sej når man føder selv, men heller lidt smertelindring end nogen der ligger og skriger....

Ej, det pjat, folk må sq selv om det..

Men forstår ikke nogen vælger KS uden at have forsøgt selv og uden "grundlag" andet end frygt fr smerter...

Jeg tror faktisk det er umuligt for os at sætte os ind i hvordan sådan en voldsom angst virker på et menneske.
Dejligt der er mulighed for at få hjælp, om det er til det ene eller det andet...
Folk der får børn vha kunstigbfrugtning er jo også lige så gravide som alle andre...præcis som en fødsel i min verden er lige sej og god, når resultatet er et sundt levende barn..
Knus Eva,...super sej og vanvittig kyllinge-agtig.

Anmeld

17. juni 2009

Tina2

Begge dele her....

Første fødsel var hård... Varede dog "kun" 11 timer, hvilket jo er fint nok 1. gang, men min datter var stjernekigger, JM opdagede det først da hun kom ud... En rigtig dårlig JM faktisk  Overhørte mig og sagde bare "ja, det SKAL gøre ondt" når jeg hentydede til min rygsøjle var ved at blive flået fra hinanden..... Fik vedrop og blev overfaldet af veer....

Gik også rimelig meget i stykker, og måtte tale MEGET hårdt til hende for at få bedøvelse, da jeg sku syes....!

Jeg ville SÅ gerne ha født i vand og prøvede også, men kunne overhovedet ikke finde mig tilrette i vandet og at føde på en seng var bestemt ikke fedt, når det var en stjernekigger.....

Jeg havde det rigtig træls med at sku føde igen, da jeg blev gravid med min søn..... Heldigvis havde jeg i mellemtiden mødt Jane, som er uddannet doula og læser til JM, og jeg fik ved hendes hjælp den første fødsel på afstand, og glædede mig tilsidst til at skulle føde igen, og Thomas og jeg havde bestemt hun skulle med til fødslen.

Det var en FANTASTISK fødsel....!
Milas blev født i vand, jeg havde små-veer fra midnat, men havde haft snydeveer i 2 uger, så først kl. 3.45 var jeg ikke i tvivl, og kl. 4 var vi på sygehuset og Milas er født 5.33.

Fik heller ingen smertestillende denne gang og Milas blev født i vand, som jeg ønskede!!!!
Jeg havde en sød JM og ellers Thomas og Jane hos mig.....

Synes det er lige meget om folk føder alm, med  eller uden smertestillende eller ved KS.
Man har jo hver især sin mening om hvad man SELV gerne vil....

For mig ville det være forfærdeligt at få beskeden "du skal føde ved KS" eller "du må ikke føde i vand"......

Jeg vil ALDRIG mere føde på en seng!!!! At føde Milas i vand er den bedste beslutning jeg har taget:-) Det var simpelthen det bedste og Thomas tog imod ham...

Jeg har været langt fremme i begge fødsler da jeg kom ind på sygehuset, så epidural har ikke været på tale (kunne dog nok godt ha brugt den første gang) men 2. gang havde jeg INTET ønske om smertestillende, da det hele bare gik så godt, og jeg havde først smertefulde veer da jeg var 9 cm åben.... Og han var ude i 4 presseveer og vejede 4800 g.

Jeg gik ikke i stykker og tog hjem efter 3½ time.... Var "høj" på den fødsel længe efter, så er ikke bange for at føde igen- kun om der skulle være noget galt og jeg evt skulle ha KS eller at komme op på fødegangen og de to stuer med kar ikke er ledige, så ku nok godt overveje at føde hjemme næste gang, men nu må vi se:-)

Jeg er superglad for at ha født begge mine selv og jeg håber aldrig jeg skal ha KS....

Men at andre ønsker KS er mig lige meget:-) De har jo måske haft en dårlig fødsel ved at føde alm, og har helt andre følelser omkring en alm fødsel end jeg fx har......

Anmeld

17. juni 2009

saxa

Jeg har også svaret begge dele..
Jeg havde veer i ca.20 timer - og synes ikke det var så slemt, som jeg havde forventet.. Men da presseveerne begyndte fik jeg at vide jeg ikke måtte presse.. Og det er ski ikke nemt!! Min datter skulle tages ved AKS - og det var bestemt ikke nemt for mig - da min forestilling var at føde vaginalt..
Synes ligesom jeg havde været hele forløbet igennem, uden nogen FINALE og det var lidt hårdt.. Men det hårdeste var bestemt det psykiske ved kejsersnittet.. 
Men jeg fik den dejligste datter ud af det - og gik gerne det hele igennem igen!

Anmeld

17. juni 2009

wamse

Synes jeg har haft 3 "lette" fødsler. Altså der var smerter, usikkerhed, nervøsitet, personale der ikke lyttede m.m. men alt i alt synes jeg faktisk at det var nemt, og ville gladeligt have gjort det flere gange

Anmeld

17. juni 2009

Harfeletten

Hvis nogle er stolte over at have født, uden at få smertelindring, så lad dem det. (Det er jeg personligt selv meget stolt over)
- Det kunne jo være at man havde forstillet sig noget andet.
Jeg skreg selv efter en Epidural, men fik den aldrig, og er den dag i dag, stolt over at jeg klarede det uden, med de smerter jeg havde.
Jeg tror også min stolthed hænger sammen med at jeg er utrolig overrasket over hvad kroppen kan holde til !

Siger overhovedet ikke det er forkert er få KS - Det fik min søster også, og det kan jo også have sine smerter efter, så det er da også en mundfuld at skulle igennem, ingen tvivl om det.

Synes folk skal være stolte af sig selv, uanset hvordan de føder.
De skal nemlig være stolte over at du har bragt et nyt liv til verden !

Anmeld

17. juni 2009

Mumto3

Min første fødsel var mega hård! Den varede i 72 timer (ja, jeg skrev rigtig! 72 timer, og ja, jeg har snakket med indtil flere jordmødre om en fødsel virkelig kan vare så længe (efter utallige gange at have fået at vide, at så længe kan en fødsel ikke vare!) men det kan den!!!  Fra sundhedspersonalets side anbefaler man et kejsersnit undervejs, netop for ikke at ende ud i så lang en fødsel, men det sagde jeg NEJ til. Jeg VILLE bare føde selv. -og selvom det var hårdt, hårdt , hårdt, så er jeg stadig glad for at jeg lyttede til mig selv, og til min krop. Jeg havde en klar fornemmelse af at jeg godt kunne klare det, men at min krop bare skulle have lang tid, og det viste sig jo også at være rigtigt!
Jeg var under nøje overvågning, med elektrode på barnets hovedet og med løbende blodprøver på barnet,, men jeg kunne bare mærke at babyen havde det godt, og det viste deres blodprøver også hele tiden.

Der var diverse komplikationer undervejs, og jeg fik ve-drop i de sidste 16 timer af fødselen, til sidst fik jeg lidt lattergas som smertelindring, og da han lå på tværs (kan ikke lige huske fag-udtrykket for det, men det er når barnet ligger 'på siden') skulle der en sugekop til at få ham vendt. Dog tog lægen sugekoppen af, så jeg fik lov til at føde ham helt selv. Desværre fik de revet en hovedpulsåre over da de brugte sugekoppen, så efter fødselen skulle jeg lige i fuld bedåvelse og på operationsbordet i et par timer :-(

Den fødsel sad i mig i mange mange måneder (var indlagt i en uge på hospitatlet, fordi jeg slet ikke kunne samle benen pg.a. det med den pulsårere der var sprunget). Men jeg har aldrig fortrudt, at jeg ikke tog imod et KS. Det var SÅ fedt at følge min krop!

Min anden fødsel tog 'kun' 22 timer, men det synes jeg var en kort fødsel i forhold til første gang. jeg husker ikke så meget fra den fødsel, andet end at jeg havde en jordmoder sidst i forløbet, som jeg bare slet ikke kunne med! Hun fik ødelagt min fødselsoplevelse på mere end en måde!

Min tredie fødsel tog 36 timer, og det tog jeg helt stille og roligt. Jeg var 100% indstilllet på at min krop bare ikke føder hurtigt, og alle siger at tredie fødsel som regel tidsmæssigt ligger midt i mellem 1. og 2. fødsel. Det passede jo meget godt på mig. Det var sådan mere en hygge fødsel. Jeg havde nogle heftige veer, men som jeg sagde til min jordemoder med et glimt i øjet, lige efter en meget kraftig ve var overstået: Du skal føde dit barn med glæde! Det var sådan lidt i sjov jeg lavede om på det gamle udsagn, med at man skal føde i smerte, men det illusterer meget godt hvordan jeg havde det under fødsel.

Ingen af mine fødsler har været en fantastisk oplevelse! Den første var meget meget overvælende, og jeg kunne slet ikke rumme, at der også var kommet et barn ud af det! Jeg havde svært nok ved at forhold mig til alt det der var sket fra jeg gik i fødsel mandag morgen, til at min baby lå på min mave torsdag nat . Det var rigtig rigtig mange jordmødre, afdelingsjordmødre, fødselslæger og overlæger, der i løbet af de døgn havde været inde forbi fødestuen og give deres besyv med.  (enten føder du nu, eller også får du kejsersnit! -men jeg gjorde nu ingen af delene  )  Det var en fødsel der var svær at komme sig over, men der var jo også en lille baby, som trængte til sin mor. Jeg var desværre ikke i stand til at tage mig af ham, fordi jeg ikke kunne komme ud af sengen. Så jeg kunne ligge ned og amme, det var det eneste! jeg kunne ikke skifte ble, bøvse af, sidde med ham osv. Det var meget svært for mig! jeg kunne ikke engang tage ham op af kryppen, når han græd. Jeg måtte vente på at nogle kunne række ham over i sengen til mig.

Nå, men jeg er altså en af dem der har sat kryds ved 'hård fødsel'.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.