Vores datter kom i dagpleje da hun var 6,5 måned. Det var en privat dagpleje som vi havde besøgt mange gange inden. Min datter er for tidligt født - så bl.a. min sundhedsplejerske var af den mening at jeg skulle gå hjemme med hende til hun blev 3 år! Vi blev enige om at børn først skal behandles som sensitive når de viser tegn på det og det har vores datter på intet tidspunkt gjort.
Valget traf vi af flere årsager. Bl.a. fordi jeg ingen lyst har til at gå hjemme i et helt år og også vfordi vi mente at vores datter var klar.
Jeg har det fint med at nogen foretrækker at blive hjemme så længe som muligt. Men det var bare ikke mit ønske. Havde jeg til gengæld vurderet at det ville være bedre for min datter at starte senere i pasning, så havde situationen set anderledes ud.
Jeg kan kun tale af egen erfaring. Min datter bliver 2 år i april og hun har endnu ikke grædt én eneste gang ved aflevering i dagplejen. Hun er fuldt ud alderssvarende i sin udvikling og har ingen problemer med store begivenheder, mange mennesker eller lignende. Det er min og min mands overbevisning at vi sagtens kunne have "fået" et sensitivt barn, hvis vi havde fulgt alle de begrænsende råd vi fik fra sundhedsplejerske og sygehus - men jeg kan ikke bevise det!
Anmeld