At starte i dagpleje når baby er 7 mdr.. Ok eller skidt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. januar 2013

Mum33

Carina:-) skriver:

Kan du ikke give mig et link hvor eksperter udtaler sig at det er bedst for børn at blive skilt fra forældrene i en tidlig alder?

Børnepsykolog udtaler sig:  http://voresborn.dk/tumling-1-3/psykologi-og-udvikling/6454-dit-barn-har-godt-af-at-ga-i-institution 

Svensk undersøgelse:  http://www.farmorogborn.dk/tidlig-start-i-institutionen/ 

Bare få eksempler. Men "eksperterne" er altså heller ikke enig. Så mon ikke hver forældre er deres eget barns ekspert Og tager det bedste valg for dem? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2013

jydeinden

den bedste ekspert i verdenen er dig selv, hvis Du synes det er i orden at dit barn kommer tidligt afsted jamen så er det det, hvis ikke, jamen så er dét svaret

Anmeld

5. januar 2013

Carina:-)

jeg ved ikke noget om eksperterne, men i "gamle dage" der var der jo også langt flere mennesker samlet, fx var alle mødrene hjemmegående og havde flere børn og mødtes nok med familie (og hinanden) på en anden måde end i dag

Faktum er dog at vi mennesker er sindssygt dygtige til at tilpasse sig omgivelserne og vi er pr definition sociale mennesker, der udvikler os i relation til andre

Derfor tror jeg personligt (uden at være ekspert) at der er styrker og svagheder ved begge muligheder - dertil er, at det kan være godt for en familie at få hverdagen tilbage og fx komme ud på arbejdsmarkedet igen. derudover kan der være økonomiske fordele, der gør instution til det bedste alternativ

Dertil skal også lægges at jo færre penge der bruges på lange barselsorlove, jo flere penge er der til offentlige institutioner, børnepasning, ældrepleje osv + flere ressourcer til samfundet

så bare at sige "det er bedst at blive hjemme" det synes jeg er alt for firkantet og unuanceret - for hvad der umiddelbart (for nogle) er bedst for barnet, er det måske ikke i det store billede eller på lang sigt

Endeligt kan man se, at voksne mennesker, der er vokset op enten hjemme ved moren, i dagpleje, ved au pair, ved familie, i vuggestue osv osv osv ender som vellykkede og glade voksne mennesker - derfor mener jeg det altafhørende må være at barnet er TRYGT og bliver UDVIKLET på en hensigtsmæssig måde - så må rammerne være sekundære... efter min mening hvertfald

Men nu er forældrebetalingen jo kun 25 procent af den reelle pris?

Desuden så gemmes den resterende barsel jo så i mange tilfælde bruges den bare senere-så har svært ved at se nogen besparelse?

Anmeld

5. januar 2013

Børnepsykolog udtaler sig:  http://voresborn.dk/tumling-1-3/psykologi-og-udvikling/6454-dit-barn-har-godt-af-at-ga-i-institution 

Svensk undersøgelse:  http://www.farmorogborn.dk/tidlig-start-i-institutionen/ 

Bare få eksempler. Men "eksperterne" er altså heller ikke enig. Så mon ikke hver forældre er deres eget barns ekspert Og tager det bedste valg for dem? 

Gad godt nogen så kunne forklare hvorfor der er noget der overhovedet hedder barsel siden det er fuldstændigt ligegyldigt?'

Samt hvordan det kan være at det åbenbart er lige så godt at være 15 børn om 2-3 voksnes opmærskomhed frem for en forældre om et barn

Hvorfor får vi ikke bare droppet barslen så vi kan komme ud på arbejdsmarkedet med det samme-når det nu er så super ligegyldigt hvem der er vores barns primøs omsorgspersoner?

Går udfra at seperationsangst og tilknytningsfaser så også bare er noget nogen har fundet på?

Desuden så står der i de link du har at hele succesen med at starte f.eks som 8 måneder kun er til stede HVIS de personer der nu skal være hovedpersonerne i børnenes liv har tid til dem.

Og det kan man jo ikke påstå er realistisk i vores tid inst. . . . 

Anmeld

5. januar 2013

Giraffen

Men nu er forældrebetalingen jo kun 25 procent af den reelle pris?

Desuden så gemmes den resterende barsel jo så i mange tilfælde bruges den bare senere-så har svært ved at se nogen besparelse?

2000 +- kan være mange penge i en økonomi selvom det ikke er den procentmæssige fulde pris

men jeg har ikke lyst til at diskutere og argumenter for og imod - jeg er sikker på der er fordele og ulemper ved begge ting - sådan er mit perspektiv og jeg mener det er at diskutere ligegyldigher - for mig er det vigtigt at barnet trives og har det godt! rammerne må og skal være sekundære

lad os hellere bruge resourcerne på de børn, der har brug for det (fx dem fra omsorgssvigt, fattigdom, manglende imødekommelse af behov osv) DET handler for mig om barnets trivsel - derfor kan dine argumenter på ingen måde få min bagdel op af sofaen (her tænker jeg fx på følgende kommentarer " Gad godt nogen så kunne forklare hvorfor der er noget der overhovedet hedder barsel siden det er fuldstændigt ligegyldigt?'" og " Hvorfor får vi ikke bare droppet barslen så vi kan komme ud på arbejdsmarkedet med det samme-når det nu er så super ligegyldigt hvem der er vores barns primøs omsorgspersoner?" som jeg synes bringer debatten ned på et unødvendigt niveau

Anmeld

5. januar 2013

Lullaby

Jamen der vil altid være nogen der siger, at du skal have dårlig samvittighed uanset hvad du gør. Så ved du hvad, gør hvad der er bedst for jer og så tænk ikke på hvad alle andre mener.

Anmeld

5. januar 2013

Mum33

Gad godt nogen så kunne forklare hvorfor der er noget der overhovedet hedder barsel siden det er fuldstændigt ligegyldigt?'

Samt hvordan det kan være at det åbenbart er lige så godt at være 15 børn om 2-3 voksnes opmærskomhed frem for en forældre om et barn

Hvorfor får vi ikke bare droppet barslen så vi kan komme ud på arbejdsmarkedet med det samme-når det nu er så super ligegyldigt hvem der er vores barns primøs omsorgspersoner?

Går udfra at seperationsangst og tilknytningsfaser så også bare er noget nogen har fundet på?

Desuden så står der i de link du har at hele succesen med at starte f.eks som 8 måneder kun er til stede HVIS de personer der nu skal være hovedpersonerne i børnenes liv har tid til dem.

Nu misfortolker du. Selvfølgelig skal barnet være hjemme med sin mor/far når det er lille. Gerne indtil et år hvis der er mulighed for det. Jeg er bare ikke fortaler for, at børn skal hænge i mors forklæde indtil de er to eller mere som nogle skriver. Har man lyst til det så fair nok, men lad være med at sid på en lyserød sky og se "ned" på folk der ikke gør. 

Anmeld

5. januar 2013

E. B. skriver:

Nu misfortolker du. Selvfølgelig skal barnet være hjemme med sin mor/far når det er lille. Gerne indtil et år hvis der er mulighed for det. Jeg er bare ikke fortaler for, at børn skal hænge i mors forklæde indtil de er to eller mere som nogle skriver. Har man lyst til det så fair nok, men lad være med at sid på en lyserød sky og se "ned" på folk der ikke gør. 

Det synes jeg nu heller ikke jeg gør-

siger min mening,men det skrevne ord kan tit misforståes og virke mere hårdt end meningen var.

Anmeld

5. januar 2013

TNBC

Den er ikke ligegyldig, det er bare ikke alle der kan gå hjemme i flere år uden at begynde at rive hårerne ud på sig selv, og det må man respektere. Vær du bare glad for at vi har mere barsel end vores forældre, og tænk på dem der ikke har lang barsel,der er tvunget ud i arbejde fra børn er omkring 4måneder, fordi der bare ikke er mere barsel og så er der ikke noget at sige, du skal bare i arbejde igen.
Og så være væk fra sit spædbarn mellem 4-12timer om dagen. Jeg synes at vi har det godt i danmark, og hvis man kan være hjemme i flere år, så fred vær med det. men hvis man gerne vil i gang med sin uddannelse eller at ens praktik starter når barnet kun er 6-7måneder, skal man så bare sige: Nah jeg vil hellere vente et år?? Hvad vis det er en super svær uddannelse at komme ind på? Eller der kun er få praktikpladser?
Jeg er sikke rpå at børn har det godt hjemme hos mor og far, men vi har bare ikke alle sammen den luksus at vi kan gå hjemme i flere år. jeg vil også gerne arbejde hjemme med min passion, men det må jeg ikke få kommunen. der er altså bare nogle ting der spiller ind.
Det er ikke et angreb på dig men bare det at man angriber hinanden på den måde, fordi man ikke lige har samme meninger, og nogle bliver "stemplet" som dårlige forældre, fordi at de sender deres børn tidligt afsted, er bare ikke okay.
Vi er voksne mennesker, og vi er forskellige som nat og dag, og derfor tager vi gudskelov også forskellige valg.
Man skal følge sin mavefornemmelse, og i teorien ikke lytte til andre. Ingen kender børn bedre end deres forældre. (mener jeg)

Anmeld

5. januar 2013

Giraffen skriver:

2000 +- kan være mange penge i en økonomi selvom det ikke er den procentmæssige fulde pris

men jeg har ikke lyst til at diskutere og argumenter for og imod - jeg er sikker på der er fordele og ulemper ved begge ting - sådan er mit perspektiv og jeg mener det er at diskutere ligegyldigher - for mig er det vigtigt at barnet trives og har det godt! rammerne må og skal være sekundære

lad os hellere bruge resourcerne på de børn, der har brug for det (fx dem fra omsorgssvigt, fattigdom, manglende imødekommelse af behov osv) DET handler for mig om barnets trivsel - derfor kan dine argumenter på ingen måde få min bagdel op af sofaen (her tænker jeg fx på følgende kommentarer " Gad godt nogen så kunne forklare hvorfor der er noget der overhovedet hedder barsel siden det er fuldstændigt ligegyldigt?'" og " Hvorfor får vi ikke bare droppet barslen så vi kan komme ud på arbejdsmarkedet med det samme-når det nu er så super ligegyldigt hvem der er vores barns primøs omsorgspersoner?" som jeg synes bringer debatten ned på et unødvendigt niveau

Så dropper vi da bare diskutionen .

Svarede såmænd bare på din kommentar på mit indlæg-

At du så synes mine argumenter ikke som de skal være er der jo ikke noget at gøre ved.

Fortsat god aften 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.