Mor og meget mere skriver:
Så det at stifte familie sammen er ikke nogen pagt - men et bryllup gør hele forskellen?
Nogle par gifter sig aldrig, men lever sammen i både 20 og 30 år, får børn sammen undervejs - det er da helt hen i vejret, hvis de opfatter deres forhold som et uforpligtende forsøg, og det tror jeg heller ikke på, at de gør. Selvfølgelig skal de sidestilles med gifte par, når det gælder den gensidige forsørgelsespligt.
Jeg mener, det er på grænsen til uansvarlighed at leve med en anden i årevis, få børn sammen og så fortsat holde bagdøren åben for at kunne smutte i det øjeblik, man også forpligtes på den anden rent økonomisk. Og det er da dybt urimeligt, at et par, der er samlevende på 5. år, skal behandles gunstigere end et par, der har været sammen lige så længe med den ene forskel, at de har giftet sig.
Jeg undskylder, havde ikke set det med børn og har derfor ikke taget det med i min betragtning.
Men som jeg også skriver er det jo sat virkelig firkantet op og derfor er det jo heller ikke sådan verden er skruet sammen.
Jeg kan godt se hvad du mener med at der er nogen der er sammen i 30 år, har børn sammen, men ikke er gift - hvad er de så? Hvilken "kasse" hører de til? Jeg forstår fuldt ud dine tanker om det.
Lige meget hvordan man sættet det op vil der altid være nogen der kan sige "jamen hvad så med det par?" Der er altid nogen der er "uden for kassen"
Jeg har boet sammen med min kæreste i snart 4 år - vi har ingen børn - jeg blev faktisk fornærmet da jeg skulle have min kontanthjælp og fik beskeden at min kæreste kunne/skulle forsøge mig for vi havde boet sammen i 2 år - fandme nej om han skal, JEG synes IKKE det er hans pligt at forsøge mig "bare" fordi vi bor sammen.
Men som jeg skriver kan jeg godt se problemer med "de andre" som har boet sammen i mange mange år. Da jeg skrev det skrev jeg det ud fra min egen erfaring - også derfor jeg skrev at det var meget firkantet sat op. Det er ikke fordi jeg mener verden burde være sådan eller er sådan