Udlændinge og jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2012

Roselil

Profilbillede for Roselil
LilleNyPåVej skriver:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1879426.ece

Ja jeg er efterhånden forvirret. Syntes det sidste par uger er gået med en masse ballade over et juletræ i en boligforening - men nu skriver aviserne om at julefrokoster er god stil og at de udenlandske medarbejdere selvfølgelig gerne vil med 

Jeg har intet imod udlændinge  Har selv udenlandske venner endda. Men jeg bliver virkelig forvirret når de ikke selv kan finde ud af hvad de er i imod og ikke i mod. Hvorfor er JULEfrokoster ok, når JULEtræer er bandlyst?

Jeg syntes at vi alle skal have lov at være her, men syntes ikke man kan hæve sig over andre og så bagefter gå ned og vil være med til det sjove (nu ved jeg godt det ikk er de samme mennesker der er tale om)

Øh, nu bor der jo udlændinge af hundredevis af nationaliteter. + folk af samme nationalitet er jo heller ikke ens på alle punkter.

Hvad med bare at tænke, at folk er forskellige og dermed handler forskelligt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2012

Roselil

Profilbillede for Roselil
LykkeB skriver:

Min mand er muslim og han holder jul sammen med os, ligeså vel som jeg holder Eid osv med ham.

Han kunne aldrig finde på at snakke dårligt om julen, eller at vores søn ikke måtte synge julesalmer osv, det gør han også selv når vi går rundt om juletræet. I vores familie er julen også "bare" en tradition, det er ikke fordi at vi er super kristne. Men på den måde respekterer vi hinanden og vores søn Elias, kommer til at få masser forskellige traditioner i to forskellige religioner. 

Ej, hvor sjovt. Min mand er også muslim og vi holder også jul, eid osv. samt vores søn hedder Elias

Anmeld

7. december 2012

Fenja09

LilleNyPåVej skriver:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1879426.ece

Ja jeg er efterhånden forvirret. Syntes det sidste par uger er gået med en masse ballade over et juletræ i en boligforening - men nu skriver aviserne om at julefrokoster er god stil og at de udenlandske medarbejdere selvfølgelig gerne vil med 

Jeg har intet imod udlændinge  Har selv udenlandske venner endda. Men jeg bliver virkelig forvirret når de ikke selv kan finde ud af hvad de er i imod og ikke i mod. Hvorfor er JULEfrokoster ok, når JULEtræer er bandlyst?

Jeg syntes at vi alle skal have lov at være her, men syntes ikke man kan hæve sig over andre og så bagefter gå ned og vil være med til det sjove (nu ved jeg godt det ikk er de samme mennesker der er tale om)

Min mening er ( for det ville jeg selv gøre) at hvis man bor i et andet land end sit fædreland, så må man finde sig i at der er muligvis er andre traditioner end i sit eget land og det må man tage med, uanset set hvilken kultur eller religion man kommer fra.

Vi, Danmark skal derimod også være åbne omkring de mindre grupper og respektere/ acceptere at de kan fejrer deres højtider uden der bliver brok over det.

Jeg selv er nok det man vil kalde kultur-kristen + lidt til, men det betyder jo ikke at fordi jeg fejrer jul, så vil jeg også gerne i kirke hver søndag og synge salmer. Jeg vil da også helst til en god julefrokost om lørdagen fremfor at gå til gudstjeneste om søndagen.

Selvfølgelig skal vi have juletræer i DK op til jul alt andet ville da være mærkeligt og selvfølgelig skal det respekteres af alle, at sådan er vores tradition, kultur og/-eller religion. Det skal ikke skjules at jeg bliver harm over at en boligforening ikke må sætte et juletræ op som de plejer, men så må de også sørge for at være med i bestyrelsen og engagere sig lidt.

Og hvis man nu ser på muslimerne så ville jeg da også helst fejre Eid og undvære selve fasten, så på den måde forstår jeg godt at de gerne vil til julefrokost, men eks. ikke med i kirke.

Folk må gøre lige nøjagtig som de vil så længe de opføre sig ordentligt ( læs: både danskere, kommende dansker ect.) og så længe det bliver respekteret at vi er et land der er opbygget på kristendommen og derfor fejrer jul idag. Jeg ville gøre det samme hvis jeg boede i Indien, Iran eller på Bahamas - respektere kulturen og religionen i det pågældende land.

/Fenja

Anmeld

8. december 2012

betina23

Jeg er nu enig med ts

Og sys det synd det hele misforstås :s

Det jeg kan blive harm over det er hvorfor man kan få tilladelse/ sig selvtil at modtage julehjælp når man ik holder det. Har en gang modtaget det og hørte ik andet ik brok fra dem om hva der var i osv... og sjovt nok var der over halvdelen der modtog julehjælpen.. der er så mange andre der kunne ha haft brug for den og ik ville brokke sig :/

Anmeld

8. december 2012

LykkeB

Roselil skriver:

Ej, hvor sjovt. Min mand er også muslim og vi holder også jul, eid osv. samt vores søn hedder Elias

Hehe. Ja, det var da lidt pudsigt! Men Elias er jo også et smukt navn  Hvor er din mand fra?

Anmeld

8. december 2012

Unalisa

Hold da op hvor er der mange mennesker herinde der er fuld af fordomme ..... Jeg holder ikke jul, søger ikke julehjælp og synger ikke julesalmer .... Med andre ord , jul betyder Ikkke noget for mig , og december er en helt almindelig måned for mig , bare koldere og mørkere.... Overraskende nok er jeg en af " dem"" så lad venligst være med at være så fordømmende .....

Anmeld

8. december 2012

Miin'Baby'Mus

Frøken J. skriver:

Hold da op, hvor er i bare mega fordømmende og generaliserende i den her tråd! Jeg vil ikke en gang læse den til ende, da jeg synes det er usmagligt!

Men lige til den her, kan da jeg da godt forstå de køber i julegaver. Det er da kun rent empatisk ift. deres børn, som nok ellers vil blive kede af, at alle deres kammerater snakker om og viser deres julegaver.

Og just for the record vil jeg da gerne indrømme, at jeg ikke fejrer jul, fordi jeg ser det som noget kristent, jeg fejrer jul for sammenholdet og familiens skyld samt traditionen. Og det kan en muslimsk familie vel lige så vel gøre! Jeg tror ærlig talt, at det mere er dét det for de fleste danskere handler om nu om stunder (og ja, jeg skriver de fleste: ikke ALLE).

Der bor en muslimsk familie i vores opgang. Det er dem, der - set udefra - har pyntet mest op til jul. Og det synes jeg sgu er dejligt! Jeg tænker ikke "Arj helt ærligt, de er ikke en gang kristne"!

Hvis du så havde læst debatten så ville du så også vide at det ikke handler om hverken at være kristen eller ikke at må holde jul.

Mange herinde har lavet helt om på hvad jeg startede ud med at ville, så nu er det endt i udlændinge ikke må holde jul og at jul kun er for kristne 

Anmeld

8. december 2012

Miin'Baby'Mus

Unalisa skriver:

Hold da op hvor er der mange mennesker herinde der er fuld af fordomme ..... Jeg holder ikke jul, søger ikke julehjælp og synger ikke julesalmer .... Med andre ord , jul betyder Ikkke noget for mig , og december er en helt almindelig måned for mig , bare koldere og mørkere.... Overraskende nok er jeg en af " dem"" så lad venligst være med at være så fordømmende .....

Så jeg er simpelthen fordømmende fordi jeg er FORVIRRET?

Se det er så her hvor jeg føler at jeg nu er racistisk anlagt overfor udlændinge - du har tydeligt ikke forstået hvad jeg skriver og dømmer mig for noget jeg aldrig har sagt.

Anmeld

8. december 2012

TeamRocket

Er det ikke snart på tide vi dropper det der vi og de. Der er sgu en del danske mennesker jeg ikke gider sættes i bås med, f.eks folk fra paradise hotel- er det sådan største delen af danskerne er, nej vel. Jamen så er det muligvis også bare et fåtal når vi læser om at nogle brokker sig over juletræer osv. Man kan ikke sige 'de' synes sådan og sådan. Det er måske 30 pers ud af flere hundrede der har den mening. Skal alle så alligevel dømmes? Jeg håber godt nok ikke omvendt at folk tænker sådan er danskere når de ser linse, gustav og Amalie :-S

Anmeld

8. december 2012

nielsen80

LilleNyPåVej skriver:

Så jeg er simpelthen fordømmende fordi jeg er FORVIRRET?

Se det er så her hvor jeg føler at jeg nu er racistisk anlagt overfor udlændinge - du har tydeligt ikke forstået hvad jeg skriver og dømmer mig for noget jeg aldrig har sagt.

Jeg er virkelig forvirret over, hvad du er forvirret over du skriver selv at det nok ikke er de samme mennesker, som ikke vil have juletræer, som går til julefrokost - og du skriver selv man derfor nok ikke kan sige "De"i senere indlæg. Hvad er det så der forvirrer dig - nogle tager julen og nogen af dens traditioner til sig, andre afholder sig fra alt der har med jul at gør. Er det virkelig forvirrende, eller er der noget jeg ikke forstår med dit oplæg?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.