Udlændinge og jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2012

Miin'Baby'Mus

nielsen80 skriver:

Jeg er virkelig forvirret over, hvad du er forvirret over du skriver selv at det nok ikke er de samme mennesker, som ikke vil have juletræer, som går til julefrokost - og du skriver selv man derfor nok ikke kan sige "De"i senere indlæg. Hvad er det så der forvirrer dig - nogle tager julen og nogen af dens traditioner til sig, andre afholder sig fra alt der har med jul at gør. Er det virkelig forvirrende, eller er der noget jeg ikke forstår med dit oplæg?

I artiklen er der en artikel videre til en masse kommentare fra udlændinge der er med til disse julefrokoster  I disse kommentare forklare de at julefrokoster er sjove, men mærkelige og nogle ting er de "uforstående" overfor (kunne nok vælge et bedre ord, men det var lige hvad jeg kunne finde på).

Så tænkte jeg bare at: Jamen så holder disse mennesker vel heller ikke jul eller andre ting i forbindelse med jul - de siger jo selv de er mærkeligt. Og så undrede det mig bare hvorfor man vælger nogle ting til og andre fra - specielt hvis man syntes det er mærkeligt og er lidt uforstående overfor nogle af de ting der sker i forbindelse med disse traditioner og/eller arrangementer.

Det er det eneste  Og igen, ikke sagt at så MÅ man IKKE deltage eller vælge til eller fra (undskyld, men skal efterhånden passe på med hvad jeg får slynget ud, da alt bliver lavet om til noget der er meget værre end jeg egentligt har sagt) 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2012

Gardenia

Mor og meget mere skriver:

Jeg mener ikke, man fornærmer hverken muslimer eller stærkt troende kristne ved at fejre jul. Det er jo en ældgammel solhvervsfest fra længe før kristendommen blev indført i DK, og juletræer og nisser er hedenske indslag, som intet har med kristendommen at gøre. At vi så er endt med et miskmask af hedenskab, Jesus, snaps og materielt gaveræs, er netop udtryk for, at det er en kulturfest mere end en religiøs fejring - og jo, måske er der nogle meget kristne, der synes, det er kørt af sporet, men egentlig var det jo kristendommen, der tyvstjal julefesten til at begynde med. 

De muslimer, jeg kender, har intet imod, at vi fejrer jul - de anerkender jo også Jesus som en stor profet - men jeg forstår godt, de kan blive forvirrede over, hvad vi EGENTLIG holder jul for, for det er da en mærkelig blanding af traditioner. 

Jeg tror du læste forkert. Jeg mener at det at påberåbe sig religiøse hensigter med sin jul er næsten hyklerisk når det religiøse kun foregår i December og med 1 kirketur.

Jeg er klar over vi fejrer solhverv den 21, jeg er naturtroende og har færdes i det miljø i rigtigt mange år.

Anmeld

8. december 2012

Miin'Baby'Mus

TeamRocket skriver:

Er det ikke snart på tide vi dropper det der vi og de. Der er sgu en del danske mennesker jeg ikke gider sættes i bås med, f.eks folk fra paradise hotel- er det sådan største delen af danskerne er, nej vel. Jamen så er det muligvis også bare et fåtal når vi læser om at nogle brokker sig over juletræer osv. Man kan ikke sige 'de' synes sådan og sådan. Det er måske 30 pers ud af flere hundrede der har den mening. Skal alle så alligevel dømmes? Jeg håber godt nok ikke omvendt at folk tænker sådan er danskere når de ser linse, gustav og Amalie :-S

Jo men, at man bruger "de" betyder jo ikke alle. Og der er stadig ingen der har fortalt konkret  nemt ord man må bruge istedet for "de".

Jeg syntes personligt selv at det er spild af tid at skrive 2 sætninger istedet for "de" fordi der er nogen der mener at "de" betyder alle selvom man måske godt kunne tænke sig til at det er de færreste der sætter alle i samme bås 

Anmeld

8. december 2012

isabellasmor

LilleNyPåVej skriver:

Og det er helt fair  Men derfor finder jeg det stadig mærkeligt. Men det er nok også alle de historier man hører, både fra aviser og fra almindelige hverdagsfolk.

Har faktisk nogen gange spurgt udlændinge fra min klasse hvorfor det er sådan og sådan og sådan (og ikke kun omkring jul, men også andre ting) - det svare jeg oftest får er at det ved de ikke  Hvordan kan man være så meget imod noget man egentligt ikke ved noget om?

Jeg er helt enig med dig! 

Og fordi man undrer sig behøver man ikke hverken være racist eller en af de kedelige dér som skærer alle over en kam. Synes du prøver og forklare dig så godt og holde den gode tone . Men folk føler sig truffet, og så kommer det negative ind i debatten.

Min morfar arbejde som slagter fra han var 20 til han blev pensioneret . Engang arbejde han i en lille slagter forretning , og pga tyveri blev der ansat en "vagt" , en udlæning(muslim). en dag kom de til netop at diskutere dette emne (ikke lige med jul, men i almindelighed) og han sagde til min morfar: de største racister, det er os selv! Og den kan jeg tit genkende i min hverdag! 

Anmeld

8. december 2012

Unalisa

LilleNyPåVej skriver:

Så jeg er simpelthen fordømmende fordi jeg er FORVIRRET?

Se det er så her hvor jeg føler at jeg nu er racistisk anlagt overfor udlændinge - du har tydeligt ikke forstået hvad jeg skriver og dømmer mig for noget jeg aldrig har sagt.

Hvad er du helt præcis forvirret over ?

Anmeld

8. december 2012

Dorthe1986

Kan man ikke bare snart acceptere at vi alle er forskellige... Føler mig så træt indeni, hver gang sådan noget her skal bringes op. Altså, hvordan skal vi nogensinde stoppe med at opdele befolkningen, når vi bliver ved sådanne diskussioner her?
Det er ikke ment som en kritik, for man skal have lov at undres alt det man vil, men jeg kan bare ikke forstå, hvorfor man ikke er ligeglad med, hvad folk vælger til og fra i julen...

Og så lige til den juletræssag... Gud, hvor er det en sølle sag. Tænk alle de år vi har forsøgt at pådutte andre nationer og folkeslag demokrati, fordi det er det eneste rigtige (ifølge vores mening), men når der så bliver gjort brug af demokratiet, som i juletræssagen - ja så er det pludselig en skandale?! Bestyrelsen, der primært består af ikke-kristne, valgte juletræet fra til 7500 kr., mener jeg det var. Burde den så ikke bare blive liggende der? Altså der et flertal, der har sagt nej! At de så ikke ville tage imod gratis juletræ, er så en anden sag. Men et eller andet sted, så forstår jeg det godt - der er truffet en beslutning, så må det vel være sådan.

Men sikke så meget et juletræ kan fylde.... der er jo ikke større problemer, at tage fat i eller?!

Og helt ærligt, hvad så hvis der blev fjernet det kristne element fra de offentlige institutioner, når det kommer til julen? Religion er vel en personlig ting, tænker jeg.

Måske vi snart skulle lære, at se os alle sammen som et del af fællesskabet og acceptere at alle er forskellige når det kommer til jul.. både Jehovas Vidner, muslimer, kristne, danskere, ikke-danskere, unge og gamle... Ja jeg kunne blive ved....

Og kan forstå at du TS, er forvirret over det med at man vælger noget til, men noget andet fra... dvs. det er underligt, at tage til julefrokost, hvis man ikke holder jul. Men er det så også underligt ikke at tage til julefrokost, hvis man netop holder jul?

Alle vælger jo til og fra, men hvorfor er det så lige denne gruppes til- og fravalg, der undrer dig?

Anmeld

8. december 2012

Miin'Baby'Mus

isabellasmor skriver:

Jeg er helt enig med dig! 

Og fordi man undrer sig behøver man ikke hverken være racist eller en af de kedelige dér som skærer alle over en kam. Synes du prøver og forklare dig så godt og holde den gode tone . Men folk føler sig truffet, og så kommer det negative ind i debatten.

Min morfar arbejde som slagter fra han var 20 til han blev pensioneret . Engang arbejde han i en lille slagter forretning , og pga tyveri blev der ansat en "vagt" , en udlæning(muslim). en dag kom de til netop at diskutere dette emne (ikke lige med jul, men i almindelighed) og han sagde til min morfar: de største racister, det er os selv! Og den kan jeg tit genkende i min hverdag! 

Åh hvor er jeg glad for at der endelig er en der kan se det fra min side  hehe

Og ja tak, folk gør da virkelig min undren til et større problem end det egentligt er 

Det var da egentligt godt sagt  

Anmeld

8. december 2012

LinLin

Jeg arbejder i en multietnisk integreret institution i Aarhus v. Vi har nok 90% udenlandske familier, hvor omkring lige så mange % af dem er muslimer. Alligevel laver vi julegaver med børnene, holder julefrokost med dem og juleferie med deres forældre med juletræ, dans og juledag og alt det bliver der bakket op om!

Vi får aldrig svinekød og heller ikke oksekød, da vi ikke kan garantere det er halal... Men ellers er vi bare en helt almindelig dansk institution! Og vi skal også i kirke i denne måned, men forældrene kan jo så vælge om deres barn holder fri den dag ??

Man kan absolut ikke skære alle over en kam.

Anmeld

8. december 2012

Miin'Baby'Mus

Dorthe1986 skriver:

Kan man ikke bare snart acceptere at vi alle er forskellige... Føler mig så træt indeni, hver gang sådan noget her skal bringes op. Altså, hvordan skal vi nogensinde stoppe med at opdele befolkningen, når vi bliver ved sådanne diskussioner her?
Det er ikke ment som en kritik, for man skal have lov at undres alt det man vil, men jeg kan bare ikke forstå, hvorfor man ikke er ligeglad med, hvad folk vælger til og fra i julen...

Og så lige til den juletræssag... Gud, hvor er det en sølle sag. Tænk alle de år vi har forsøgt at pådutte andre nationer og folkeslag demokrati, fordi det er det eneste rigtige (ifølge vores mening), men når der så bliver gjort brug af demokratiet, som i juletræssagen - ja så er det pludselig en skandale?! Bestyrelsen, der primært består af ikke-kristne, valgte juletræet fra til 7500 kr., mener jeg det var. Burde den så ikke bare blive liggende der? Altså der et flertal, der har sagt nej! At de så ikke ville tage imod gratis juletræ, er så en anden sag. Men et eller andet sted, så forstår jeg det godt - der er truffet en beslutning, så må det vel være sådan.

Men sikke så meget et juletræ kan fylde.... der er jo ikke større problemer, at tage fat i eller?!

Og helt ærligt, hvad så hvis der blev fjernet det kristne element fra de offentlige institutioner, når det kommer til julen? Religion er vel en personlig ting, tænker jeg.

Måske vi snart skulle lære, at se os alle sammen som et del af fællesskabet og acceptere at alle er forskellige når det kommer til jul.. både Jehovas Vidner, muslimer, kristne, danskere, ikke-danskere, unge og gamle... Ja jeg kunne blive ved....

Og kan forstå at du TS, er forvirret over det med at man vælger noget til, men noget andet fra... dvs. det er underligt, at tage til julefrokost, hvis man ikke holder jul. Men er det så også underligt ikke at tage til julefrokost, hvis man netop holder jul?

Alle vælger jo til og fra, men hvorfor er det så lige denne gruppes til- og fravalg, der undrer dig?

Ej come on, det er jo ikke kun juletræet der snakkes om - der er da mange ting at undres over. Og jeg startede egentligt debatten med julefrokoster, så blev det til jueltræet. Det er ikke min skyld at folk skal fare sådan op og blive negative og snakke om at vi alle skal være her. Har aldrig sagt at man ikke må være forskellige, jeg havde bare en undren og istedet for at få en debat eller faktisk nogle konkrete svar fra f.eks. andre udlædninge, så skal det gøres til en debat om hvad man må og ikke må hvis man er "anerledes". Suk altså...

Du skriver:  Alle vælger jo til og fra, men hvorfor er det så lige denne gruppes til- og fravalg, der undrer dig?

Artiklen jeg har linket til har en efterfølgende artikel hvor man hører kommentare fra nogle af de udlændinge der har deltaget. Og jeg fik bare indtrykket af de slet intet har med jul at gøre men vælger at tage med til julefrokoster - julefrokoster de vel og mærket syntes var sjove, men mærkelige.

Og så undrede det mig bare hvorfor man deltager i netop julefrokosterne, der er nok mange andre personalefester at deltage i, og hvis "de" (ja undskyld, men bliver nødt til at skrive "de" på denne måde efterhånden) syntes det er mærkeligt, hvorfor så deltage?

Så jeg undrede mig bare. Og det er jo ikke kun julefrokoster, der er jo så mange andre ting, også ting der slet ikke handler om jul som jeg har spurgt om flere gange. Og hver gang er svaret: "Det ved jeg ikke". -Ja så kan jeg da kun undre mig endnu mere  Og ikke sagt at fordi "de" siger: "Det ved jeg ikke" at så må "de" ikke deltage.

Anmeld

8. december 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
LilleNyPåVej skriver:

I artiklen er der en artikel videre til en masse kommentare fra udlændinge der er med til disse julefrokoster  I disse kommentare forklare de at julefrokoster er sjove, men mærkelige og nogle ting er de "uforstående" overfor (kunne nok vælge et bedre ord, men det var lige hvad jeg kunne finde på).

Så tænkte jeg bare at: Jamen så holder disse mennesker vel heller ikke jul eller andre ting i forbindelse med jul - de siger jo selv de er mærkeligt. Og så undrede det mig bare hvorfor man vælger nogle ting til og andre fra - specielt hvis man syntes det er mærkeligt og er lidt uforstående overfor nogle af de ting der sker i forbindelse med disse traditioner og/eller arrangementer.

Det er det eneste  Og igen, ikke sagt at så MÅ man IKKE deltage eller vælge til eller fra (undskyld, men skal efterhånden passe på med hvad jeg får slynget ud, da alt bliver lavet om til noget der er meget værre end jeg egentligt har sagt) 

Forvirrer det dig også, at nogle danskere elsker julefrokosten, men ikke gider selve juleaften og gaveræset? At nogle danskere står helt af over for det religiøse islæt i julen, men gerne vil holde juleaften med familien? Det må da forvirre dig lige så meget? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.