LilleNyPåVej skriver:
Ej come on, det er jo ikke kun juletræet der snakkes om - der er da mange ting at undres over. Og jeg startede egentligt debatten med julefrokoster, så blev det til jueltræet. Det er ikke min skyld at folk skal fare sådan op og blive negative og snakke om at vi alle skal være her. Har aldrig sagt at man ikke må være forskellige, jeg havde bare en undren og istedet for at få en debat eller faktisk nogle konkrete svar fra f.eks. andre udlædninge, så skal det gøres til en debat om hvad man må og ikke må hvis man er "anerledes". Suk altså...
Du skriver: Alle vælger jo til og fra, men hvorfor er det så lige denne gruppes til- og fravalg, der undrer dig?
Artiklen jeg har linket til har en efterfølgende artikel hvor man hører kommentare fra nogle af de udlændinge der har deltaget. Og jeg fik bare indtrykket af de slet intet har med jul at gøre men vælger at tage med til julefrokoster - julefrokoster de vel og mærket syntes var sjove, men mærkelige.
Og så undrede det mig bare hvorfor man deltager i netop julefrokosterne, der er nok mange andre personalefester at deltage i, og hvis "de" (ja undskyld, men bliver nødt til at skrive "de" på denne måde efterhånden) syntes det er mærkeligt, hvorfor så deltage?
Så jeg undrede mig bare. Og det er jo ikke kun julefrokoster, der er jo så mange andre ting, også ting der slet ikke handler om jul som jeg har spurgt om flere gange. Og hver gang er svaret: "Det ved jeg ikke". -Ja så kan jeg da kun undre mig endnu mere
Og ikke sagt at fordi "de" siger: "Det ved jeg ikke" at så må "de" ikke deltage.
Jeg synes, det bliver glimrende belyst i følgende citat fra artiklen, hvofor mange danskere af anden etnisk herkomst gerne deltager i julefrokoster:
"Foreningen Nydansker er ikke overrasket over julefrokostens popularitet blandt etniske minoriteter.- Det ville faktisk overraske mig, hvis de ikke deltog. Julefrokosten er en positiv kontekst at mødes i. Her åbner danskere døren og viser, at vi er imødekommende, lyder det fra direktør i foreningen, Torben Møller-Hansen.Hans erfaring er, at danskere og muslimer generelt både respekterer hinandens højtider og gerne deltager i dem.- Mig bekendt er der aldrig nogen, der har stillet sig op på en ølkasse og skældt ud på julen. Vores erfaring er, at kun et fåtal fra begge sider ikke kan finde ud af en balance, tilføjer han og hentyder til den meget omtalte sag om en bestyrelse i Kokkedal, der ikke ville bevilge penge til et juletræ."
Mht., hvad du iøvrigt undrer dig over, har jeg kun set dig nævne svinekød - men hvilket andet svar kan man give dig, end at det er et religiøst begrundet forbud for jøder og muslimer? Og at nogle jøder og muslimer blæser på dette, ligesom nogle kristne danskere blæser på forbuddet mod udenomsægteskabelig sex?