Udlændinge og jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Gardenia skriver:

Jeg tror du læste forkert. Jeg mener at det at påberåbe sig religiøse hensigter med sin jul er næsten hyklerisk når det religiøse kun foregår i December og med 1 kirketur.

Jeg er klar over vi fejrer solhverv den 21, jeg er naturtroende og har færdes i det miljø i rigtigt mange år.

Ok, så er jeg med. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2012

Miin'Baby'Mus

Mor og meget mere skriver:

Forvirrer det dig også, at nogle danskere elsker julefrokosten, men ikke gider selve juleaften og gaveræset? At nogle danskere står helt af over for det religiøse islæt i julen, men gerne vil holde juleaften med familien? Det må da forvirre dig lige så meget? 

Hmm tjooo. Men syntes måske der er forskel. 

Jeg ser det sådan at den her gruppe udlændinge vælger julen fra på en negativ måde, altså at det nærmest er djævlen eller noget, ikk? (host host)

Børnene må gerne få JULEgaver, men de må ikke være sammen med deres skolekammerater og synge JULEsange fordi det ikk er en del af dem - hvilket er fair nok.

Jeg tager ikke selv i kirken juleaften, men det er ikke fordi jeg ser negativt på det, det er bare et behov jeg ikke har - vil hellere være hjemme og hygge med familien og pynte træet.

Mit indtryk er at det vælges fra på en negativ måde, og det undre mig så hvorfor at nogle ting er okay, mens andre ikke er.

Jeg er ikke udlænding og kan ikke deres religion fra ende til anden og derfor spurgte jeg - så svar konstruktivt istedet for at lave det om til at man ikke må være forskellige med forskellige religioner fordi det er slet ikke det debatten gik ud på (hentyder til de sidste 20 personer jeg har skulle svare - er virkelig træt af den måde debatten har udviklet sig på)

Anmeld

8. december 2012

Mor og meget mere

LilleNyPåVej skriver:

Ej come on, det er jo ikke kun juletræet der snakkes om - der er da mange ting at undres over. Og jeg startede egentligt debatten med julefrokoster, så blev det til jueltræet. Det er ikke min skyld at folk skal fare sådan op og blive negative og snakke om at vi alle skal være her. Har aldrig sagt at man ikke må være forskellige, jeg havde bare en undren og istedet for at få en debat eller faktisk nogle konkrete svar fra f.eks. andre udlædninge, så skal det gøres til en debat om hvad man må og ikke må hvis man er "anerledes". Suk altså...

Du skriver:  Alle vælger jo til og fra, men hvorfor er det så lige denne gruppes til- og fravalg, der undrer dig?

Artiklen jeg har linket til har en efterfølgende artikel hvor man hører kommentare fra nogle af de udlændinge der har deltaget. Og jeg fik bare indtrykket af de slet intet har med jul at gøre men vælger at tage med til julefrokoster - julefrokoster de vel og mærket syntes var sjove, men mærkelige.

Og så undrede det mig bare hvorfor man deltager i netop julefrokosterne, der er nok mange andre personalefester at deltage i, og hvis "de" (ja undskyld, men bliver nødt til at skrive "de" på denne måde efterhånden) syntes det er mærkeligt, hvorfor så deltage?

Så jeg undrede mig bare. Og det er jo ikke kun julefrokoster, der er jo så mange andre ting, også ting der slet ikke handler om jul som jeg har spurgt om flere gange. Og hver gang er svaret: "Det ved jeg ikke". -Ja så kan jeg da kun undre mig endnu mere  Og ikke sagt at fordi "de" siger: "Det ved jeg ikke" at så må "de" ikke deltage.

Jeg synes, det bliver glimrende belyst i følgende citat fra artiklen, hvofor mange danskere af anden etnisk herkomst gerne deltager i julefrokoster:

"Foreningen Nydansker er ikke overrasket over julefrokostens popularitet blandt etniske minoriteter.- Det ville faktisk overraske mig, hvis de ikke deltog. Julefrokosten er en positiv kontekst at mødes i. Her åbner danskere døren og viser, at vi er imødekommende, lyder det fra direktør i foreningen, Torben Møller-Hansen.Hans erfaring er, at danskere og muslimer generelt både respekterer hinandens højtider og gerne deltager i dem.- Mig bekendt er der aldrig nogen, der har stillet sig op på en ølkasse og skældt ud på julen. Vores erfaring er, at kun et fåtal fra begge sider ikke kan finde ud af en balance, tilføjer han og hentyder til den meget omtalte sag om en bestyrelse i Kokkedal, der ikke ville bevilge penge til et juletræ."

Mht., hvad du iøvrigt undrer dig over, har jeg kun set dig nævne svinekød - men hvilket andet svar kan man give dig, end at det er et religiøst begrundet forbud for jøder og muslimer? Og at nogle jøder og muslimer blæser på dette, ligesom nogle kristne danskere blæser på forbuddet mod udenomsægteskabelig sex? 

Anmeld

8. december 2012

Miin'Baby'Mus

Jeg synes, det bliver glimrende belyst i følgende citat fra artiklen, hvofor mange danskere af anden etnisk herkomst gerne deltager i julefrokoster:

"Foreningen Nydansker er ikke overrasket over julefrokostens popularitet blandt etniske minoriteter.- Det ville faktisk overraske mig, hvis de ikke deltog. Julefrokosten er en positiv kontekst at mødes i. Her åbner danskere døren og viser, at vi er imødekommende, lyder det fra direktør i foreningen, Torben Møller-Hansen.Hans erfaring er, at danskere og muslimer generelt både respekterer hinandens højtider og gerne deltager i dem.- Mig bekendt er der aldrig nogen, der har stillet sig op på en ølkasse og skældt ud på julen. Vores erfaring er, at kun et fåtal fra begge sider ikke kan finde ud af en balance, tilføjer han og hentyder til den meget omtalte sag om en bestyrelse i Kokkedal, der ikke ville bevilge penge til et juletræ."

Mht., hvad du iøvrigt undrer dig over, har jeg kun set dig nævne svinekød - men hvilket andet svar kan man give dig, end at det er et religiøst begrundet forbud for jøder og muslimer? Og at nogle jøder og muslimer blæser på dette, ligesom nogle kristne danskere blæser på forbuddet mod udenomsægteskabelig sex? 

Skal jeg lave punktform over alt jeg undre mig over da  ?

Jeg ved godt hvad der står i artiklen, jeg læste bare en anden artikel også med kommentare om at julefrokoster er mærkelige, sjove, men mærkelige.

Altså hvad sker der for at man ikke længere må spørge i det danske samfund?  Føler hele tiden at jeg skal trampes ned og folk siger at alle har lov at være forskellige - JA, men derfor må man da vel gerne stille et spørgsmål?

Svinekød er et religiøst begrundet forbud for jøder og muslimer. Ja, men hvorfor er det det? Igen er jeg bare nysgerrig og håbede på en bedre forklaring end at det må man bare ikke.

Og der er aldrig en udlænding der har fortalt mig at det er et religiøst begrundet forbud - de har bare sagt: "Det ved jeg ikke"

Og nej man kan måske ikke svare på alt, men så sig dog det istedet for at stå og være uvidende om noget som man sætter foden i jorden over!!

Anmeld

8. december 2012

Mor og meget mere

LilleNyPåVej skriver:

Hmm tjooo. Men syntes måske der er forskel. 

Jeg ser det sådan at den her gruppe udlændinge vælger julen fra på en negativ måde, altså at det nærmest er djævlen eller noget, ikk? (host host)

Børnene må gerne få JULEgaver, men de må ikke være sammen med deres skolekammerater og synge JULEsange fordi det ikk er en del af dem - hvilket er fair nok.

Jeg tager ikke selv i kirken juleaften, men det er ikke fordi jeg ser negativt på det, det er bare et behov jeg ikke har - vil hellere være hjemme og hygge med familien og pynte træet.

Mit indtryk er at det vælges fra på en negativ måde, og det undre mig så hvorfor at nogle ting er okay, mens andre ikke er.

Jeg er ikke udlænding og kan ikke deres religion fra ende til anden og derfor spurgte jeg - så svar konstruktivt istedet for at lave det om til at man ikke må være forskellige med forskellige religioner fordi det er slet ikke det debatten gik ud på (hentyder til de sidste 20 personer jeg har skulle svare - er virkelig træt af den måde debatten har udviklet sig på)

Jeg kan godt forstå, at man fx ikke vil hylde Jesus som Guds søn ved at synge julesalmer, hvis man er muslim. Jeg ville nok heller ikke bede til Allah, hvis jeg flyttede tili et muslimsk land, men jeg kunne sikkert godt finde på at tage del i Eid-festen og opfatte det som noget kulturelt. 

Når nu julen er det miskmask af hedenske traditioner, religiøsitet og materialisme samt god mad, som den er blevet, virker det helt indlysende for mig, at man som ikke-kristen vælger noget til og noget andet fra. 

Jeg har været lærer for en pæredansk pige, som af sine meget ateistiske forældre blev forbudt at deltage i juleafslutningen i kirken, og som ikke sang julesalmer - men de holdt juleaften med nisser og juleSANGE. I mine øjne et meget fundamentalistisk fravalg, men negativt? - når de ikke troede på Gud? - det ved jeg ikke, om jeg vil kalde det. Grundlæggende meget logisk, synes jeg. 

Anmeld

8. december 2012

Miin'Baby'Mus

Jeg kan godt forstå, at man fx ikke vil hylde Jesus som Guds søn ved at synge julesalmer, hvis man er muslim. Jeg ville nok heller ikke bede til Allah, hvis jeg flyttede tili et muslimsk land, men jeg kunne sikkert godt finde på at tage del i Eid-festen og opfatte det som noget kulturelt. 

Når nu julen er det miskmask af hedenske traditioner, religiøsitet og materialisme samt god mad, som den er blevet, virker det helt indlysende for mig, at man som ikke-kristen vælger noget til og noget andet fra. 

Jeg har været lærer for en pæredansk pige, som af sine meget ateistiske forældre blev forbudt at deltage i juleafslutningen i kirken, og som ikke sang julesalmer - men de holdt juleaften med nisser og juleSANGE. I mine øjne et meget fundamentalistisk fravalg, men negativt? - når de ikke troede på Gud? - det ved jeg ikke, om jeg vil kalde det. Grundlæggende meget logisk, synes jeg. 

Nåe jamen det er jo også fint nok - det virker jo så bare ikke indlysende på mig og derfor spurgte jeg 

Hvis alle var lige kloge så havde vi intet at snakke om..

Anmeld

8. december 2012

isabellasmor

LilleNyPåVej skriver:

Åh hvor er jeg glad for at der endelig er en der kan se det fra min side  hehe

Og ja tak, folk gør da virkelig min undren til et større problem end det egentligt er 

Det var da egentligt godt sagt  

Synes det er sjovt at der bliver lagt så meget vægt på at alle er forskellige, MEN!!! DU må ikke undrer dig for det er da noget mærkeligt noget??? Haha. Kan egentlig kun grine lidt af det, for det er jo præcis det de, i denne debat hidser sig op over at DU (i deres øjne) ikke kan acceptere...  Og så kan de ikke acceptere det selv den anden vej 

Men igen, synes du forklare dig super godt, og synes du er god til tonen, JEG ville ikke kunne holde tonen, synes nogen er lige lovlig flabede..... Så  Til dig!!!! 

Og så lige en masse 

Anmeld

8. december 2012

Sofia24

PT skriver:

Det var rart at vide - jeg må hellere få smidt småkagedejen i skraldespanden med det samme så - jeg ville jo nødigt fornærme nogen

Beklager meget overfor TS at jeg må skrive her for at få kontakt med denne bruger!!!

Men du svarer ikke på mine private beskeder, så jeg føler mig nødsaget til det her...

Kan vi ikke godt få denne sag ud af verden angående det ståbræt?

Jeg har stadig ikke modtaget ståbrættet og har tilbudt dig at mit familiemedlem som arbejde rhos post danmark kan undersøge sagen for os - jeg skal bare bruge det track&trace nr....

Anmeld

8. december 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
isabellasmor skriver:

Synes det er sjovt at der bliver lagt så meget vægt på at alle er forskellige, MEN!!! DU må ikke undrer dig for det er da noget mærkeligt noget??? Haha. Kan egentlig kun grine lidt af det, for det er jo præcis det de, i denne debat hidser sig op over at DU (i deres øjne) ikke kan acceptere...  Og så kan de ikke acceptere det selv den anden vej 

Men igen, synes du forklare dig super godt, og synes du er god til tonen, JEG ville ikke kunne holde tonen, synes nogen er lige lovlig flabede..... Så  Til dig!!!! 

Og så lige en masse 

Hun må da godt undre sig

Men jeg synes fx Mor og meget mere besvarer Ts spørgsmål/undren meget godt, men det virker som om TS slet ikke vil høre en forklaring....medmindre man er enig med hende.

Anmeld

8. december 2012

isabellasmor

mor:) skriver:

Hun må da godt undre sig

Men jeg synes fx Mor og meget mere besvarer Ts spørgsmål/undren meget godt, men det virker som om TS slet ikke vil høre en forklaring....medmindre man er enig med hende.

Hmm... det jeg kan læse er ikke et "svar" men mere en "sådan ser jeg det" og så er der vel stadig plads til og kunne undres, eller? skal den bare lukkes fordi der nu er kommet noget der ligner et svar på TS undren? Mor og meget mere understreger mange gange at det er sådan HUN ser tingene. Hvis TS ser tingene på en anden måde kan hun vel sagtens stadig undres? 

Det har ikke noget at gøre med at TS ikke VIL forstå... Det er i hvert fald ikke det indtryk jeg får. Men det er klart, at når man bliver bombarderet med svar med undertoner af "du er jo racist", så kan man til sidst ikke få sit egentlige "budskab" ud fordi man får for travlt med at skulle forsvarer sig selv. 

Det er ærgerligt det er sådan :/ folk føler sig simpelthen truffede, og så ender en debat som denne , helt herude som nu. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.