Burde de overvægtige betale mere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. november 2012

SussieThyssen

SukkerDronning skriver:

Jeg syntes at det er fair, at hvis man fylder mere en ét sæde, så må man betale for to. Det kan jeg på ingen måde se noget galt i.

Udover det, så syntes jeg, at det er noget pis at overvægtige skal pakkes sådan ind.

Det kan ikke være rigtigt, at man fx ikke kan bringe et emne som dette op (om de skal betale mere eller ej), uden folk bliver sådan "tys tys, det er bare synd for de overvægtige, de kan ikke gøre for det".

Det kan godt være, at det er synd og at det er en masse udefra kommende faktorer der har gjort, at de er havnet i den situation og at det vil være en lang sej kamp at komme ned i vægt. Men helt ærligt, så er det deres ansvar at sørge for, at få den hjælp de har brug for. Og der er massere af muligheder.

Det er blevet så tabubelagt at være overvægtig, at man ikke tør tale om og deale med problemet.

Dette er IKKE en hetz. Jeg har selv været godt i stand for nogle år tilbage.

Man kan da godt høre, at du ikke ved meget om overvægt.

Hvad med de mennesker, hvor det er medicinsk påvirkning, der forårsager overvægt?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2012

wamse

SukkerDronning skriver:

Jeg syntes at det er fair, at hvis man fylder mere en ét sæde, så må man betale for to. Det kan jeg på ingen måde se noget galt i.

Udover det, så syntes jeg, at det er noget pis at overvægtige skal pakkes sådan ind.

Det kan ikke være rigtigt, at man fx ikke kan bringe et emne som dette op (om de skal betale mere eller ej), uden folk bliver sådan "tys tys, det er bare synd for de overvægtige, de kan ikke gøre for det".

Det kan godt være, at det er synd og at det er en masse udefra kommende faktorer der har gjort, at de er havnet i den situation og at det vil være en lang sej kamp at komme ned i vægt. Men helt ærligt, så er det deres ansvar at sørge for, at få den hjælp de har brug for. Og der er massere af muligheder.

Det er blevet så tabubelagt at være overvægtig, at man ikke tør tale om og deale med problemet.

Dette er IKKE en hetz. Jeg har selv været godt i stand for nogle år tilbage.

Hvis det var så nemt, som du her gør det til, mon der så var så mange overvægtige?

Overvægt kan jo skyldes mange ting, som andre også nævner fx medicin,hvilket jeg har taget 25 kg på af. Ud over kan der jo også være nogle psykiske faktorer, som man jo ikke "bare" kan gøre noget ved, men hey prøv du at søge hjælpen her hjemme, og se hvor langt du når, eller hvor længe du bliver ved, når man gang på gang render panden mod en mur.

Det handler jo heller ikke om, at overvægtige skal pakkes ind, men det handler sgu om en almen anstændighed i, hvordan man omtaler og tiltaler andre mennesker.

Anmeld

6. november 2012

**Ønskebabyen

6. november 2012

**Ønskebabyen

nej jeg synes ikke man burde betale mere, for hvem skal bedømme hvem der er tyk og hvem der ikke er?

Jeg er enig, og synes bestemt ikke det skal være sådan. idioten kan skuda bare holde op med at ryge, hvis det er så stort et problem for ham at han betaler med i skat end andre, fordi han også betaler igennem sine cigaretter..

Men bare lige en sidebemærkning til det du skriver, så kunne man jo bedømme det ud fra BMI - altså alle de der har en BMI over 25 eller 30

Anmeld

6. november 2012

Frøken J.

Mor og meget mere skriver:

Mange overvægtige - langt fra alle - har en spiseforstyrrelse eller er vokset op i et miljø, hvor sund livsstil ikke indgik i opdragelsen og har ikke personlige ressourcer til at ændre det. 

Besynderligt nok er der masser af forståelse for anorektikere og for sygeligt tynde, som tilsvarende mangler overskud til at ændre på deres livsstil - men de fede er pr. definition selv ude om det og kunne bare tage sig sammen. De må gerne hånes og væmmeliggøres og gøres ansvarlige for de udgifter, de medfører for sundhedsvæsenet - men anorektikere, som indlægges i måneder eller år, er der ingen, der  anklager. 

Det er ikke særligt charmerende at følge hetzen mod de fede - og det er helt hen i vejret at sammenligne med rygning. Jeg kan kvitte smøgerne og leve uden, men overvægtige SKAL have mad og mødes dermed konstant af den "stimulans", de ikke har kontrol over. 

Åh hvor er det godt sagt, og jeg er så hundrede procent enig! Overspisning er en spiseforstyrrelse på lige fod med anoreksi, den er bare ikke anerkendt. Det er jo bare fordi man er for madglad og stopper i hovedet, hvorfor nosser man sig ikke sammen? Op i røven!

Anmeld

6. november 2012

Frøken J.

**Ønskebabyen skriver:

Jeg er enig, og synes bestemt ikke det skal være sådan. idioten kan skuda bare holde op med at ryge, hvis det er så stort et problem for ham at han betaler med i skat end andre, fordi han også betaler igennem sine cigaretter..

Men bare lige en sidebemærkning til det du skriver, så kunne man jo bedømme det ud fra BMI - altså alle de der har en BMI over 25 eller 30

Nej, det synes jeg ikke man kan, fordi der er mega stor forskel på BMI! Jeg kender mange med et BMI på 30, som ser meget overvægtige ud. Jeg har et BMI på 30, og ser ikke specielt stor ud og kan passe "almindeligt tøj", pga. den kropsbygning jeg har. Så jeg ville være ked af at skulle betale 2 sæder pga. mit BMI, når jeg fylder lige så meget i bussen som en person med normal vægt.

Anmeld

6. november 2012

**Ønskebabyen

Frøken J. skriver:

Nej, det synes jeg ikke man kan, fordi der er mega stor forskel på BMI! Jeg kender mange med et BMI på 30, som ser meget overvægtige ud. Jeg har et BMI på 30, og ser ikke specielt stor ud og kan passe "almindeligt tøj", pga. den kropsbygning jeg har. Så jeg ville være ked af at skulle betale 2 sæder pga. mit BMI, når jeg fylder lige så meget i bussen som en person med normal vægt.

Kan godt se dit dilemma, og jeg synes jo bestemt heller ikke det er sådan det skal være! Det skriver jeg også.

Anmeld

6. november 2012

Frøken J.

**Ønskebabyen skriver:

Kan godt se dit dilemma, og jeg synes jo bestemt heller ikke det er sådan det skal være! Det skriver jeg også.

Mmh, det var også bare lige for at føje det aspekt til debatten, for det er så svært at sætte en grænseværdi, hvis det skulle indføres

Anmeld

6. november 2012

**Ønskebabyen

Frøken J. skriver:

Mmh, det var også bare lige for at føje det aspekt til debatten, for det er så svært at sætte en grænseværdi, hvis det skulle indføres

Og det har du ret i

Anmeld

6. november 2012

wamse

Frøken J. skriver:

Min bmi er på 39, og der kan sagtens sidde en ved siden af mig, og hold kæft et samfund, hvis man skal til at indtaste sit bmi inden man køber en billet til toget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.