Har du ændret holdning til organdonation efter dr program?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. oktober 2012

tarkoflen

Zafir skriver:

Jeg syntes det er underligt, hvis folk ændrer holdning efter tvprogrammet. De ville jo aldrig bruge organer fra nogen der ikke er hjernedøde. Det der var fejlen i programmet, var at de ikke var sikre på at hun ville dø, da de begyndte at snakke med familien om det.

Det syntes jeg er to forskellige ting

Jeg er helt enig med dig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2012

WonderMOM

SussieThyssen skriver:

Jamen vi er fuldstændigt enige.

Jeg tænkte meget over disse ting allerede da spørgsmålet kom frem for mange år siden, og følger til stadighed med i udviklingen, det synes jeg, at man bør gøre.

Og ganske ligesom man bør få ordnet f.eks testamente og have en "sidste vilje" liggende, bør man også ordne disse ting, så man skåner familien for alle disse beslutninger, så de ikke står og skal tage beslutninger, som er svære, den dag man falder fra.
Nå, nu hænger det jo nok også sammen med den kultur og baggrund man er vokset op i.

I min familie havde vi f. eks min faster og onkel, der havde bedemandsforretning, samt vi har et særdeles naturligt og afslappet forhold til døden, jeg har selv arbejdet i bedemandsforretning, og er ogå påvirket af en slægt hvor vi helt naturligt, sørger for, at have styr på sådan noget som testamenter og lignende, men det er de færeste der har det.
For de fleste er al tanke om døden og hvad det kan medføre meget svært, men som sagt ikke i mit univers.

Så i min pung ligger der en seddel med min "sidste vilje" (nu og her-bestemmelse) f.eks at jeg ikke vil genoplives, hvis jeg dratter død om, og det ved min familie, at jeg ikke vil skæres i og behandles med f.eks kemo, at hvis jeg mod min vilje alligevel skulle blive genoplivet og havne i en respirator, så skal de dælme ikke slukke for den osv. osv.
Livet er mig uendeligt dyrebart, jeg elsker livet, men der er en grænse for alt, og vil kroppen ikke mere, så vil den ikke mere, men jeg vil heller ikke udsættes for at ligge der og kunne høre alt hvad der bliver sagt, og intet kunne gøre for at forhindre at de slukker for ens respirator, og man så dør en gang til...no way.
På min seddel står der f.eks også alt det, jeg er allergisk over for, og hvilke medicintyper jeg kan tåle/ikke tåle osv. osv.

Hos vores sagfører ligger der testamenter m.m inkl børnetestamente, og min mand og jeg har sørget for hinanden og mine børn, så alle er sikret, så familien kan komme videre uden problemer.

Ja, det er ting man ikke har ret meget lyst til at beskæftige sig med, især ikke når man er ung, men man bør få det gjort alligevel. sikre sig selv og sin familie, ikke mindst når man får børn.
Ikke ret mange ved hvilke problemer man kan kaste sin partner ud i, hvis man ikke er gift, og man falder fra...og ISÆR hvis partneren ikke er far/mor til børnene eller kun nogle af dem, også selvom man er gift.
Så alene for ens elskedes skyld bør man tage tyren ved hornene og have styr på den slags ellers risikerer han/hun nemlig at stå på gaden, hvis man falder fra.

Så som du siger, alle sådan nogle ting bør man få styr på og tage stilling til...OGSÅ organdonation.

Oh my, ved du hvor jeg kan finde den tastemente (sidste vilje)?? Skal jeg selv skrive det ned eller kan jeg hente den fra hvor??? Fik engang at vide at der er en lov i dk der siger hvis en person falder død om skal den person skæres i for at finde oversagen... Og JEG VIL SLET IKKE SKÆRES I hvis det nu sket... Har enda overvejet at flytte til et andet land det IKKE har den lov bare for at slippe for det der!!!!!!

Anmeld

14. oktober 2012

SussieThyssen

WonderMOM skriver:

Oh my, ved du hvor jeg kan finde den tastemente (sidste vilje)?? Skal jeg selv skrive det ned eller kan jeg hente den fra hvor??? Fik engang at vide at der er en lov i dk der siger hvis en person falder død om skal den person skæres i for at finde oversagen... Og JEG VIL SLET IKKE SKÆRES I hvis det nu sket... Har enda overvejet at flytte til et andet land det IKKE har den lov bare for at slippe for det der!!!!!!

Testamenter laver man hos en advokat, som så tinglyser det. Det koster lidt men er det værd.

Alle mennesker bliver obduceret, hvis de dør på sygehus eller uventet uden for sygehus, men familien eller en selv kan nedlægge obduktionsforbud inden for 12 timer, dog ikke hvis det handler om mistanke om en kriminel relateret død.

Du kan også lave et "livstestamente" som du lægger tilgængeligt mellem dine ejendele, evt. på din computer, hvor du skriver de ting du ønsker gjort, og det vil blive taget i betragtning i skifteretten, men det er ikke sikkert man retter sig efter det. Det er derfor, det er vigtigt at det bliver lavet via en advokat.

Anmeld

14. oktober 2012

Gardenia

Jeg er stadig donor og vil altid være det.

Carina-sagen er frygtelig, men det skal ikke stoppe os fra at hjælpe hinanden

Anmeld

14. oktober 2012

Pige2009

tarkoflen skriver:

Du kan godt skrive, at du ikke ønsker, at de pårørende kan modsige sig din beslutning, det kunne man i hvert fald, da jeg meldte mig, men det er godt nok også ret mange år siden

Men fedt, at du har taget stilling

Jeg tilmeldte mig, da jeg var 18 år, så det er 13 år siden nu, og jeg kan ikke huske, hvordan det var dengang Mener bare, jeg så i et program, at de pårørende til enhver tid kunne bestemme... Alle i min familie er organdonor og bloddonor, så vi er helt afklaret ift. hinanden

Anmeld

14. oktober 2012

tarkoflen

Baagøe skriver:

Jeg tilmeldte mig, da jeg var 18 år, så det er 13 år siden nu, og jeg kan ikke huske, hvordan det var dengang Mener bare, jeg så i et program, at de pårørende til enhver tid kunne bestemme... Alle i min familie er organdonor og bloddonor, så vi er helt afklaret ift. hinanden

Jeg tror ikke din familie må modsige det, hvis du ikke har tjekket af i boksen, at det er op til de pårørende, hvis de står i situationen, men det er da ikke umuligt ag det er en gammel regl

Mine forældre og min kæreste kender også min holdning, og jeg kæmper en kamp med kæresten om at få ham til at tage stilling, men han er skræmt fra vid og sans over tanken om at skulle skrive det ind... Jeg forstår det ikke helt, men det er bestemt ikke noget man har talt om i hans familie! Han siger dog, at hvis nu man skulle tage aktivt stilling til, at man ikke ville være donor, så var det ingen problem, for han vil gerne, kan bare ikke lide at skulle krydse af!

Tror der er mange der har det sådan og jeg synes det burde være sådan at man skulle melde fra, for dem der virkelig ikke har lyst til at være donorer, de skulle nok få meldt sig fra

Anmeld

14. oktober 2012

Pige2009

tarkoflen skriver:

Jeg tror ikke din familie må modsige det, hvis du ikke har tjekket af i boksen, at det er op til de pårørende, hvis de står i situationen, men det er da ikke umuligt ag det er en gammel regl

Mine forældre og min kæreste kender også min holdning, og jeg kæmper en kamp med kæresten om at få ham til at tage stilling, men han er skræmt fra vid og sans over tanken om at skulle skrive det ind... Jeg forstår det ikke helt, men det er bestemt ikke noget man har talt om i hans familie! Han siger dog, at hvis nu man skulle tage aktivt stilling til, at man ikke ville være donor, så var det ingen problem, for han vil gerne, kan bare ikke lide at skulle krydse af!

Tror der er mange der har det sådan og jeg synes det burde være sådan at man skulle melde fra, for dem der virkelig ikke har lyst til at være donorer, de skulle nok få meldt sig fra

I min ekskærestes familie havde de heller ikke taget stilling og hver gang, jeg bragte det på bane, blev jeg haglet ned. Jeg har f.eks. allerede taget stilling tiil min begravelse og det er registreret på minsidstevilje.dk.

Jeg mener, at jo flere ting, man selv tget stilling til inden det bliver relevant, desto nemmere er det også for de pårørende

Anmeld

14. oktober 2012

tarkoflen

Baagøe skriver:

I min ekskærestes familie havde de heller ikke taget stilling og hver gang, jeg bragte det på bane, blev jeg haglet ned. Jeg har f.eks. allerede taget stilling tiil min begravelse og det er registreret på minsidstevilje.dk.

Jeg mener, at jo flere ting, man selv tget stilling til inden det bliver relevant, desto nemmere er det også for de pårørende

Jeg er helt enig, jeg er bare så ærgelig over, at jeg ikke kan få kæresten til at registrere sig! Jeg synes det ville være meget uheldigt, hvis man skulle tage diskusionen med hans forældre, for hvem har lige mest ret til at beslutte det... Det sker selvfølgelig ikke, jeg tænker bare worst case!

Anmeld

14. oktober 2012

Pige2009

tarkoflen skriver:

Jeg er helt enig, jeg er bare så ærgelig over, at jeg ikke kan få kæresten til at registrere sig! Jeg synes det ville være meget uheldigt, hvis man skulle tage diskusionen med hans forældre, for hvem har lige mest ret til at beslutte det... Det sker selvfølgelig ikke, jeg tænker bare worst case!

Lige præcis. Så længe I ikke er gift, har hans forældre sidste ord, men er I ægtefolk, er det dig

Anmeld

14. oktober 2012

tarkoflen

Baagøe skriver:

Lige præcis. Så længe I ikke er gift, har hans forældre sidste ord, men er I ægtefolk, er det dig

Nå det vidste jeg ikke! Jeg tror bare at ligegyldigt hvad, hvis vi var gift, og jeg ikke var enig med hans forældre, så tror jeg ikke de ville tilgive mig, hvis jeg gik mod deres ønske, og den problematik ville jeg helst undgå, hvis man stod i den frygtelige situation... Det må være så frygteligt!

Nå det er en meget trist snak, så hvis ikke jeg skal have mareridt i nat, må jeg hellere lade være med at snakke mere om at miste min helt igennem fantastike kæreste og faren til vores kommende baby

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.