HeXeri skriver:
Mjah, jeg synes da min egen erfaring er at det har været nemmere for mine veninder at starte det nye liv, end det var for mine mandige venner. Ikke på en åbenlys måde, men mange havde brug for det der skub før de for alvor kastede sig ud i det. Mange fortæller om skræk for at gøre noget så forkert at det får uoprettelige konsekvenser.
Den synes jeg da ikke jeg møder så meget hos kvinder. Hos kvinderne er det da mere besværet ved at acceptere at manden også kan selv, jeg støder mest på.
Joda, der er lidt om det der med at slippe mændene til.
Men samtidig er det jo noget med, hvad man er indstillet på. Helt fra kvinden opdager, at hun er gravid, indstilles hun jo på, at hun kommer til at få et lille barn, som man skal passe på og tage sig af osv, osv, osv. Omgivelserne tager det som en selvfølge, at det skal hun da.
De gamle kønsrolle ligger stadig meget tæt på overfladen, og der er stadig rigtig mange mænd, som tager det som en selvfølge at "kvinden har sikkert instinkterne, så hun ved, hvad der skal gøres" = "Det er ikke min sag". De er indstillet på, at spædbørn er noget, kvinden tager sig af. Sikkert ubevidst for en dels vedkommende. Og i mine øjne er det et spørgsmål om indstilling. De forventer, at de kan nøje sig med at give en flaske en gang i mellem for at afhjælpe damen lidt, men de ser det egentlig som hendes opgave. Og omgivelserne kommer med undskyldninger: "Sådan er mænd. De har svært ved det der med små børn" osv osv osv. Jeg synes egentlig mest, det er trist. Både børnene og mændene går jo glip af noget - for ikke at snakke om, at mange familier samlet set kunne have en meget bedre spædbørnstid, hvis forældrerne i lidt større grad var ligeværdige i søvn og arbejdsfordeling.
Men det er mine tanker omkring det.
Der er sikkert flere aspekter ved det.
Anmeld