HeXeri skriver:
Jeg er en af dem der synes det valg var egoistisk. Den pågældende tråd omhandlede et par, der var gået fra hinanden, kondomet sprang og hun havde taget en fortrydelsespille der ikke virkede. Hun tvang det barn ind på ham, på trods af han netop havde taget sine forholdsregler. Det synes jeg var et meget egoistisk syn på det at have børn, bare at gå ud fra ta mor er mere end rigeligt, især i en tid hvor der er fokus på børn uden den ene forælder (eller ingen) og den rastløshed der kan følge når man ikke ved hvor man stammer fra. Det biologiske link kan være en livsnødvendighe for nogen at finde. Jeg forstår ikke hvorfor ts ville sætte liv i verden på de præmisser.
For som noget helt generelt, så kan de kvinder der vil have baby nu, vel ligeså godt købe sig frem til en donor, dyrke et one-night stand eller finde andre måder hvor de kunne blive befrugtede og ikke behøves sætte navn på en fader der har givet udtryk for hvad hans ønsker er?
I min verden er et foster ikke et barn før det er fuldt ud levedygtigt, måske det er derfor jeg har den holdning.
Hej med dig
Jeg bliver nødt til at spørge dig, hvornår et foster er fuldt ud levedygtigt og dermed et barn?
Mener du med eller uden moderne medicinske hjælpemidler? Her vil jeg lige minde om, at der i den grad er sket en udvikling i hvor tidligt man kan redde for premature babyer (eller fostre??)
Abortgrænserne er praktiske foranstaltninger. Det er skillelinjer som fastsættes af det enkelte land. Der er ikke nogen enighed fra videnskabelig side om, hvor denne grænse bør ligge. Og etisk råd er på herrens mark..
Sagen er den, at hvis vi ikke griber ind med abort over for et ellers raskt foster, - så er det sandsynligt, at det vil vokse sig stærkt og til et lille menneske i moderens mave. Så vi bremser altså et liv, som ellers er godt på vej. Det er et aktivt valg. Fosteret lever med hjerteslag fra uge 6 ca. Når man stopper hjertet, så må man pr. definition slå ihjel. Uanset bevæggrunde. Det synes jeg er værd at overveje grundigt i ethvert abortspørgsmål.
Jeg vil ikke lyde skinger, men ethvert menneske er unikt. Der findes ikke nogen om'er.
Jeg kan ikke huske, hvad den engelske læges navn er , men han arbejder med premature og er oprørt over den meget sene, engelske abortgrænse. Han stillede spørgsmålet: "Hvad er det folk regner med, der sker på babyens vej ud gennem fødselskanalen?"
Han talte om, at slår man fosteret/barnet ihjel inden i moren -er det i manges opfattelse OK. Men gør man det efter en fødsel, så er det ikke... Han mente i øvrigt, at kunne man se bort fra denne kulturelle angst for at dræbe babyer, så ville det i nogen henseender være medicinsk bedre, først at tage livet af børnene, når de var ude.
Provokerende og angstprovokerende og bare ubehageligt...
Det var langt, håber du og andre gad at læse med.