Abort ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2012

HeXeri

Frk. Himmelblå skriver:

OK, men det kommer vel trods alt an på, hvor langt kvinden er henne i graviditeten ik?

Selvfølgeligt. Men i bund og grund er et foster stadig et foster indtil det forlader kvinden og bliver et selvstændigt individ.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2012

Frk. Himmelblå

HeXeri skriver:

Selvfølgeligt. Men i bund og grund er et foster stadig et foster indtil det forlader kvinden og bliver et selvstændigt individ.

Hmm, babyen er jo ikke et selvstændigt individ bare fordi navlestrengen klippes, - barnet er jo fortsat 100% afhængig af morens omsorg.

Her bliver vi nok ikke enige.

Og det var også den engelske læges pointe, at selve turen ud af kvinden ikke ændrer på hvad bayen er...

Eksempel: Et kejsersnit. Kvinden er skåret op. Lægerne åbner op. Lige nu kigger de på et foster. De tager det ud. Navlestrengen klippes. Og NU  bliver fosteret til et barn. Eller?

Anmeld

25. juni 2012

HeXeri

Frk. Himmelblå skriver:

Hmm, babyen er jo ikke et selvstændigt individ bare fordi navlestrengen klippes, - barnet er jo fortsat 100% afhængig af morens omsorg.

Her bliver vi nok ikke enige.

Og det var også den engelske læges pointe, at selve turen ud af kvinden ikke ændrer på hvad bayen er...

Eksempel: Et kejsersnit. Kvinden er skåret op. Lægerne åbner op. Lige nu kigger de på et foster. De tager det ud. Navlestrengen klippes. Og NU  bliver fosteret til et barn. Eller?

Jae. Men der er forskel på et væsen der er 100% fysisk afhængig af den næring og beskyttelse man får inde i livmoderen og den afhængighed man har af mor i de første levemåneder af livet. Den rolle kan erstattes, ret nemt endda. Du kan ikke tage et foster ud af en livmoder og give den en ny.

"Eksempel: Et kejsersnit. Kvinden er skåret op. Lægerne åbner op. Lige nu kigger de på et foster. De tager det ud. Navlestrengen klippes. Og NU  bliver fosteret til et barn. Eller?"

Finder den der kommentar ret nedladende. Jeg har aldrig påstået jeg havde alle svarene, jeg gav jer min mening både her og i den anden tråd. I min verden er der stor forskel på det liv der er i livmoderen og det der eksisterer udenfor. Og jeg synes også at vi burde tage meget mere stilling til det liv der er herude, end det der er i livmoderen. Accepter det dog bare?

Anmeld

25. juni 2012

Frk. Himmelblå

HeXeri skriver:

Jae. Men der er forskel på et væsen der er 100% fysisk afhængig af den næring og beskyttelse man får inde i livmoderen og den afhængighed man har af mor i de første levemåneder af livet. Den rolle kan erstattes, ret nemt endda. Du kan ikke tage et foster ud af en livmoder og give den en ny.

"Eksempel: Et kejsersnit. Kvinden er skåret op. Lægerne åbner op. Lige nu kigger de på et foster. De tager det ud. Navlestrengen klippes. Og NU  bliver fosteret til et barn. Eller?"

Finder den der kommentar ret nedladende. Jeg har aldrig påstået jeg havde alle svarene, jeg gav jer min mening både her og i den anden tråd. I min verden er der stor forskel på det liv der er i livmoderen og det der eksisterer udenfor. Og jeg synes også at vi burde tage meget mere stilling til det liv der er herude, end det der er i livmoderen. Accepter det dog bare?

Jeg troede, at vi debatterede det skrevne mellem os.

Jeg selv har intet i mod en god diskussion, og jeg lytter gerne til gode argumenter. 

Jeg var bare interesseret i, hvad du mente.

Troede egentig også, du var interesseret i, at andre skulle være interesserede i din mening. Det er jo et debatforum.

Og der var intet nedladende i mit eksempel.

Hvis du ellers gad debattere, kunne jeg måske få et svar på, hvorfor du synes, det er nedladende, men det vil jeg så lade være med at spørge om.

Godaften.

Anmeld

25. juni 2012

HeXeri

Frk. Himmelblå skriver:

Jeg troede, at vi debatterede det skrevne mellem os.

Jeg selv har intet i mod en god diskussion, og jeg lytter gerne til gode argumenter. 

Jeg var bare interesseret i, hvad du mente.

Troede egentig også, du var interesseret i, at andre skulle være interesserede i din mening. Det er jo et debatforum.

Og der var intet nedladende i mit eksempel.

Hvis du ellers gad debattere, kunne jeg måske få et svar på, hvorfor du synes, det er nedladende, men det vil jeg så lade være med at spørge om.

Godaften.

Der er forskel på at debattere og tankespinde. Dit eksempel med kejsersnittet var skrevet i en nedladende tone, jeg kan simpelt ikke forventes at give dig et svar på alle tænkelige muligheder. Alt kan pilles fra hinanden, din mening som min mening. At debattere er også at acceptere at der er en anden holdning og den ikke er mere rigtig (eller forkert) end den man selv sidder med.

Godaften.

Anmeld

25. juni 2012

Mum33

Aprilmor11 skriver:

Min stedfar har adopteret min lillebror og han kender ikke sin biologiske far, men han tager ham 200% som sin biologiske far. Og er sikker på at mange også gøre det. Kender også nogen stykker som har 2 "fædre" Både deres biologiske som de kalder far og deres stedfar. Så det kan godt lade sig gøre.

Kan godt give dig ret i at har faderen helt fra start meldt ud at han ikke vil barnet, og han har beskyttet sig, så er det heller ikke fair at han skal hænge på den økonomiskedel.

Tror helt klart der er tilfælde hvor "en ny far" træder til, og får en stor betydning i barnets liv. Men tror desværre aldrig det bliver helt det samme som at have en biologisk far, der har været der fra begyndelsen, og som har ønsket at få dette barn.  

Anmeld

25. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Frk. Himmelblå skriver:

Hej med dig

Jeg bliver nødt til at spørge dig, hvornår et foster er fuldt ud levedygtigt og dermed et barn?

Mener du med eller uden moderne medicinske hjælpemidler? Her vil jeg lige minde om, at der i den grad er sket en udvikling i hvor tidligt man kan redde for premature babyer (eller fostre??)

Abortgrænserne er praktiske foranstaltninger. Det er skillelinjer som fastsættes af det enkelte land. Der er ikke nogen enighed fra videnskabelig side om, hvor denne grænse bør ligge. Og etisk råd er på herrens mark.. 

Sagen er den, at hvis vi ikke griber ind med abort over for et ellers raskt foster, - så er det sandsynligt, at det vil vokse sig stærkt og til et lille menneske i moderens mave. Så vi bremser altså et liv, som ellers er godt på vej. Det er et aktivt valg. Fosteret lever med hjerteslag fra uge 6 ca. Når man stopper hjertet, så må man pr. definition slå ihjel. Uanset bevæggrunde. Det synes jeg er værd at overveje grundigt i ethvert abortspørgsmål.

Jeg vil ikke lyde skinger, men ethvert menneske er unikt. Der findes ikke nogen om'er. 

Jeg kan ikke huske, hvad den engelske læges navn er , men han arbejder med premature og er oprørt over den meget sene, engelske abortgrænse. Han stillede spørgsmålet: "Hvad er det folk regner med, der sker på babyens vej ud gennem fødselskanalen?"

Han talte om, at slår man fosteret/barnet ihjel inden i moren -er det i manges opfattelse OK. Men gør man det efter en fødsel, så er det ikke... Han mente i øvrigt, at kunne man se bort fra denne kulturelle angst for at dræbe babyer, så ville det i nogen henseender være medicinsk bedre, først at tage livet af børnene, når de var ude.

Provokerende og angstprovokerende og bare ubehageligt...

Det var langt, håber du og andre gad at læse med.

Jeg er 100 procent enig med dig - også omkring de svære spørgsmål, som ikke kan besvares entydigt. Det ER et tungt emne, og det SKAL være tungt og svært at søge de svar, der giver mening for den enkelte. 

Personligt frygter jeg konsekvenserne for såvel gravide som fostre, hvis det bliver en gængs opfattelse, at mandens modvilje kan/skal veje tungere end kvindens ønske om at få barnet. Eller omvendt - at mandens ønske om et barn skulle veje tungere end kvindens ønske om abort. Lige netop på dette område må det nødvendigvis være kvinden, der har det afgørende ord at skulle have sagt. Der findes ingen kompromisser og gyldne middelveje, og så er det bydende nødvendigt, at den part, der bærer fosteret i sig, har den afgørende stemme. 

Anmeld

25. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
HeXeri skriver:

Jeg forstår ikke det nedladende i dette - det er jo blot en omskrivning af de allerede refererede pointer fra lægens side. 

Anmeld

25. juni 2012

132319

Aprilmor11 skriver:

Men man kan jo godt tag et ansvar for det her andet menneske, hvis man vælger at sætte det til verdenen, ellers gøre man det jo ikke.

Nej det gøre vi ikke, men vi har alle heldigvis hver vores meninger

Det er jo ikke fosteret jeg taler om men det andet menneske man træffer et valg på vegnene af.

Anmeld

26. juni 2012

Aprilmor11

132319 skriver:

Det er jo ikke fosteret jeg taler om men det andet menneske man træffer et valg på vegnene af.

Nårh. Men det kommet man jo ud for i situationer som denne. Det er somsagt kvinden som har barnet i maven, det er kvindens livmoder og krop som skal igennem det.

Vi kan også prøve at vende den til hvis det var omvendt og det var faren som vil beholde og ikke moren. Så er det IGEN moren som træffer et valg for en anden. Hun tvinger faren til at " få " den her abort. Det er da heller ikke fair. Jeg mener bare at kan man vælge barnet bare fordi moren vil er det vel også fair at man vælger at gå en graviditet igennem for farens skkyld. Hvor mange kvinder gøre det ? Det er jo heller ikke fair for manden, så det er heller ikke okay at tvinge en kvinde til at få aborten.

Man vælger ikke for den anden part. Han vælger selv. Vil han barnet sætter han sig i kontakt med det, vil han ikke må de bare lade hinanden være. Og moren skal ikke  være så egoistisk og bede ham betale børnepengene. I dette tilfælde hvert fald.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.