Jeg er rystet over, at så mange mener, det er ok at presse en abort ned over hovedet på en gravid kvinde. Du tænker på to liv - dit barns og dit eget - og det vejer altså tungere på vægtskålen end din ekskærestes økonomi og modvilje. Og naturligvis vil dit barn ikke hellere undvære livet end en far.
Når det er sagt, så forstår jeg udmærket, at din eks er frustreret og modvillig. Jeg ville heller ikke klappe i hænderne, hvis en af mine sønner skulle være far mod sin vilje i så ung en alder. Men det ER nu engang en kendt "risiko" ved at dyrke sex.
I dit sted ville jeg lade ham være og ikke forvente nogen interesse eller engagement fra hans side. Han er i chok, hans verden og hans fremtid har ændret sig radikalt, og han er magtesløs. Forvent ikke noget fra ham og indstil dig på, at det bliver DIT barn, DIN opgave, DIT ansvar. Måske vil han med tiden bløde op, men man bliver ikke far af at gøre en pige gravid ved et uheld - kun rent biologisk.
Du er så ung - formentlig får dit barn alligevel en far en dag, men du er nødt til at indstille dig på, at du kan komme til at være alene med barnet længe. Det ansvar må du tage på dig som en konsekvens af dit valg.
Og så skal du selvfølgelig kræve din ret i form af børnepenge fra ham - det er alt andet lige billigt sluppet for ham, sat op imod alt, hvad det vil kræve af dig at tage konsekvensen af jeres sex.
Tak for svaret(og alle de andre, i øvrigt!) 
Som jeg tidligere skrev, så har jeg fuld forståelse for, at han er rystet, og er ked af situationen. Jeg kan sagtens sætte mig i hans sted - men alligevel gør det jo lidt ondt, når han ikke kan sige "jeg støtter dig hele vejen", nu når vi har været kæreste i to år.
Jeg har prøvet at fortælle ham, at fordi vi har et fælles barn, betyder det ikke at hans liv går i stå de næste 18 år - som han jo lige nu tænker. Jeg vil ikke tvinge ham ud i at tage en faderrolle, men selvfølgelig skal han betale børnepenge. Han vil studere videre, og det samme vil jeg - og det kan vi sagtens trods et barn med de muligheder vi har i vores samfund 
Hvis jeg kender ham ret, så bløder han op om et par uger, og når han har overstået hans eksaminer - det er jo også et meget uheldigt og træls tidspunkt at finde ud af en graviditet på, når han mangler tre eksaminer - det har jo blot forøget hans stressniveau, desværre