Thalia skriver:
Det er hamrende smagsløst og ufølsomt i min optik.
Jeg oplevede for ikke så længe siden at en bekendt postede billede af min søns gravsted på facebook, og jeg tror aldrig nogensinde jeg har følt mig så krænket før. Min søn er begravet sammen med mine forældre, og lige netop deres gravsted er måske det mest personlige og sårbare sted i hele min verden.
Hvor andre mennesker kan tage hjem og besøge deres forældre og deres barndomshjem, har jeg i stedet en kirkegård hvor jeg er kommet siden jeg var 9 år gammel, og som faktisk er noget af det eneste vedvarende jeg har fra min barndom. Oven i det bor jeg ikke længere i den lejlighed der var mit sidste hjem mens min søn levede, så i relation til ham har jeg heller ikke længere den fysiske tilknytning til et sted. - Og derfor er det gravsted bare SÅ inderligt vigtigt og privat for mig og mine søstre at jeg slet ikke kan forstå at andre kan få sig selv til at tage ejerskab over det på den måde og poste billeder af det på FB.
Jeg forsøgte forgæves i 4 dage at kontakte den bekendte for på en pæn måde at få billedet fjernet, men jeg blev ignoreret og mine beskeder slettet. Lige indtil jeg i en åben statusopdatering spurgte hvad man stiller op i sådan en situation. Det resulterede i at en del venner blev vrede på mine vejne og anbefalede at det skulle anmeldes til FB så de kunne fjerne billedet, og den bekendte reagerede ved at sende mig en vred mail med besked om at det var mig der var gået groft over stregen og absolut skulle slappe af - og så blev jeg lige en FB ven fattigere.
Men billedet blev i det mindste slettet.
Jeg er enig.
Jeg mener virkelig ikke, det har noget med tabuisering at gøre - jeg mener, at nogle stunder i livet er og forbliver så private og så følsomme, at de ikke skal lægges ud til beskuelse af 200 FB-venner.
Jeg ville slet ikke kunne holde tanken ud om, at løse bekendtskaber af et af mine familemedlemmer surfede lidt, så et sjovt foto på en profil, skrev en munter replik på en anden og så lige tjekkede lidt begravelsesfotos ud på en tredje - hvis det var en af mine nære og kære, der blev begravet. FB er et alt for overfladisk forum til så tunge forhold - mener jeg.
Hvis man ønsker at vise fotos til sine venner og sin familie af begravelsen af en, man har elsket, hvorfor gør man det så ikke i en privat stund med dem - eller sender dem i en privat mail? For mig handler det også om respekt for den afdøde - jeg ønsker bestemt ikke, at min begravelse bliver "lagt på FB" som noget, man lige kan tjekke ud.