At lille billeder op på facebook af en begravelse.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juni 2012

Thalia

Det er hamrende smagsløst og ufølsomt i min optik.

Jeg oplevede for ikke så længe siden at en bekendt postede billede af min søns gravsted på facebook, og jeg tror aldrig nogensinde jeg har følt mig så krænket før. Min søn er begravet sammen med mine forældre, og lige netop deres gravsted er måske det mest personlige og sårbare sted i hele min verden.

Hvor andre mennesker kan tage hjem og besøge deres forældre og deres barndomshjem, har jeg i stedet en kirkegård hvor jeg er kommet siden jeg var 9 år gammel, og som faktisk er noget af det eneste vedvarende jeg har fra min barndom. Oven i det bor jeg ikke længere i den lejlighed der var mit sidste hjem mens min søn levede, så i relation til ham har jeg heller ikke længere den fysiske tilknytning til et sted. - Og derfor er det gravsted bare SÅ inderligt vigtigt og privat for mig og mine søstre at jeg slet ikke kan forstå at andre kan få sig selv til at tage ejerskab over det på den måde og poste billeder af det på FB.

Jeg forsøgte forgæves i 4 dage at kontakte den bekendte for på en pæn måde at få billedet fjernet, men jeg blev ignoreret og mine beskeder slettet. Lige indtil jeg i en åben statusopdatering spurgte hvad man stiller op i sådan en situation. Det resulterede i at en del venner blev vrede på mine vejne og anbefalede at det skulle anmeldes til FB så de kunne fjerne billedet, og den bekendte reagerede ved at sende mig en vred mail med besked om at det var mig der var gået groft over stregen og absolut skulle slappe af - og så blev jeg lige en FB ven fattigere.

Men billedet blev i det mindste slettet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Thalia skriver:

Jeg oplevede for ikke så længe siden at en bekendt postede billede af min søns gravsted på facebook, og jeg tror aldrig nogensinde jeg har følt mig så krænket før. Min søn er begravet sammen med mine forældre, og lige netop deres gravsted er måske det mest personlige og sårbare sted i hele min verden.

Hvor andre mennesker kan tage hjem og besøge deres forældre og deres barndomshjem, har jeg i stedet en kirkegård hvor jeg er kommet siden jeg var 9 år gammel, og som faktisk er noget af det eneste vedvarende jeg har fra min barndom. Oven i det bor jeg ikke længere i den lejlighed der var mit sidste hjem mens min søn levede, så i relation til ham har jeg heller ikke længere den fysiske tilknytning til et sted. - Og derfor er det gravsted bare SÅ inderligt vigtigt og privat for mig og mine søstre at jeg slet ikke kan forstå at andre kan få sig selv til at tage ejerskab over det på den måde og poste billeder af det på FB.

Jeg forsøgte forgæves i 4 dage at kontakte den bekendte for på en pæn måde at få billedet fjernet, men jeg blev ignoreret og mine beskeder slettet. Lige indtil jeg i en åben statusopdatering spurgte hvad man stiller op i sådan en situation. Det resulterede i at en del venner blev vrede på mine vejne og anbefalede at det skulle anmeldes til FB så de kunne fjerne billedet, og den bekendte reagerede ved at sende mig en vred mail med besked om at det var mig der var gået groft over stregen og absolut skulle slappe af - og så blev jeg lige en FB ven fattigere.

Jeg er enig.

Jeg mener virkelig ikke, det har noget med tabuisering at gøre - jeg mener, at nogle stunder i livet er og forbliver så private og så følsomme, at de ikke skal lægges ud til beskuelse af 200 FB-venner. 

Jeg ville slet ikke kunne holde tanken ud om, at løse bekendtskaber af et af mine familemedlemmer surfede lidt, så et sjovt foto på en profil, skrev en munter replik på en anden og så lige tjekkede lidt begravelsesfotos ud på en tredje - hvis det var en af mine nære og kære, der blev begravet. FB er et alt for overfladisk forum til så tunge forhold - mener jeg. 

Hvis man ønsker at vise fotos til sine venner og sin familie af begravelsen af en, man har elsket, hvorfor gør man det så ikke i en privat stund med dem - eller sender dem i en privat mail? For mig handler det også om respekt for den afdøde - jeg ønsker bestemt ikke, at min begravelse bliver "lagt på FB" som noget, man lige kan tjekke ud. 

Anmeld

12. juni 2012

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Talbutikken skriver:

Jeg ved personligt at mange af min familie og venner, sætter pris på billederne.. Da de heller ikke opfattede meget på selve dagen, netop pga. chok og sorg.

Ok. Jamen så er det jo helt fint

Anmeld

12. juni 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Talbutikken skriver:

Hvis man var en af de 250 mennesker +++ der deltog i min datters bisættelse, så ja.. eller forventer du at jeg skal gå til hver og en, og bede om tilladelse ? Der i blandt, folk jeg slet ikke kender!

Jeg synes bare at det er sørgerligt at man skipper folk ud af ens liv fordi de evt. ikke kan acceptere at man lægger billder op af dem hvor de er kede af det.

Anmeld

12. juni 2012

Talbutikken

Omsorgsgiver skriver:

Jeg synes bare at det er sørgerligt at man skipper folk ud af ens liv fordi de evt. ikke kan acceptere at man lægger billder op af dem hvor de er kede af det.

Hvis du have gemmegået det samme som jeg, er jeg rimelig overbevist om at du ville have en anden mening.

Anmeld

12. juni 2012

MorDk

Jeg blander mig ikke i hvad andre gør. Jeg personligt ville ikke gøre det og jeg ville blive ked af det og såret, hvis andre ligger billeder op af mig i sådan en sårbar situation.

Anmeld

12. juni 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Kongmulle skriver:

Hvorfor skal man for øvrigt også gemme sorg væk? Folk har sjovt nok ingen problemer med at smide billeder ud af glade mennesker

Sorg er bare et tabu i Danmark, selvom det hører med til livet.

Hvad er det farlige der kan ske, ved at man viser man var ked af det ved en begravelse???

Selvfølgelig må man vise at man er i sorg, men man er meget sårbar i den situation og for mig personligt ville jeg ikke bryde mig om at kunne se mig selv grædende og i sorg ved en begravelse  Det er for mig ALT for personligt til at jeg synes alle og enhver skal kunne se det.

Anmeld

12. juni 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Miss-86 skriver:

Jeg synes simpelthen det er for privat og for følsomt til at ligge ud på en hjemmeside.. Jeg kunne aldrig selv finde på det!

Derudover vil jeg gerne sige, at jeg synes at folk ligger ALT for private ting ud på deres FB. Self er det smag og behag, men der må være grænser.. F.eks. alle deres feriebilleder, hvordan deres bolig ser ud osv. Især det med boligen, synes jeg ikke er specielt smart, med henblik på at folk kan se om det er noget de har lyst til at stjæle..
Nå, men det var lige et sidespor, blev lige grebet af at skrive om det.

Enig  Synes også folk nu til dags lægger billeder op at alt mulig ligegyldige ting og sager og nogle gange for private ting  Hvor blev privatlivet af??

Anmeld

12. juni 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Thalia skriver:

Sikke noget altså  Bliver da helt vred på dine vejne.... Personen kunne da i det mindste lige spørge dig af om det var ok at lægge billedet op.

Man bliver nødt til at respektere andre mennesker!

Anmeld

12. juni 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Mor og meget mere skriver:

Jeg er enig.

Jeg mener virkelig ikke, det har noget med tabuisering at gøre - jeg mener, at nogle stunder i livet er og forbliver så private og så følsomme, at de ikke skal lægges ud til beskuelse af 200 FB-venner. 

Jeg ville slet ikke kunne holde tanken ud om, at løse bekendtskaber af et af mine familemedlemmer surfede lidt, så et sjovt foto på en profil, skrev en munter replik på en anden og så lige tjekkede lidt begravelsesfotos ud på en tredje - hvis det var en af mine nære og kære, der blev begravet. FB er et alt for overfladisk forum til så tunge forhold - mener jeg. 

Hvis man ønsker at vise fotos til sine venner og sin familie af begravelsen af en, man har elsket, hvorfor gør man det så ikke i en privat stund med dem - eller sender dem i en privat mail? For mig handler det også om respekt for den afdøde - jeg ønsker bestemt ikke, at min begravelse bliver "lagt på FB" som noget, man lige kan tjekke ud. 

Godt skrevet! Jeg er SÅ enig!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.