Hvor mange er vi herinde som er på kontanthjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juni 2012

Tona

Filuca skriver:

Men hvis man er syg, er det så ikke sygedagpenge man kommer på fremfor KH? Eller er det kun, hvis man har været i fagforening?

Undrede mig bare over det, altså at hvis det eneste der er i vejen er, at man ikke kan finde et job, og man ellers ikke fejler noget, er det vel heller ikke rimeligt, at man bare kan få lov at gå hjemme...

Hvis man er syg kan man få sygedagpenge i et år uanset om man har været i fagforening eller ej. Når det år er gået så ryger man på KH uanset om man er blevet rask eller ej. Sådan er det desværre blevet. Derfor strander mange alvorligt syge på KH selv om de på ingen måde kan arbejde. Fx mens de venter på at blive tilkendt flex job eller pension hvilket kan tage mange år.

Ud over det er der desværre også de sidste par år begyndt at opstå rystende sager hvor klienten har lægens ord for at han/hun skal være sygemeldt og ikke kan arbejde, men hvor kommunen så vælger at annulere sygemeldingen og raskmelde klienten alligevel. Dermed ryger de igen på KH for de kan jo ikke arbejde da de er syge. Der har enda været sager hvor klienterne er blevet mere syge og har taget skade af det.

Jeg tror desværre at mange ikke er opmærksomme hvor råt og hæsligt systemet er blevet. Mange tror at det er en feriekoloni for folk der ikke gidder arbejde, men sådan er det langt fra mere. Det er blevet et system der nedbryder folk psykisk dag for dag. En undersøgelse viste for et par år siden at mennesker der er fanget i systemet i et par år i uhyggeligt mange tilfælde kan fremvise symptomer der kan sidestilles med dem som torturofre udviser. Ret rystende at man behandler folk sådan

Til det nederste du skriver er det sådan, at hvis man er på KH og ikke fejler noget (efter kommunens vurdering, ikke efter lægens) så får man heller ikke lov til at gå hjemme. Man bliver sendt i aktivering eller kursus el. lign.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2012

Anonym

Anonym skriver:

Er i job og har aldrig været på KH.. Håber heller aldrig jeg kommer det (og det skal ikke forståes som nedladene)..

samme her

Anmeld

5. juni 2012

Muffin_girl

Nix, og har heldigvis aldrig været det ...  

Anmeld

5. juni 2012

Gittemor09

jeg har været på kh siden 2010 desværre da der bare intet job er til mig...

har dog været i job med løntilskud, og er lige kommet tilbage på kh...

jeg håber så meget at det vender med hensyn til arbejde når jeg har været på barsel....

selvfølgelig føles det nedværdigende og man føler at alle ser ned på en, og at man måske bare nasser når man har været på kh så længe.... men nogle kan virkelig ikke gøre for den situation de står i... inkl. mig selv...

Anmeld

5. juni 2012

Filuca

Amandas-mor skriver:

Hvis man er syg kan man få sygedagpenge i et år uanset om man har været i fagforening eller ej. Når det år er gået så ryger man på KH uanset om man er blevet rask eller ej. Sådan er det desværre blevet. Derfor strander mange alvorligt syge på KH selv om de på ingen måde kan arbejde. Fx mens de venter på at blive tilkendt flex job eller pension hvilket kan tage mange år.

Ud over det er der desværre også de sidste par år begyndt at opstå rystende sager hvor klienten har lægens ord for at han/hun skal være sygemeldt og ikke kan arbejde, men hvor kommunen så vælger at annulere sygemeldingen og raskmelde klienten alligevel. Dermed ryger de igen på KH for de kan jo ikke arbejde da de er syge. Der har enda været sager hvor klienterne er blevet mere syge og har taget skade af det.

Jeg tror desværre at mange ikke er opmærksomme hvor råt og hæsligt systemet er blevet. Mange tror at det er en feriekoloni for folk der ikke gidder arbejde, men sådan er det langt fra mere. Det er blevet et system der nedbryder folk psykisk dag for dag. En undersøgelse viste for et par år siden at mennesker der er fanget i systemet i et par år i uhyggeligt mange tilfælde kan fremvise symptomer der kan sidestilles med dem som torturofre udviser. Ret rystende at man behandler folk sådan

Til det nederste du skriver er det sådan, at hvis man er på KH og ikke fejler noget (efter kommunens vurdering, ikke efter lægens) så får man heller ikke lov til at gå hjemme. Man bliver sendt i aktivering eller kursus el. lign.

Tak for dit svar - så blev jeg da lidt klogere

Er slet ikke i tvivl om, at det må være frygteligt for dem, der gerne vil arbejde, men ikke kan (af den ene eller anden grund), at man så er "låst" i systemet, men jeg har også opfattelsen af, at der desværre er nogen, der ikke gider arbejde, der udnytter systemet

Anmeld

5. juni 2012

4xGreve

Er på KH og har været det Siden d. 18 januar 2008 og pga. Daniella har haft de behov og problemstillinger som hun har har det ikke været muligt at påbegynde uddannelse eller passe et job, og for fire måneder siden fik vi så nr. 2 og har pga. Stor risiko For for tidlig fødsel været sygmeldt hele graviditeten og nu på barsel... Vi håber på at jeg kan finde job med starttil januar eller starter på uddannelse senest til august 2013..

Hader at være på KH og glæder mig til at komme vider men nogen gang er det den eneste løsning  Men bliver godt at komme igang igen. 

Anmeld

5. juni 2012

LR85

Heldigvis IKKE på Kontakthjælp eller anden overførselsindkomst.

Har job og udannelse

Anmeld

5. juni 2012

4xGreve

Amandas-mor skriver:

Kunne ikke ha skreve det beder selv det er et hårdt systemat sidde i og ikke en ønske situation! 

Anmeld

5. juni 2012

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

HK er ikke det sammen som en fagforening. Der bliver sprugt om, om hvor mange der er på HK. Og det er det som jeg har svaret.

Det kan godt være at du synes det er det sammen, men det synes jeg nu ikke at det er.

Det er mig der er trådstarter, og det var også mig der stillede dig spørgsmålet med hvordan du kan sige at du aldrig kommer på kontanthjælp. Og jeg ved ikke hvad det er du forkorter med HK??? For kontanthjælp forkortes altså KH.. men stadig, hvordan kan du sige at du aldrig ender på kontanthjælp? Hvis din dagpengeperiode er opbrugt og du stadig intet arbejde har og heller ikke kan komme på uddannelse, hvad så????

Anmeld

5. juni 2012

LinLin

Nej - og har aldrig været det, heldigvis. Var på dp tre mdr efter jeg blev uddannet og har haft job samme sted siden da! (først vikariat of såå faSt stilling:-))

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.