Findes adhd ikke alligevel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. maj 2012

ano14316

Anonym skriver:

Har lige læst denne artikel og sidder og har det rigtig skidt nu! Har lærerne og syghuset bildt os noget ind? Mit barn startede på ritalin I  DAG !! 

http://ekstrabladet.dk/minsag/article1734681.ece?utm_source=tiny&utm_campaign=tiny

Jeg kan godt forstå du bliver usikker og itvivl..

Jeg har mødt "rigtige" ADHD børn, men den gamle diagnose damp. og det er så langt fra mange af dem der bliver diagnostiseret idag.

Jeg tror desværre at mange diagnoser bliver givet fordi det er nemmere at acceptere at ens barn er anderledes hvis det har et navn. Altså lidt grift sagt er det mest for forældrenes skyld.

Jeg mener også at en stor del af alle børn og unge der har koncentrationsbesvær og krudt i røven kunne behandles med motion, bedre kost, væsentligt lavere sukkerindtag, og accept fra omverdnen,
samt at der blev mere plads og rum til den enkelte elev i skolerne.

Jeg forstår virkelig ikke at, som tiden er nu at gå ture og idræt ikke er en del af det daglige skema.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2012

Rsa

Rsa skriver:

Personligt ville jeg ikke tage ord fra bt for gode varer. Der er ikke meget belæg for kilde troværdighed...

Om ikke andet, tænker jeg, at eftersom din søn går på specialskole er der i hvert fald noget om din søns problematikker.

Jeg tror på der findes en dysfunktion der så kaldes for ADHD - kort og godt er det en opmærksomhedsforstyrrelse. 

Ttror på at ADHD er blevet misbrugt til, at sætte udfordrende børn i en forståelsesramme for at kunne håndtere børnene - vi mennesker har behov for at konkretisere for at kunne begribe, forholde os til og forstå...

Ritalin kan gøre gavn for rigtig mange børn, dæmpe deres hyperaktivitet, styrke koncentration mm. Som gør! At de bla. Kan indgå i sociale relationer, får noget ud afundervisningen mm. ritualisere bør ikke gives uden, at der også udøves pædagogik, terapi eller anden ved siden af for medicin kan ikke fungere som bearbejdnings værktøjer, men et middel til at nå Målet.

Synes man skal forsøge sig med pædagogiske foranstaltninger først, hvilket i alle tilfælde gør underVærker. Men nogle gange skal der noget ekstra til alt afhængig af graden ad ADHD'en.

Jeg snakker dels ud fra min erfaring som pædagog og del ud fra min rolle som mor til en dreng der pt. Er i udredning for ADHD.

måtte åbenbart ikke få det sidste med! Så det kommer her ....

Min søn spiser sundt, dyrker motion osv. Har alle de rigtige forudsætninger for at være en velfungerende dreng, men lider af hyperaktivitet og opmærksomhedsforstyrrelser samt alle andre følgesymptomer der er under diagnosen. Det forstyrrer hans sociale liv, da han har en meget sort/hvid tankegang, han har et voldsomt temperament og er enormt sensitiv - både fysisk og psykisk. HyPer sensitiv....  Så tager man alle de ting i betragtning samt årsager der ikke kan 'bortforklares' med dårlig kost, manglende motion, dårlige vilkår/manglende omsorg mm. Mener jeg bestemt, at der er en lidelse der forstyrrer nogle børn i at fungerne normalt/optimalt. ADHD anses som en dysfunktion i hjernen, ved godt der ikke er belæg herfor, men betragter man den sådan, er det set i samme perspektiv, som en diabetiker - hjernen sender ikke signaler om, at der skal sendes insulin afsted - ADHD børns hjerner er også dysfunktionelle. To af hjernens vigtige signalstoffer er dopamin og noradrenalin. De er nødvendige for, at hjernen kan fungere normalt. Forskningen har vist, at der i forbindelse med ADHD er en nedsat funktion i hjernen af netop de to signalstoffer. Medicin mod ADHD øger mængden af dopamin og noradrenalin i hjernen.

Så synes ikke du skabekymre dig om din søns medicinering.

Anmeld

31. maj 2012

Ansemusen

Jeg tror bestemt at ADHD og ADD er en mental sygdom. Men jeg tror også, at rigtig mange desværre bliver fejldiagnosticeret med ADHD, specielt vilde drenge.

Der er rigtig mange andre ting end lige ADHD, som kan give lignende symptomer, og derfor tror jeg mange fejlagtigt får diagnosen, hvor andre ting ligger til grund for eksempelvis konsetrationsbesvær, hyperaktivitet osv.
Så vidt jeg ved (er dog ikke sikker) skulle kostomlægning kunne hjælpe nogle, både mennesker med ADHD og mennesker, som ikke reelt har ADHD, men symptomer på det.

Jeg ville selv stille mig kritisk over for en sådan diagnose, hvis det kom til mit eget barn, og jeg ville forsøge mig med andre løsninger før medicinen. Ikke fordi, jeg ikke mener man skal lytte til lægerne, men jeg mener ikke det skader at være lidt kritisk og undersøge andre muligheder først - såecielt når det kommer til et omsåde som netop ADHD, hvor så mange får diagnosen fejlagtigt!

Uanset om din søn har ADHD eller ej, så håber jeg for ham og for jer, at han får den rette hjælp til at få et godt liv og en god skolegang, hvor der er plads til ham, som han er

Anmeld

31. maj 2012

JanetBJ

Hende der har skrevet artiklen aner ikke en klap om hvad hun snakker om, netop fordi hun sikkert ikke har haft det inde på livet selv.

Jeg har mange venner som har ADHD, ja selv min kæreste har det i svær grad, og jeg skal hilse og sige at det er dælme svær nogen gange at styre ham ..

Jeg har meget muligt også selv diagnosen, og har fået en henvisning til en psykiater.

Det er ikke nemt at leve med ADHD, og folk der tror at det bare er en "undskyldning" for at være som man er, kan godt tro om igen .. Hvis man ikke har haft det tæt ind til livet, kan man kun gisne om hvad man tror er rigtigt eller forkert.

Er depression også et "bedrag" ? psykoser? skitzofreni?

Anmeld

31. maj 2012

Anonym trådstarter

Så det findes..Jeg bliver helt i tvivl når jeg læser sådan noget! Vil jo ikke give mit barn medicin ubegrundet. Godt at det virker for nogen af jer og jeres pårørerne!

Anmeld

31. maj 2012

Anonym trådstarter

JanetBJ skriver:

Hende der har skrevet artiklen aner ikke en klap om hvad hun snakker om, netop fordi hun sikkert ikke har haft det inde på livet selv.

Jeg har mange venner som har ADHD, ja selv min kæreste har det i svær grad, og jeg skal hilse og sige at det er dælme svær nogen gange at styre ham ..

Jeg har meget muligt også selv diagnosen, og har fået en henvisning til en psykiater.

Det er ikke nemt at leve med ADHD, og folk der tror at det bare er en "undskyldning" for at være som man er, kan godt tro om igen .. Hvis man ikke har haft det tæt ind til livet, kan man kun gisne om hvad man tror er rigtigt eller forkert.

Er depression også et "bedrag" ? psykoser? skitzofreni?

Det ville nogen nok mene ja..  

Hvordan bliver han når du ikke kan styre ham?

Anmeld

31. maj 2012

lhn89

Anonym skriver:

Har lige læst denne artikel og sidder og har det rigtig skidt nu! Har lærerne og syghuset bildt os noget ind? Mit barn startede på ritalin I  DAG !! 

http://ekstrabladet.dk/minsag/article1734681.ece?utm_source=tiny&utm_campaign=tiny

(Har ikke lige læst tråden igennem, så muligvis er det allerede nævnt) 

Jeg ved at DR har lavet en udsendelse der hedder "fedt, fup og flæskesteg" hvor der blev fortalt om den store betydning kost har, ved børn med ADHD.

Det er faktisk utrolig interessant! Det er bl.a. hvordan at børn med ADHD bliver "helt normale" bare ved at ændre kosten. Derudover også den positive betydning økologiske råvare har osv. 

Det kan ses her (kan dog ikke huske hvilket afsnit der er om ADHD :/ )

http://www.dr.dk/nu/player/#/fedt-fup-og-flaeskesteg/38417

Anmeld

31. maj 2012

VIPpigen

ADHD er for mig lissom depressioner. Du mangler et stof, og det enten tilføjer medicin, eller udligner. Nogen kan kureres med motion og kost, andre er nød til medicin for at fungere... Ikke normalt, men optimalt...

Du må ikke stoppe hans medicin, jeg ville (tror jeg ved hvem du er) fortsætte, og så se hvad der sker, husk at i altid kan trappes ud igen, der er ingen der tvinger piller ned i jer. Så når i har prøvet i måske et år eller 2, så se om der mangler noget (ikke fordi jeg tror det bestemt) af ny fritidsaktiviteter, eller andet kost... Og stik ham/hende gerne en vitaminpille... Og derefter kan i med sammenråd med lægerne trappe ned, men sker der negative ting, så øg igen. Sådan i er i samarbejde med lægerne.

Anmeld

31. maj 2012

millesofie

hvis ADHD ikke findes.. hvad fuck fejler jeg så????

kan godt se at det er forkert at give børn stærk medicin og ja alt for mange får det alligevel

nogen har brug for det og andre ikk og en del kan slet ikke tåle det (mig)

men at sige at det ikke findes er jo til grin!

forstår pointen og det er slet ikke det men alligevel bliver jeg lidt børne fornærmet og tænker - hvad ved det kvindemenneske om adhd? har hun selv haft det inde på livet? har hun selv prøvet at føle sig forkert? ikke normal og malplaceret i verden? NEJ det tror jeg ikke hun har og gud tak og lov for det, bare ingen havde det sådan.

jeg synes den kære dame som har skrevet det fine indlæg på ekstra bladets hjemmeside skulle lukke sin po po og tale om ting hun viste noget om! basta

Go aften tøser

Anmeld

31. maj 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg tænker også, at selvom man uden tvivl ville kunne gøre livet lettere og måske medicinfrit for en del børn med ADHD ved at ændre grundlæggende på skolen - og måske samfundet som helhed - så sker den ændring ikke fra i dag til i morgen, og derved kan man som forældre gøre det mindst dårlige for sine børn ved at lade dem medicinere. At skyde på forældrene, fordi de giver deres børn medicin, svarer til at bebrejde allergikere, at de ikke bare skaber en verden uden parfume, kunstige tilsætningsstoffer osv. 

Er der noget, jeg er træt af, er det letkøbte forklaringer om dårlig opdragelse og udsagn om, at der ikke fandtes ADHD for fyrre år siden. Nej, diagnoseN eksisterede ikke - men selvfølgelig var der børn, der havde en tilsvarende adfærd. Dengang blev de blot sat i skammekrogen og forlod skolen efter 7 . klasse, hvor de så i bedste fald kunne komme i lære eller arbejde ufaglært. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.