Rsa skriver:
Personligt ville jeg ikke tage ord fra bt for gode varer. Der er ikke meget belæg for kilde troværdighed...
Om ikke andet, tænker jeg, at eftersom din søn går på specialskole er der i hvert fald noget om din søns problematikker.
Jeg tror på der findes en dysfunktion der så kaldes for ADHD - kort og godt er det en opmærksomhedsforstyrrelse.
Ttror på at ADHD er blevet misbrugt til, at sætte udfordrende børn i en forståelsesramme for at kunne håndtere børnene - vi mennesker har behov for at konkretisere for at kunne begribe, forholde os til og forstå...
Ritalin kan gøre gavn for rigtig mange børn, dæmpe deres hyperaktivitet, styrke koncentration mm. Som gør! At de bla. Kan indgå i sociale relationer, får noget ud afundervisningen mm. ritualisere bør ikke gives uden, at der også udøves pædagogik, terapi eller anden ved siden af for medicin kan ikke fungere som bearbejdnings værktøjer, men et middel til at nå Målet.
Synes man skal forsøge sig med pædagogiske foranstaltninger først, hvilket i alle tilfælde gør underVærker. Men nogle gange skal der noget ekstra til alt afhængig af graden ad ADHD'en.
Jeg snakker dels ud fra min erfaring som pædagog og del ud fra min rolle som mor til en dreng der pt. Er i udredning for ADHD.

måtte åbenbart ikke få det sidste med! Så det kommer her ....
Min søn spiser sundt, dyrker motion osv. Har alle de rigtige forudsætninger for at være en velfungerende dreng, men lider af hyperaktivitet og opmærksomhedsforstyrrelser samt alle andre følgesymptomer der er under diagnosen. Det forstyrrer hans sociale liv, da han har en meget sort/hvid tankegang, han har et voldsomt temperament og er enormt sensitiv - både fysisk og psykisk. HyPer sensitiv.... Så tager man alle de ting i betragtning samt årsager der ikke kan 'bortforklares' med dårlig kost, manglende motion, dårlige vilkår/manglende omsorg mm. Mener jeg bestemt, at der er en lidelse der forstyrrer nogle børn i at fungerne normalt/optimalt. ADHD anses som en dysfunktion i hjernen, ved godt der ikke er belæg herfor, men betragter man den sådan, er det set i samme perspektiv, som en diabetiker - hjernen sender ikke signaler om, at der skal sendes insulin afsted - ADHD børns hjerner er også dysfunktionelle. To af hjernens vigtige signalstoffer er dopamin og noradrenalin. De er nødvendige for, at hjernen kan fungere normalt. Forskningen har vist, at der i forbindelse med ADHD er en nedsat funktion i hjernen af netop de to signalstoffer. Medicin mod ADHD øger mængden af dopamin og noradrenalin i hjernen.
Så synes ikke du skabekymre dig om din søns medicinering.