Hvad mener du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2012

DK

Milla-Victoria's mor skriver:

Det var da på tide  

Sjovt nok så havde jeg faktisk denne samtale med min (ex)mand for knap 7 år siden. Synes det er vildt at det først er nu politikkene før øjnene op for problematikken.

Det kan da ikke være rigtigt at det skal kunne betale sig at gå hjemme.

Dog vil jeg mene, at der skal laves andre regler når man har børn.... Men mon ikke det bliver som med SU'en.... at man får dobbelt takst 

Knus  

Man får IKKE dobbelt takst på SU bare fordi man har børn. Kun såfremt man er single mor.

Jeg har haft barn hele min udd. og får kun alm. su sats.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2012

Brams

Lunae skriver:

Der er netop kommet et forslag op om at sænke kontanthjælpen til unge under 30, så pengene bliver svarende til SU niveau.

Hvad tænker i om det?

Jeg synes det er en super god ide, for jeg synes det er ærgeligt at unge mennesker overvejer om de har råd til at tage en uddannelse eller ej. Endvidere skal det ALDRIG kunne betale sig ikke at ville yde noget for samfundet!

Enig

Anmeld

18. april 2012

Tona

Der er netop kommet et forslag op om at sænke kontanthjælpen til unge under 30, så pengene bliver svarende til SU niveau.

Hvad tænker i om det?

Jeg synes det er en super god ide, for jeg synes det er ærgeligt at unge mennesker overvejer om de har råd til at tage en uddannelse eller ej. Endvidere skal det ALDRIG kunne betale sig ikke at ville yde noget for samfundet!

Jeg syntes at det er et frygteligt forslag. Det vil smadre mange menneskers liv

For at forstå hvor frygteligt det er, er man nødt til at have kendskab til systemet på en måde som mange ikke har med mindre de arbejder med det eller er fanget i det.

Det som man skal forstå er at VIRKELIG MANGE af dem som går i årevis på kontanthjælp er alvorligt syge, men fastholdt på kontanthjælp i alt den tid kommenen behandler deres sag fx mens de venter på flexjob eller pension. Det kan sagtens tage 7-10 år. Altså er de tvunget til at gå på kontanthjælp i alt den tid fordi de ikke kan arbejde. Hvis man så skærer ned på de, i forvejen meget små penge de får, vil det være med til at smadre deres liv i endnu højere grad end det i forvejen er smadret pga at de er fanget i det kommunale system.

Så kan man sige at "jamen det her skal kun gælde de raske, stærke unge. Her er tragedien bare at det er kommunerne der vurderer om man er stærk og klar til arbejde. Der er mange eksempler på mennesker på kontanthjælp som er alvorligt syge og hvor lægen siger at de skal være sygemeldt og alligevel vælger kommunen bare at sige at de er raske og klar til arbejde. Derfor vil dette ikke kun ramme de unge som er raske og friske, men også alle dem som kommunen vurderer som raske og det kan sagtens være mennesker som er rigtig syge.

Ved at gøre dem endnu fattigere og dermed udstøde dem yderligere socialt vil man bare gøre deres liv endnu mere håbløst og gøre dem endnu mere syge.

Ud over det, så er det sådan set en fin nok tanke at folk der vitterligt ikke fejler noget skal i uddannelse, men jeg går ikke ind for den fremgangsmåde og der er stor fare for at hvis man laver sådan en regl vil kommunerne (som i forvejen er så pressede for penge) udnytte den til at skære også ved de syge.

Man skal også huske at når man er på su har man mulighed for at tage su lån eller arbejde ved siden af. Det har man ikke på kontanthjælp. Hvor mange af os kan klare at have lejlighed, mad og telefon osv for ca 5000 kr på måned?

Anmeld

18. april 2012

Tona

Maja_4000 skriver:

Jeg synes hellere de skulle hæve su'en til kontanthjælp-niveau

Anmeld

18. april 2012

Lunae

Milla-Victoria's mor skriver:

Det var da på tide  

Sjovt nok så havde jeg faktisk denne samtale med min (ex)mand for knap 7 år siden. Synes det er vildt at det først er nu politikkene før øjnene op for problematikken.

Det kan da ikke være rigtigt at det skal kunne betale sig at gå hjemme.

Dog vil jeg mene, at der skal laves andre regler når man har børn.... Men mon ikke det bliver som med SU'en.... at man får dobbelt takst 

Knus  

Du får kun dobbelttakst, hvis du er alene.

Anmeld

18. april 2012

Silas&Mille

DK skriver:

Altså.... dem der er på SU under barslen får jo heller ikke mere? Jeg fik et år af ca 5200 kr. pr. mdr.

Man kan da få dobbeltklip under barsel, kan man ikke?

Jeg er ikke 100% selvvalgt på KH, så jeg ville godt nok blive ked af hvis jeg skulle falde til SU sats.

Anmeld

18. april 2012

Stumpen

Nu har jeg kun hørt det som overskrift, men jeg synes ikke alle skal skæres over en kam..

Der går unge rundt på kontanthjælp, som har brug for det og så går der unge rundt som bare leger "samfundet skal forsørge mig"

og sidstnævnte gruppe skal ikke have x antal tusinde udbetalt, men SU-takst..

Jeg forstår godt det er svært at gå fra kontanthjælpstakst til su-takst, så muligheden for at vende sig til "høj" kontanthjælpstakst skal ikke være muligt og derfor su-takst fra start f.eks efter endt 10. klasse/uden uddannelse...

Men hvor og hvordan man skal skille det ved jeg ikke!!

(Psst: har idt svært ved at formulere min mening ordentlig)

Men som en anden siger; 30 er højt, måske 25 ville være passende, det er også der man kan få voksen-elevløn...

Anmeld

18. april 2012

Jonatansmor

Lunae skriver:

Hvad tænker i om det?

Bumbum .... Hvis vi taler ren su, så er det en umulighed at opretholde en tilværelse hvis ikke man bor hjemme, de der 4000 kr man kan få på en ungdomsuddannelse er godt nok ikke meget.

Jeg synes ikke rigtigt vi kan tage samtalen om det uden også at tale om studievejledning i folkeskolen, samtaler om fremtid på den enkeltes niveau hvor ideer og tanker deles. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om vi mon også gør nok for at få de unge ind på den rigtige hylde.

Og må indrømme at hele den her kultur af "straf indtil du gør hvad jeg siger", med underliggende toner af vi egentligt er ligeglade med hvad eller hvordan du ender, bryder jeg mig ikke om. Nej, vi kan ikke have en hel ungdom til at rende rundt uden uddannelse, men vi har altså også selv et ansvar for at guide vores børn i den rigtige retning.

Anmeld

18. april 2012

Mutti2

DK skriver:

Man får IKKE dobbelt takst på SU bare fordi man har børn. Kun såfremt man er single mor.

Jeg har haft barn hele min udd. og får kun alm. su sats.

Hehe.... Det var også det jeg mente

Har eksamen i morgen, så render lidt med hovedet under armen

Sikke et fantastisk profilbillede Hvor er han blevet stor

Knus

Anmeld

18. april 2012

Lunae

Amandas-mor skriver:

Jeg syntes at det er et frygteligt forslag. Det vil smadre mange menneskers liv

For at forstå hvor frygteligt det er, er man nødt til at have kendskab til systemet på en måde som mange ikke har med mindre de arbejder med det eller er fanget i det.

Det som man skal forstå er at VIRKELIG MANGE af dem som går i årevis på kontanthjælp er alvorligt syge, men fastholdt på kontanthjælp i alt den tid kommenen behandler deres sag fx mens de venter på flexjob eller pension. Det kan sagtens tage 7-10 år. Altså er de tvunget til at gå på kontanthjælp i alt den tid fordi de ikke kan arbejde. Hvis man så skærer ned på de, i forvejen meget små penge de får, vil det være med til at smadre deres liv i endnu højere grad end det i forvejen er smadret pga at de er fanget i det kommunale system.

Så kan man sige at "jamen det her skal kun gælde de raske, stærke unge. Her er tragedien bare at det er kommunerne der vurderer om man er stærk og klar til arbejde. Der er mange eksempler på mennesker på kontanthjælp som er alvorligt syge og hvor lægen siger at de skal være sygemeldt og alligevel vælger kommunen bare at sige at de er raske og klar til arbejde. Derfor vil dette ikke kun ramme de unge som er raske og friske, men også alle dem som kommunen vurderer som raske og det kan sagtens være mennesker som er rigtig syge.

Ved at gøre dem endnu fattigere og dermed udstøde dem yderligere socialt vil man bare gøre deres liv endnu mere håbløst og gøre dem endnu mere syge.

Ud over det, så er det sådan set en fin nok tanke at folk der vitterligt ikke fejler noget skal i uddannelse, men jeg går ikke ind for den fremgangsmåde og der er stor fare for at hvis man laver sådan en regl vil kommunerne (som i forvejen er så pressede for penge) udnytte den til at skære også ved de syge.

Jeg kunne ikke være mere uenig. Selvfølgelig er det tiltænkt de mennesker som er sunde og raske og sagtens kan komme ud på arbejdsmarkedet og selvfølgelig er der enkelte der kommer i klemme, fordi de venter på pension eller flexjob, men sådan ser virkeligheden altså ud for alle landets studerende. Hvis en studerende kan leve for 5600 kr før skat, så kan en ung arbejdsløs man på 27 år vel også!?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.