At vide/afvide

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2012

Gittemor09

Louisiana skriver:

Så tænk over ordenes betydning. At vide og af vide. Af vide giver slet ingen mening 

Er det aldrig blevet nævnt af nogen af dine lærere, at det ikke er sådan man staver det? 

det er nok ikke noget jeg har tænkt over nej...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2012

Louisiana

JJH skriver:

Jeg må nok indrømme at jeg har læst hen over det hver gang, og tænkt at folk har svært ved at stave, havde aldrig tænkt at det var med vilje de skrev sådan. Hmm.. men det er jo nok lige som os nordjyder der ikke kan forskellen på ligge og lægge.

Eller 'ligget' og 'lagt' 

Jeg er helt klar over, at der er nogen der staver det sådan fordi de er ordblinde. Det er heller ikke dem dette indlæg er henvendt til. Det skulle jeg nok have gjort mere klart helt fra start.

Men jeg ser flere indlæg, hvor der ikke er andre stavefejl, end lige dét. Derfor tænker jeg, at det nok ikke er fordi de er ordblinde, at de staver det sådan.

Anmeld

14. marts 2012

tinasmor

Jeg ved godt det hedder at vide. Alt andet giver jo ikke mening, men kan ikke frasige mig at jeg måske en enkelt gang er kommet til at skrive det anderledes. Jeg er faktisk glad for de indlæg der kommer en gang i mellem med rettelser på de grammatiske fejl nogle af os en gang i mellem kommer til at lave. Hvis man ikke får det rettet, så får man det jo aldrig rettet og vil lave de samme dumme fejl igen og igen.

Kan du hjælpe med dette som jeg altid har lidt problemer med:

hans/sine

Er det "han er hjemme hos sine børn"- "Han er hjemme hos sine børn"?

Er der en gramatisk huskeregel for dette?

Anmeld

14. marts 2012

MissBee

Louisiana skriver:

Det er jo ikke helt det samme  'Af vide' er jo ikke en forkortelse af 'at vide' 

Nej men det er fordi jeg ofte skriver i talesprog, meget bliver derfor ikke korrekt men forståeligt

Anmeld

14. marts 2012

Ciss

Jeg har også tænkt på lige den der et par gange. Som regel må jeg gå tilbage og læse sætningen en gang til for at forstå, hvad det egentlig var, som stod der. Jeg læser jo ikke højt, så at udtalen ligner hjælper ikke, før jeg går tilbage og spekulerer på, hvad der egentlig skulle have stået.

Alle kan jo skrive forkert - gør det selv tit - men jeg synes jo, at det er interessant at høre, at så mange ikke får rettet den slags i skolen. Det er jo helt sikkert ikke kun denne ene ting, som ikke bliver rettet, så jeg tænker, at hvis der er meget af den slags, kan det jo føre til, at folk ret og slet kan få problemer senere i uddannelsessystemet, hvis de nu kommer til en lærer, som ikke acceptere ukorrektheder eller ikke forstår de faglige tekster de får, fordi det officielle skriftsprog ligger milevidt fra deres eget....

Selvfølgelig er det til at finde ud af, hvad der egentlig skulle have stået, men jeg synes faktisk, at det er lidt tungt at læse teksten, når der står ting a la "afvide".

Anmeld

14. marts 2012

Stéphanie

tinasmor skriver:

Jeg ved godt det hedder at vide. Alt andet giver jo ikke mening, men kan ikke frasige mig at jeg måske en enkelt gang er kommet til at skrive det anderledes. Jeg er faktisk glad for de indlæg der kommer en gang i mellem med rettelser på de grammatiske fejl nogle af os en gang i mellem kommer til at lave. Hvis man ikke får det rettet, så får man det jo aldrig rettet og vil lave de samme dumme fejl igen og igen.

Kan du hjælpe med dette som jeg altid har lidt problemer med:

hans/sine

Er det "han er hjemme hos sine børn"- "Han er hjemme hos sine børn"?

Er der en gramatisk huskeregel for dette?

Jeg bryder ind her, håber det er okay 

Hvis han er hos SINE børn, er det manden (altså den "han" du skriver først) er han ved HANS børn, er det en anden mands børn.

Håber det gav mening 

Anmeld

14. marts 2012

Silas&Mille

Benjamins'mor skriver:

Jeg bruger afvide i den sammenhæng "jeg fik afvide at du...." der kan du jo ikke skrive "jeg fik at vide at du...." det lyder jo helt hen i vejret. Men det er min mening.

Men jeg bruger at vide i den sammenhæng "at vide noget omkring...." for der kan du jo ikke bruge "afvide noget omkring...."

Og jeg har aldrig fået fejl for det i skolen.

Jeg sad lige og tænkte det samme.

Jeg ser ikke de to ord som værende det samme.

At vide noget
At få noget af vide

For mig er det to forskellige ting.
Tror faktisk heller ikke jeg har fået forkert i skolen, men kan ærlig talt ikke huske det. Det er så mange år siden jeg gik i skole  

Anmeld

14. marts 2012

4kløver

Kofoed. skriver:

Jeg skriver afvide, men mest fordi det netop er måde det udtales og er svag ordblind, så jeg staver det som det udtales, så ved alle, hvad det betyder, selvom det et forkert. Synes faktisk det her er et hover indlæg og folk der staver forkert har problemer nok, så vis man forstår meningen, hvorfor så gå så meget op i detaljerne? Hvis det nu ikke giver mening, så må man heller end gerne spørge, hvad man lige mener.

Anmeld

14. marts 2012

modesty

Louisiana skriver:

Det er skam ikke en selvfølge  Tolerancen for hvordan man staver f.eks. Mayonnaise er rykket ekstremt - man må idag stave det 'majonæse' - det blev bestemt ikke godkendt, da jeg gik i skole. Sådan er det med mange ord.

Ja, men ikke med infinitiv af verber.

Anmeld

14. marts 2012

modesty

Jeg bruger afvide i den sammenhæng "jeg fik afvide at du...." der kan du jo ikke skrive "jeg fik at vide at du...." det lyder jo helt hen i vejret. Men det er min mening.

Det er en decideret fejl, det du skriver dér. Man vil aldrig kunne skrive det sådan.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.