At vide/afvide

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2012

Louisiana

Benjamins'mor skriver:

Jeg bruger afvide i den sammenhæng "jeg fik afvide at du...." der kan du jo ikke skrive "jeg fik at vide at du...." det lyder jo helt hen i vejret. Men det er min mening.

Men jeg bruger at vide i den sammenhæng "at vide noget omkring...." for der kan du jo ikke bruge "afvide noget omkring...."

Og jeg har aldrig fået fejl for det i skolen.

Det er muligt, at det lyder hen i vejret, men det er grammatisk korrekt. Der er ikke noget der hedder 'afvide/ af vide'. Forstår ikke, at din lærer ikke har nævnt det for dig. Og det er en af grundene til, at jeg spørger om det er fordi I lærer det i skolen 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2012

Muhmi

Well.. Må da indrømme at jeg selv har lavet den fejl et par gange eller tre... Men jeg tænker at så længe folk har fattet det jeg har skrevet så er det vel egentlig ligemeget.. Og jeg går ellers også op i grammatik, men efterhånden som jeg bliver ældre, så betyder det egentlig mindre og mindre for mig, hvordan folk skriver og mig selv for den sags skyld... Som du kan se i sidste sætning... Meget grammatisk urkorrekt, men du fatter betydningen...

Anmeld

14. marts 2012

Louisiana

MissBee skriver:

Jeg skriver nok af vide men ved gdt at det korrekte er at vide. Men jeg skriver også ik istedet for ikke..

Det er jo ikke helt det samme  'Af vide' er jo ikke en forkortelse af 'at vide' 

Anmeld

14. marts 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Det irriterer mit øje hver gang nogen skriver 'afvide', og jeg har tænkt på, om det mon er sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder? Jeg udtaler det selv 'afvide', men det staves 'at vide'.

Jer, der staver det 'afvide' - hvorfor staver I det sådan? 

Det er ikke for at træde nogen over tæerne, har bare tænkt over det mange gange, og nu vil jeg altså vide det  

Hav en dejlig dag! 

Jeg har også undret mig over dette et utal af gange. selv skriver jeg AT VIDE - altså det korrekte

Anmeld

14. marts 2012

Nettemor

Har stemt blank for har egentlig ikke tænkt over det. Men tror det kommer meget an på sammenhængen i mit hoved. Men det er nok forkert..

How goes ellers søde?

Anmeld

14. marts 2012

FrkZier

jeg siger af vide - ville dog aldrig skrive det i et ord.. og har heller aldrig fået fejl for det i stile osv..

Anmeld

14. marts 2012

Louisiana

PT skriver:

Jeg har også undret mig over dette et utal af gange. selv skriver jeg AT VIDE - altså det korrekte

Er glad for, at det ikke kun er mig, der har undret mig 

Anmeld

14. marts 2012

Louisiana

nettemor skriver:

Har stemt blank for har egentlig ikke tænkt over det. Men tror det kommer meget an på sammenhængen i mit hoved. Men det er nok forkert..

How goes ellers søde?

Det går okay lige nu  Hos dig? Du kan jo lige sende en pb 

Anmeld

14. marts 2012

Nettemor

Louisiana skriver:

Det går okay lige nu  Hos dig? Du kan jo lige sende en pb 

Det gør jeg da lige

Anmeld

14. marts 2012

JJH

Jeg må nok indrømme at jeg har læst hen over det hver gang, og tænkt at folk har svært ved at stave, havde aldrig tænkt at det var med vilje de skrev sådan. Hmm.. men det er jo nok lige som os nordjyder der ikke kan forskellen på ligge og lægge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.