Dorthe1986 skriver:
Du har fat i noget helt essentielt! Inden jeg blev gravid på naturlig vis, troede jeg at vi skulle i fertilitetsbehandling, da jeg har pco. Men efter vægttab mm, blev jeg naturligt gravid
Nå, men jeg tænkte faktisk ikke rigtig over om hvorvidt det var ansvarligt at få hjælp til at få børn... nu er der så i mit tilfælde heller ikke snak om noget genetisk arveligt. Men det jeg vil sige er, at selvom vi alle nok godt kan se, at der er en problematik, når videnskaben går ind og ændrer på den naturlige selektion, så tror jeg bare ikke man tænker over det som barnløst par. For når man ønsker sig noget SÅ brændende, så er det rigtig svært at træde et skridt tilbage og se på hvad det egentlig er man giver videre til sit barn. Men det ændrer ikke på, at det er rigtig vigtigt at tage med i sine overvejelser. Og her tænker jeg ikke blot på, at det er synd for barnet, hvis det i fremtiden skal stå med en ligeså lang og hård kamp, for selv at få børn (for det er virkelig også synd!). Nej, jeg tænker i lige så høj grad, som du, på det grundlæggende biologiske aspekt. Hvis vi forestiller os, at det her fortsætter i flere årtier, ja lad os bare sige et par hundrede år, hvilke mennesker er det så vi får? Ender vi med, at det kun er et meget lille fåtal, der er i stand til at videreføre arten på naturlig vis? At normalen bliver, at befrugtning finder sted i en petriskål på en klinik?
Det her er selvfølgelig et worst-case-scenario, og næsten lige til en science fiction film, men det kunne jo gå hen og blive sådan. Især, hvis man ser på, at der i dag bliver flere og flere barnløse. Men selvom man nok godt kunne leve sådan, så er spørgsmålet, som også stillet tidligere i et indlæg, hvad så hvis vores samfund/verden som vi kender den bryder sammen, og vi bliver tvunget til at starte forfra i naturen? Hvordan skal vi så kunne videreføre vores art?
Ved godt det er en hvad-nu-hvis situation jeg skitserer, men ja det er bare lidt af de tanker, jeg gør mig inden for det her emne.
Men vil også pointere, at jeg godt kan forstå det er møgsvært, at skulle træffe en beslutning, der gør at man ikke kan få sit højeste ønske opfyldt. Som sagt tænkte jeg slet ikke i de baner, da jeg selv stod og ikke vidste om jeg kunne blive gravid eller ej.
Og til slut vil jeg bare sige - rigtig godt emne, at debattere! 
Jeg har fuld forståelse for at et barnløst par vil have utrolig svært ved at forholde sig til denne problematik. Og jeg mener egentlig heller ikke at løsningen skal være bare at præsentere fakta for parret, der så brændende ønsker sig et barn, og så lade det være op til dem at tage en beslutning. Ikke dermed sagt at samfundet skal "forbyde" disse folk at få børn, men jeg synes hvertfald der bør siges højt og klart at der er blevet taget stilling, og vi tager chancen (hvis det er det vi vil). Alt andet er lidt kryster-agtigt.