Jeg har en veninde, der har en arvelig sygdom, der populært kaldes restless legs, altså rastløse ben. Hun har næsten konstant uro i musklerne i benene med medfølgende smerter, der er voldsomme. Sygdommen breder sig højst sandsynligt til resten af kroppen med alderen, hun har nu som 30 årig også kunnet mærke det i armene i et par år. Det tiltager og der er ikke nogen kur for det. Jeg ved ikke hvad langtidsprognosen er for det, andet end at det nok medfører en kørestol på sigt.
Hun har valgt at få børn!! Jeg ved en del om genetik, men har ikke undersøgt lige omkring denne sygdom, hvilket kromoson den evt. binder på og om man kan være bærer uden at have det. Det kan jeg dog konstatere at man må kunne, for ingen af hendes forældre har det. Men jeg syntes det er totalt urimeligt, at hun har valgt at føde børn med den risiko, - forstå mig ret, jeg elsker hende højt, og jeg tog snakken med hende om det engang, da vi var ved emnet, og foreslog donoræg, men hun har valgt at gøre det naturligt.
Det kan godt være at hendes børn kun har 10% eller mindre endnu for at få den sygdom i agressiv form, men hvad så med hendes evt. børnebørn og oldebørn?? Nej, jeg kan ikke støtte hendes beslutning, selvom jeg selvfølgeligt holder det for mig selv.
Anmeld