Vi har gjort barnløshed arveligt - er det fair??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2012

Pikku Myy

modesty skriver:

Det vil sige at du i virkeligheden synes at det skal forbydes for de mennesker at få hjælp til at få børn? Eller hvad mener du ellers med at de ikke skal stå alene med beslutningen? Som jeg har skrevet, så synes jeg at det er fint at det bliver gjort obligatorisk at man bliver oplyst om de konkrete risici af lægen.

Og nej, selvfølgelig vil de vælge at få børn, hvilket jeg også synes er helt OK, da jeg ikke mener at problemet overhovedet er i nærheden af f.eks at blive født med muskelsvind.

Du er meget afvigende i forhold til hvor du mener at grænsen skal gå for hvornår det er i orden og ikke i orden at få børn når man har en genetisk betinget sygdom. Du må vel have gjort dig nogle tanker?

Der er er vinkler hvor arveligt barnløse ikke burde få børn:

*Biologisk (Udvanding er vores genpulje)

*Samfundsøkonomisk (Vi "investerer" penge i at skulle bruge flere penge senere, istedet for at "løse" problemet...)

*Og så er der den med om man kan forsvare overfor det barn der kommer ud af det at der ikke er brugt fx donorsæd/æg istedet. Men det afhænger jo også af om man synes det er "det samme" barn der kommer ud af det... I min optik vil det være "det samme".

Der er sikkert flere, men så er spørgsmålet om vi har lyst til at leve i et samfund hvor vi regulerer hvem der skal have lov til at få børn? Og hvis vi starter her, hvad så hvis vi senere beslutter at det er besværligt og dyrt at folk er fx venstrehåndede. Det er en glidebane der bringer tankerne tilbage til det 3. rige...

Og som du selv påpegede, så kan det være det slet ikke vil være et problem om en generation. Så hvis vi bare udskyder det, forsvinder det af sig selv...

Men hvis samfundet har afvejet for og imod, og besluttet at arveligt barnløse skal have lov til at videreføre disse gener, så synes jeg det er lidt krysteragtigt bare at præsentere de kolde fakta for parret, og så sige "det er jeres valg og jeres ansvar". Hvis det er holdningen at alle skal have lov til at få børn der deler forældrenes eget DNA, bør vi gøre alt hvad vi kan for at fjerne skylden. Det var det jeg mente med bemærkningen om om det var iorden de skulle stå alene.

Jeg har startet dette som en teoretisk diskussion, og vil bestemt ikke give mig ud for at være den der har svarene på alle spørgsmålene. Jeg er meget splittet i dette emne - derfor har jeg spurgt jer hvordan I ser på problemstillingen.

Mht den med af jeg er vigende, så svarede jeg på dit spørgsmål:

"Hvor mener du at grænsen skal gå for psykologhjælp til mulige kommende forældre i forhold til arvelige sygdomme? Altså hvor slem skal sygdommen være?"

Hvis det skulle have handlet om hvilke sygdomme det skulle være iorden at "avle" videre på, har jeg ingen anelse om hvor grænsen skulle gå, og det vil jeg altså forbeholde mig ret til uden at skulle klandres for at være undvigene. For mig er det slet ikke det denne debat handler om...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2012

modesty

Der er er vinkler hvor arveligt barnløse ikke burde få børn:

*Biologisk (Udvanding er vores genpulje)

*Samfundsøkonomisk (Vi "investerer" penge i at skulle bruge flere penge senere, istedet for at "løse" problemet...)

*Og så er der den med om man kan forsvare overfor det barn der kommer ud af det at der ikke er brugt fx donorsæd/æg istedet. Men det afhænger jo også af om man synes det er "det samme" barn der kommer ud af det... I min optik vil det være "det samme".

Der er sikkert flere, men så er spørgsmålet om vi har lyst til at leve i et samfund hvor vi regulerer hvem der skal have lov til at få børn? Og hvis vi starter her, hvad så hvis vi senere beslutter at det er besværligt og dyrt at folk er fx venstrehåndede. Det er en glidebane der bringer tankerne tilbage til det 3. rige...

Og som du selv påpegede, så kan det være det slet ikke vil være et problem om en generation. Så hvis vi bare udskyder det, forsvinder det af sig selv...

Men hvis samfundet har afvejet for og imod, og besluttet at arveligt barnløse skal have lov til at videreføre disse gener, så synes jeg det er lidt krysteragtigt bare at præsentere de kolde fakta for parret, og så sige "det er jeres valg og jeres ansvar". Hvis det er holdningen at alle skal have lov til at få børn der deler forældrenes eget DNA, bør vi gøre alt hvad vi kan for at fjerne skylden. Det var det jeg mente med bemærkningen om om det var iorden de skulle stå alene.

Jeg har startet dette som en teoretisk diskussion, og vil bestemt ikke give mig ud for at være den der har svarene på alle spørgsmålene. Jeg er meget splittet i dette emne - derfor har jeg spurgt jer hvordan I ser på problemstillingen.

Mht den med af jeg er vigende, så svarede jeg på dit spørgsmål:

"Hvor mener du at grænsen skal gå for psykologhjælp til mulige kommende forældre i forhold til arvelige sygdomme? Altså hvor slem skal sygdommen være?"

Hvis det skulle have handlet om hvilke sygdomme det skulle være iorden at "avle" videre på, har jeg ingen anelse om hvor grænsen skulle gå, og det vil jeg altså forbeholde mig ret til uden at skulle klandres for at være undvigene. For mig er det slet ikke det denne debat handler om...

Okay, fair nok. Jeg mener dog ikke at det er krysteragtigt at levere facts og så lade parret stå med ansvaret. Folk har ret til selv at tage et oplyst valg omhandlende deres eget (og deres barns) liv. Og jo, jeg mener at valget er oplyst når man har fået leveret viden angående risici og konsekvenser. Og jeg mener ikke at det kan være anderledes end at det må være forældrene  der står med skylden - det er jo deres valg. 

Anmeld

12. marts 2012

Pikku Myy

Polkaprik skriver:

Nu har jeg ikke læst alle svar men her får du mit.

Jeg kan sagtens se at man piller ved noget hvor naturen har sat en grænse når man ufrivillige barnløse med at få egne børn. Men er det i bund og grund ikke det vi gør konstant? Jeg mener. Vi får flere og flere sygdomme da vi er blevet alt for gode til at redde liv. Der er ikke noget naturligt i at stoppe en masse folk fra at dø af kræft, AIDS, mæslinger osv osv... Men er det forkert at redde de mennesker? Nej det synes jeg ikke. Det hedder evolution! Og jeg er helt klart for den! For jeg tror på at går det helt galt så er det ment to be og naturen så sætter sin stopper for os. Jeg vil i hvert fald nødig tænke på hvordan det vil være at leve i en verden hvor nogle mennesker kan bestemme hvem der kan hjælpes/reddes og hvem der ikke kan.

Hvor skal man sætte grænsen? Skal det være ved diabetespatienten eller ved cancerpatienten der har fået ødelagt sin fertilitet pga kemobehandling? Ja jeg kan i hvert fald ikke gøre mig til dommer og øsnker heller ikke at der er nogle der skal dømme mig.

God weekend

Som jeg ser det er denne udvikling ikke evolution, men manglende accept af netop den måde evolution foregår på. Men det afhænger måske af hvordan man kigger på det og definerer ordene...

Og så er jeg iøvrigt enig med dig i at det er en meget uhyggelig tanke at vi skulle leve i et samfund hvor nogle mennesker kan bestemme hvem der kan hjælpes/reddes og hvem der ikke kan, men på mange områder lever vi allerede i et sådant samfund. Der sidder allerede nogle mennesker og bestemmer hvilke sygdomme der skal opprioriteres på bekostning af hvilke andre i vores sundhedsvæsen, mens der også blive bestemt hvilke sygdomme der skal forskes i... Hvad er forskellen?

Anmeld

12. marts 2012

modesty

Og så er jeg iøvrigt enig med dig i at det er en meget uhyggelig tanke at vi skulle leve i et samfund hvor nogle mennesker kan bestemme hvem der kan hjælpes/reddes og hvem der ikke kan, men på mange områder lever vi allerede i et sådant samfund. Der sidder allerede nogle mennesker og bestemmer hvilke sygdomme der skal opprioriteres på bekostning af hvilke andre i vores sundhedsvæsen, mens der også blive bestemt hvilke sygdomme der skal forskes i... Hvad er forskellen?

Der er forskel på at opprioritere/nedprioritere og forbyde.

Anmeld

12. marts 2012

Pikku Myy

modesty skriver:

Der er forskel på at opprioritere/nedprioritere og forbyde.

Jep

Anmeld

23. april 2013

dola

Fed tråd, fedt emne, kan kun følge dig!
Synes tit der også er alt for meget focus på at der er kun en løsning når man skal have børn, og det er at lave dem selv!
Det er de færreste der har en plan B i forhold til barnløshed, ihvertfald af dem jeg har snakket med!

Er selv stor fan af Darwin og survival of the fittest.

Stor respekt for din tråd (også selv om den er lidt gammel)

Hygge

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.