Vi har gjort barnløshed arveligt - er det fair??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2012

Pikku Myy

raca skriver:

tanken om at kun de stærkeste og bedst overleveses egnede får børn er jo fin nok...

men barnløshed er jo ikke bare barnløshed.. det er rimelig komplekst 

jeg har det fint med man går ind og kræver folk stopper med at ryge og drikke og taber sig hvis de ikke kan få børn.. da jeg mener kroppen selv stopper sin reproduktion hvis opgaven bliver for stor for den...også må man jo rette op på det inden man går igang

jeg mener det er fint man fravælger børn, el. vælger doner til hvis man ved man bære af en sygdom der nedarves med stor sansynlighed.. Og så er det mit spørgsmål er om infertilitet også burde være et af de tilfælde hvor man skulle overveje ikke at vælge at videreføre generne. Hvis det vel og mærke er genetikkn der spiller ind...

der er jo stor forskel på barnsløshedsbehanlig, så der kan man ikke bare skære alle over en kam.. Det synes jeg nu heller ikke jeg gør. Det har hvert fald ikke været min mening. Eller jeg misforstår dig måske?

donersæd er jo fin fin sæd.. uden bære af nogle af de problemer som eks sæd efter micro ins har.. så jeg mener donersæd er at foretrække frem for at skulle udhænte sædceller og placere dem i ægget... da jeg mener den naturlige celektion falder væk der, og den er der nok af en grund.. Her er jeg meget enig! Selvom det er en anden problematik

jeg er ikke sikker på at grunde til barnløsheden er grundigt nok kortlagt til man kan gå ind og sige hvor nøjagtig problemet er... og hvor meget milijøet påvirker efterfølgende.. Jeg kan huske at min forelæser kom med et meget konkret eksempel hvor man vidste at det var arveligt (ikke nødvendigvis hvordan og hvorledes). Mon ikke der også er andre? Og man skal jo starte et sted...

eks syntes jeg at det er forkert man hjælper et barn i gang i en stræk forurenet krop, hvor moren har røget, spist junk food og smøre sig ind i parabener skidt og stas..altså hvor gift mængden i kroppen stor.

måske er barnløshed en måde for kroppen at sige.. det her milijø er simpelt hen for giftigt, til der kan komme et sundt barn ud af det.. Det kan sagtens være at barnløshed i nogle tilfælde er naturens måde at stoppe en skidt start.

.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2012

Ka+Ma=Be

raca skriver:

jammen barnløshed er jo ikke bare barnsløshed..

der er jo grunde til det...

donersæd+rask kvinde er ikke noget problem..

men jeg mener at

micro ins, hvor man udhenter sædceller modner dem også placere dem i et ikke det bedste af de dårlige æg, er en ekstem dårlig kombi... mht vidregivelse af barnløshed.. 

også findes der jo alle mugligheder der i mellem...

Det har du selvfølgelig ret i! (var lidt hurtig til at skære dem alle over en kam)

Men, som du nævner, så er det den "omvendte evolution" som generer mig. Der tænker jeg nok meget i survival of the fittest. Men ja, der er jo mange diskussioner, når vi kommer til evolution, også om handicappede, syge mm. 

Anmeld

8. marts 2012

Pikku Myy

l.kjoeller skriver:

Man kan jo vende den rundt og sige om han ikke kan være en god far fordi han ikke har høj sædkvalitet. Syns det er mangel på empati at tænke sådan. Syns på ingen måde man er en dårlig far fordi man ikke er veludrustet så at sige. Og skulle man syns det skal kriminelle vel heller ikke have lov. Der er også en social arv. Mener jeg ikke man kan sætte sådan op :-)

Jeg mener ikke jeg har skrevet nogen steder at ens evner som far stiger proportionalt med ens sædkvalitet...

Det er måske rigtig nok at empatien ikke ligefrem lyser ud af mit indlæg, men du må endelig ikke tro at den ikke er der. Jeg tror bare at jeg prøvede at gøre det så kort og præcist som muligt.

Men empati eller ej, så ændrer det ikke ved at jeg (objektivt) synes at det er lidt forkert at sætte børn som vi ved ikke kan få børn, i verden... Rent biologisk giver det ingen mening... Og jeg synes også der er noget etik der ikke helt stemmer...

Mht de kriminelle, så tvangsfjerner vi jo børn, der lever i miljøer som ikke lever op til de standarder vi har besluttet i samfundet, så jeg er ikke helt sikker på hvad du mener...?

Anmeld

8. marts 2012

Pikku Myy

Katte87 skriver:

Det er pudsigt at du bringer det op, for jeg havde selv samme diskussion med en veninde forleden.

Det er SÅ svært et emne, netop fordi der er blandet mennesker og følelser ind det! Jeg er meget biologisk anlagt, og tænker egentlig meget ligesom du. Rent biologisk og evolutionert synes jeg, at det er helt helt forkert. Men det er svært at sige til de barnløse mennesker.
I sidste ende, så er ønsket om børn jo egoistisk - om man kan få dem naturligt eller ej.
Jeg har altid sagt, at kunne jeg ikke få børn naturligt, så ville jeg adoptere. Jeg ønskede ikke at sætte potentielt barnløse børn (?! .) i verden, men samtidigt, så tror jeg ikke, at man kan tage den beslutning før man står i situationen. Det er jo nemt at sige og tænke, når man har fået sit ønskebarn på naturlig vis.

Så ja, et stort etisk dilemma! 

Ja, du har ret i at det er nemt at sidde og være "hellig" når man ved at der er held i sprøjten...

Jeg mener egentlig heller ikke det nødvendigvis er et dilemma den enkelte barnløse skal have lige i trynen, men jeg synes vores samfund bør stå ved det ansvar det er at beslutte at naturen ikke længere har lov til at sige at der er noget der ikke burde fortsætte...

Anmeld

8. marts 2012

l.kjoeller

Pikku Myy skriver:

jje

Jeg mener ikke jeg har skrevet nogen steder at ens evner som far stiger proportionalt med ens sædkvalitet...

Det er måske rigtig nok at empatien ikke ligefrem lyser ud af mit indlæg, men du må endelig ikke tro at den ikke er der. Jeg tror bare at jeg prøvede at gøre det så kort og præcist som muligt.

Men empati eller ej, så ændrer det ikke ved at jeg (objektivt) synes at det er lidt forkert at sætte børn som vi ved ikke kan få børn, i verden... Rent biologisk giver det ingen mening... Og jeg synes også der er noget etik der ikke helt stemmer...

Mht de kriminelle, så tvangsfjerner vi jo børn, der lever i miljøer som ikke lever op til de standarder vi har besluttet i samfundet, så jeg er ikke helt sikker på hvad du mener...?

Klandre ikke dit indlæg. Det jeg mener er bare at jeg syns evnen som forældre er vigtigere end genetik og så forsøger jeg at drage paralleller i indhold til det at den sociale arv efter min mening har større betydning min mand er en af dem der er dårligt stillet som du måske har regnet ud så har følelser i klemme der selvfølgelig, men kan ikk se problemet i at videre føre hans gener

Anmeld

8. marts 2012

Pikku Myy

raca skriver:

jammen barnløshed er jo ikke bare barnsløshed..

der er jo grunde til det...

donersæd+rask kvinde er ikke noget problem..

men jeg mener at

micro ins, hvor man udhenter sædceller modner dem også placere dem i et ikke det bedste af de dårlige æg, er en ekstem dårlig kombi... mht vidregivelse af barnløshed.. 

også findes der jo alle mugligheder der i mellem...

Hvis jeg forstår dig ret, er vi vist alle 3 enige. Din løsningsmodel, hvor du fjerner den "dårlige" sæd, er netop en rigtig god løsning på problemet med nedarvet barnløshed.

Eller misforstår jeg dig?

Anmeld

8. marts 2012

l.kjoeller

Månsson skriver:

Alt ved at sætte børn i verden er egoistisk- forstå mig ret, vi beslutter at de ska leve i denne verden under de vilkår vi nu kan gi dem.. Om genet er ufrivillig barnløshed, gigt eller kræft så er chancen der og hvis vi sku tænke over det ville ingen af os vel ikke ku få børn da vi nok alle bære et "dårlig" gen i større eller mindre grad.. Giver det mening??

Anmeld

8. marts 2012

Pikku Myy

l.kjoeller skriver:

Klandre ikke dit indlæg. Det jeg mener er bare at jeg syns evnen som forældre er vigtigere end genetik og så forsøger jeg at drage paralleller i indhold til det at den sociale arv efter min mening har større betydning min mand er en af dem der er dårligt stillet som du måske har regnet ud så har følelser i klemme der selvfølgelig, men kan ikk se problemet i at videre føre hans gener

Hvordan er dit overskud omkring det her?

Grunden til jeg spørger, er at jeg havde skrevet et svar til dig hvor jeg blandt andet stillede dig nogle spørgsmål, men da jeg læste det igennem, havde jeg svært ved at regne ud om du ville blive ked af det... Jeg vil meget gerne undgå at det kommer til at handle om nogen specifikt, men på den anden side kunne det også være helt vildt spændende at høre hvad jeres tanker var/er...

Jeg har ikke tænkt mig at stille spørgsmålstegn til jeres tanker - vil bare gerne høre om I har tænkt over det...

Anmeld

8. marts 2012

l.kjoeller

Pikku Myy skriver:

MMeMenMene

Hvordan er dit overskud omkring det her?

Grunden til jeg spørger, er at jeg havde skrevet et svar til dig hvor jeg blandt andet stillede dig nogle spørgsmål, men da jeg læste det igennem, havde jeg svært ved at regne ud om du ville blive ked af det... Jeg vil meget gerne undgå at det kommer til at handle om nogen specifikt, men på den anden side kunne det også være helt vildt spændende at høre hvad jeres tanker var/er...

Jeg har ikke tænkt mig at stille spørgsmålstegn til jeres tanker - vil bare gerne høre om I har tænkt over det...

Har tænkt over det dog aldrig overvejet at fravælge børn med hans gener. Ville mere overveje det hvis det var sygdom eller lignende der kunne nedarves . Tror dog ikke jeg ville kunne træffe valget i det tilfælde heller. Vi venter en pige så er vidst ikke et problem men stadig mener jeg ikke det er en skam at videre give hans gener, da en søn vil kunne få børn på samme vilkår som vi gør hvis det skulle være et problem.

Anmeld

8. marts 2012

l.kjoeller

l.kjoeller skriver:

Har tænkt over det dog aldrig overvejet at fravælge børn med hans gener. Ville mere overveje det hvis det var sygdom eller lignende der kunne nedarves . Tror dog ikke jeg ville kunne træffe valget i det tilfælde heller. Vi venter en pige så er vidst ikke et problem men stadig mener jeg ikke det er en skam at videre give hans gener, da en søn vil kunne få børn på samme vilkår som vi gør hvis det skulle være et problem.

Du kan prøve at stille spørgsmålene. Men da jeg er 32 uger henne kan jeg ikke love hormonerne ikke spiller ind i mit svar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.