Jonatansmor skriver:
Puha, det er jo en flerdelt udfordring. Der er den på det fælles plan og alle de ofringer man gør som individet.
Her var drengen ikke planlagt, vi havde aldrig talt om børn og havde derfor heller ikke haft samtaler om opdragelse, håb og forventninger for fremtiden. Vi levede meget i nuet, gjorde det der "passede" os og kom hjem til hinanden og nød selskabet. Så de forskelle der er på ham og mig, er enorme.
Jeg er striks, kontrolleret, udpræget ordensmenneske hvor han er meget fri af egne regler og normer. Og et udpræget rodehovede. Hvilket ikke var et problem da det jo bare var ham og mig, men nu er drengen her og jeg har nogen meget faste ideer om børneopdragelse, drengens opførsel i fremtiden, hans ansvarsfølelse og evnen til at klare sig selv.
Det er en af de største udfordringer jeg har måttet gennemgå, at finde et fælles standpunkt med et menneske man så grundlæggende er helt anderledes end. Og det har været ved at drive os fra hinanden mange gange. Men hvem skal så undvære sit morgenkys fra drengen?
På det personlige plan er det jo tabet af sin frihed. Det gør sig især gældende med det første barn. Nummer 2 og 3, har vi talt om, får man vel ligeså meget fordi at nummer 1 er nu så stor den kan selv og så aner man ikke hvad man skal gøre med ekstra tid?
Jeg sørger stadig over tabet af den fremtid jeg havde planlagt. Den er umulig at forfølge med min dreng. Han skal ikke undvære sin mor på det plan, nogensinde. Det var en stor omvæltning lige pludseligt at være 3 måneder henne, flytte tilbage til Jylland, starte forfra.
Men der går ikke et sekund hvor jeg fortryder. Min glade dreng er, blandt andres, min fortjeneste. Og ingen guld eller karriere kan erstatte de kram jeg får af ham 
Jeg er klar over, at der er tale om udfordringer på flere plan. De udfordringer jeg har mødt, har måske ikke været de sammenNaomi kæresten. Dog er jeg alligevel sikker på, at udfordringer i parforholdet har været den største for os begge to.
For os har forskelligheden også været årsagen til den udfordring vi står overfor. Dog har vi ikke været så udpræget forskellige som du beskriver jer, men alligevel har det overrasket os, hvor forskellige vi alligevel var og det er på trods af, at vi har haft mange snakke.
Jeg tror man vil stå overfor andre udfordringer når barnet ikke er planlagt. Som du nævner dine fremtidsplaner og tabet af disse. Uanset hvor fantastisk et liv man får med sin guldklump, så vil det altid - på et eller andet plan - være et tab af de drømme man havde engang.