Fair at de "rige" mister børnechecken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2012

stm2812

Muhmi skriver:

Dermed er man rig når ens børnepenge ikke bliver lagt ind i bugettet for at betale regninger, men at de egentlig bare står og ser lækre ud...

Vores børnepenge er ikke medregnet i budgettet, men vil da langt fra kalde os rige.. Vi mangler ikke noget, men er bestemt heller ikke sådan at vi køber i overflod og vælter i penge..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2012

Loa

N1 skriver:

Sådan er det også her 

Vi mister jo en del tid sammen som familie - skal vi så også miste de ekstra penge? 

Ja åbenbart.....

Anmeld

12. januar 2012

Pige2009

Mor010711 skriver:

Inspireret af anden debat:

Er det fair hvis de "rige" mister børnechecken, fordi de har rigeligt og kan klare sig selv, eller er det unfair fordi de betaler skat som alle andre?

Jeg har stemt blank, da du ikke rigtig har defineret rig nærmere? Hvornår er man rig? De fleste mennesker i dagens Danmark kan jo klare sig selv

Anmeld

12. januar 2012

twinboys

Wimmie skriver:

Jeg synes måske det kommer meget an på hvordan det defineres hvornår man er rig...

Og afhænger det af indkomst eller rådighedsbeløb?

Anmeld

12. januar 2012

Muhmi

Loa skriver:

Jamen folk arbejder jo selv for de penge?? Er det så ikke fair?

Min mand arbejder pænt meget, og ja det betyder så han får okay udbetalt, men tilgengæld koster det ham så også tid væk fra familien.

Hvorfor skal vi så ikke have den børnecheck?

Det ender jo med alle går på deltidsjob, eller selv vælger at være hjemmegående (skal disse to kategorier i øvrigt også have børnechecken, hvis det er frivilligt??)

Jo selvfølgelig er det fair at folk arbejder for at få penge... Men en social og-sundhedshjælper arbejder da også for hendes/hans ca. 12-14.000 udbetalt...

Men hvis børnechecken blev taget fra mig personligt og jeg dermed kunne kalde mig en rig borger i Danmark, så ville jeg ærlig talt ikke brokke mig over noget som helst.. Jeg ville da være super glad for at jeg kunne sige: "Jeg bliver betegnet som værrende rig"

At man så vælger at bruge sine penge på en masse luksusting og derfor synes det er pisse ærgeligt at man så ikke kan købe sine pradasolbriller, det er jo en anden sag, så må man prioritere....

Anmeld

12. januar 2012

raca

Jeg har stemt ja...

Grunden til dette er at jeg personligt mener at man er rig hvis man kan bo i lækker villa, have nyt køkken, nyt badeværelse, nyt alting og gå ud og bruge 1000-5000,- på tøj eller at spise ude... Det er der rigtig mange der kan og de 4000 der så kommer hver 3. måned det betyder ingenting for dem...

Dermed er man rig når ens børnepenge ikke bliver lagt ind i bugettet for at betale regninger, men at de egentlig bare står og ser lækre ud...

Og hvornår er det så at det er sådan?

Tjaa.. Når hver voksen hiver ca. 15-16.000 hjem efter skat hver måned.. Eller én af dem 17-18.000 og den anden 12-13.000...

Dermed sagt synes jeg ikke at det er fair at de skal miste de penge, for alle elsker jo at få nogle ekstra penge.. Men hvis det store behov for dem egentlig ikke er der, så kan det vel være ligemeget og så kan dem der virkelig trænger få lidt andre goder istedet?

ok vi ville så lige ramme dit 30000kr efter skat loft..

dvs min mand har vist ca 23000 udbetalt og jeg har knapt 5000kr.

vi har eget hus og engen bil også 2 børn.. og bestemt ikke mange penge.. dvs hvis bankerne skulle betemme kunne vi knapt låne til et hus pt.. forde vores rådighedsbeløb er mendre en forskreven.. og nej vi har ikke dårlig økonomi, og nej vores hus er ikke dyrt

men vi tjæner så meget tilsammen at.

der ingen tilskud er.

vores børnepenge har vi friholdt af bygget.. ikke forde vi ikke har brug for dem.. for de letter hverdagen, så vi kan få års kort til zoo og børne kan få nyt tøj frem for arvet. at de kan få godt fodtøj i stedet for bilkaplast.. osv... også giver det lidt luft.. men sku ikke til ekstra ude og spise i byen ol...også tør vi ikke basere vores okonomi på offenlige tilskud

hvis de fjerede den var det der bedst kunne betale sig for os.. at jeg droppede studiet og tog børne ud af ins. og overdragede mit fradrag til manden.. så kunne vi så også nå ned under grænsen så vi kunne få dem..

er det i samfundets interesse at kun den eneforældre arbejder?

Anmeld

12. januar 2012

Muhmi

stm2812 skriver:

Vores børnepenge er ikke medregnet i budgettet, men vil da langt fra kalde os rige.. Vi mangler ikke noget, men er bestemt heller ikke sådan at vi køber i overflod og vælter i penge..

Nu var det heller ikke helt så sort og hvidt som jeg skrev det... Jeg mener bare at hvis de er inkluderet i bugettet, jamen så har man da virkelig brug for dem... Og hvis man egentlig bare har dem liggendem så har man jo ikke rigtig behov for dem

Anmeld

12. januar 2012

Loa

Muhmi skriver:

Jo selvfølgelig er det fair at folk arbejder for at få penge... Men en social og-sundhedshjælper arbejder da også for hendes/hans ca. 12-14.000 udbetalt...

Men hvis børnechecken blev taget fra mig personligt og jeg dermed kunne kalde mig en rig borger i Danmark, så ville jeg ærlig talt ikke brokke mig over noget som helst.. Jeg ville da være super glad for at jeg kunne sige: "Jeg bliver betegnet som værrende rig"

At man så vælger at bruge sine penge på en masse luksusting og derfor synes det er pisse ærgeligt at man så ikke kan købe sine pradasolbriller, det er jo en anden sag, så må man prioritere....

Det er jo langt fra alle dem som betegnes som rige, som bare lige går bruger flere 1000 på tøj hver måned, eller prada solbriller.

Men den højere løn hænger jo som regel sammen med lang uddannelse, flere arbejdstimer, og det kræver jo også sit offer.

Så jeg syntes nu det er ganske fair. Det står jo alle frit for at tage en lang uddannelse eller lign.

Men du svarede ikke på det med frivilligt deltid eller hjemmegående, skal de have børnecheck?

Anmeld

12. januar 2012

Muhmi

Wimmie skriver:

Jeg er til dels enig... Men jeg synes det skal afhænge af rådighedsbeløb og ikke bare indkomsten.

Herhjemme sidder vi ret hårdt i det... Ja, meget af det er selvforskyldt (privatgæld), men ændrer nu ikke på det faktum at vi har et relativt lille rådighedsbeløb om måneden.

Min mand hiver ca. 20.500 hjem efter skat og jeg ca. 17.500 - det lyder sikkert af meget at have 38.000 kr om måneden, men vores budgetkonto æder de 29.000 af dem, så er der 9.000 kr tilbage og vi bruger ca. 4.000 kr bare på benzin (pendlere) 

Sådan så tingene ikke ud for 4 år siden da vi købte hus, meget har ændret sig, og vi har mærket krisen... Så er vi rige eller ?

Det skal jeg jo ikke kunne bedømme... Men med 38.000,- udbetalt så ja, så ville jeg betegne jer som værrende rige

At i så har en masse gæld, det er i jo sådan set selv skyld i, hvis du forstår? Selvfølgelig skal der være plads til at man skal betale sine regninger, men det er jo også en prioritering at i vælger at afbetale så meget tænker jeg? I vil vel allerhelst se de lån komme ud af verdenen som muligt og så brager i en kæmpe afbetaling af hver måned?

Men jeg kan jo ikke vudere den enkelte person, men det håber jeg da at staten vil gøre inden de tager penge fra folk der virkelig har behov for dem

Men jeg synes det lyder som en smart idé med at man kigger på rådighedsbeløbet.. Men samtidig se om man evt. kan afbetale lidt mindre på sine lån?

Anmeld

12. januar 2012

delimus

Mor010711 skriver:

Inspireret af anden debat:

Er det fair hvis de "rige" mister børnechecken, fordi de har rigeligt og kan klare sig selv, eller er det unfair fordi de betaler skat som alle andre?

Hvis du betaler til fællesskabet, skal du også have del i fællesskabet!

Bliver simpelthen så irriteret over at høre om den her "Robin Hood" agtige indstilling. 

Hvis jeg er medlem af en fagforening, så får jeg også dagpenge, hvis jeg bliver ledig, også selv om jeg har tjent 40000 kr om måneden og nogen vil mene, man har haft mulighed for at lægge penge til side. Betaler man til noget, så får man også del i lagkagen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.