Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

Pige2009

An&Jo skriver:

nej vi er ikke så fattige..

Eller det er jeg ihvertfald ikke når jeg har orden i økonomien, selvfølgelig kan der komme hårde måneder hvis man ikke lige tjekker op på sit budget eller hvis der kommer uventede regninger ind af døren, det kender jeg alt til.. men ellers vil jeg ikke kalde mig selv for fattig..
Og det var jeg iøvrigt heller ikke inden jeg fik barn..

selvfølgelig får jeg meget mere nu end jeg gjorde inden jeg fik min dreng, men til gengæld er min husleje faktisk billigere nu end den var dengang fordi jeg boede i en 1 værelses lejlighed dengang som var ret dyr, og nu har mig en billig 3 værelses på et kollegie..

der er mange penge at spare ved at flytte på kollegie, og den husleje hun har er den husleje jeg har i en 3'er her på kollegiet.. :O

så hvis man er villig til at spare på huslejen og bo lidt i yderkanterne fremfor midt i byen, så er der rigtig mange fine lejligheder til nærmest ingen penge..

Jaaaa - en meningsfælle!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

An&Jo

Baagøe skriver:

Jaaaa - en meningsfælle!

ja dem er vi vidst ikke mange af..

Anmeld

8. januar 2012

Muhmi

Dustmuz skriver:

nu spørger jeg DUMT..

HVad pokker skal man leve af, under uddannelse, HVIS man ikke vælger SU??
Kontanthjælpen burde være på niveau eller mindre end SU.

Mange folk på kontanthjælp er havnet der af forskellige årsager.
Oftest, fordi der kommer en som lader sig betale billigere i løn, eller har bedre kvalifikationer.
firmaerne går jo efter at maksimere deres udbytte..
Og hvis det betyder at de skal fyre en medarbejder, for at ansætte en ny, så gør de det..
Ja det bare ærgeligt for den ene som ryger på KH..
men nu lever vi i DK, kontanthjælpen burde ikke være et sted hvor du har råd til ret meget (MIN MENING) andet end det nødvendige.

Husleje inkl. forbrug.
Internet
mobil
mad
transport

Det er de ting der skal bruges for at kunne finde job eller tage endnu en uddannelse..
Mange idag har 2 uddannelser. fordi at den de tog først, da har de ikke længere nogen stor chance for at finde et job

Undskyld men nu spørger jeg sikkert dumt... Hvad med ens regninger?? Skal der ikke være råd til dem? Eller skal man også komme i RKI når man i forvejen er i en kneben situation?

SU er jo "beregnet", groft sagt, til de unge mennesker der ikke har gæld alle mulige steder og ikke har bosat sig i hus...

Kontanthjælpen er, igen groft sagt, "beregnet" til velvoksene mennesker...

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Dustmuz skriver:

nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog her, da jeg jo er mand.

men f.eks. en enlig mor med barn, og en uddannelse at tage sig af.
hvornår skal hun kunne arbejde??

som jeg umiddelbart ser der, kan det blive lidt et problem.. eller??

Er selv enlig mor og har selvfølgelig set det selvfølgelig som en udfordring, men med lidt planlægning, kan det altså godt lade sig gøre...

Anmeld

8. januar 2012

Sofia

Muhmi skriver:

Undskyld men nu spørger jeg sikkert dumt... Hvad med ens regninger?? Skal der ikke være råd til dem? Eller skal man også komme i RKI når man i forvejen er i en kneben situation?

SU er jo "beregnet", groft sagt, til de unge mennesker der ikke har gæld alle mulige steder og ikke har bosat sig i hus...

Kontanthjælpen er, igen groft sagt, "beregnet" til velvoksene mennesker...

Hmmm så er jeg jo nok ikke velvoksen i din optik

Anmeld

8. januar 2012

An&Jo

bybaby skriver:

jeg føler mig ski fattig på su er enligmor og får lidt over 8000 kr udbetalt når vores udgifter er betalt har vi ca 300 kr om ugen til alt mad tøj og transport så min søn kan se sin far

så bare det at en af os bliver syg og skal have pencilin kan ødelægge ens buget for den uge..

kan ikke tage et job efter skole da jeg flere dage i ugen først har fri efter kl 16

der er jo mulighed for su lån..

du kan ovenikøbet selv bestemme hvor meget du vil have hvis du ikke vil låne det fulde beløb.. det er ingen skam at tage et su lån, det gør langt de fleste studerende, og 300kr om ugen til alt er jo ikke realistisk.. ihvertfald ikke i mine øjne..

Anmeld

8. januar 2012

Muffin_girl

Sofia skriver:

Hmmm så er jeg jo nok ikke velvoksen i din optik

Altså jeg kender desværre mange som bare nasser på staten.. Kender 4 der alle 4 har gået ledige i knap 2 år på kontanthjælp. og det var ikke fordi de skulle videre .. Nej de er skide dovne. Undskyld mig.. Men syntes SKU ikke det er rimeligt de sidder der hjemme og ser tv.. Imens jeg knokler min røv i laser med studie og 2 studie jobs !! Og jeg får halvdelen af dem. Det er uretfærdigt.. Og en af dem har nok været begyndt på 12-15 uddannelser.. Det er da bare uretfærdigt... Ja pyl pyl.. Så syntes ikke at man kan dele su og Kh op i alder.. selvom det var "groft sagt" af Muhmi.. Men denne diskution er svær.. fordi der er altid dårlige eksempler og heldigvis også GODE  

Anmeld

8. januar 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Muhmi skriver:

Nu var det sådan set ikke kontant-hjælpen der skulle diskuteres og det er lidt ærgeligt at det bliver indraget da det laver det hele om til en anden debat, om hvorvidt det er ok at man får kontant-hjælp hvis su'en skal være så lav...

Men, jeg håber da virkelig at dem der er på kontant-hjælp inkl. mig selv skal ud på arbejdsmarkedet igen og at jeg ikke er sådan en slem byrde for resten af samfundet når nu jeg ikke kan finde et arbejde selvom jeg faktisk er uddannet... Synes du ser tingene meget sort-hvidt og det er ikke en særlig rar ting at blive kaldt en der ikke giver igen til samfundet, når nu jeg faktisk gerne vil arbejde, men ikke kan, pga. manglende arbejdspladser...

jeg ser tingene lige præcis ikke sort hvidt. jeg siger at der er forskellige situationer der gør at det kan være svært at være studerende.

jeg synes ikke der er noget galt med kontanthjælp...som ordet siger så er det en hjælp til hvis man sidder i en situation der gør at man ikke kan arbejde. prøvede bare at sige at su ikke er gratis, da man jo går i skole og på den måde arbejder. man kan jo ikke sige det samme om kontanthjælp, men selvfølgelig skal man have den hjælp. det er det dejlige ved vores velfærdssamfund

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Neon skriver:

men nu lever vi ikke i USA, vi lever i Danmark som er et velfærdssamfund, hvilket største delen af danskere er glade for. Så hvorfor ikke bare forholde sig til DK? Det er lidt nogle andre vilkår og politiske tiltag de har i USA, så det er lidt for nemt, bare at sige "jamen i USA skal du selv betale osv..."

Du misforstår Jeg sammenligner absolut ikke med USA - det var blot for at konkretisere, hvad jeg mente med gratis uddannelse 

Anmeld

8. januar 2012

Anonym

Byt om på SU'en og KH'en.. Det er løsningen!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.