Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.315 visninger
200 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. januar 2012

Muhmi

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Husleje: 3.150

El + varme: 400

Telefon: 150

Forsikring og fagforening: 100

Internet: 200

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Licens: 192

I alt: 4.852 kr.

Indkomst:

SU: 4.981

Mor: 200

I alt: 5.181 kr."

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Tror lige jeg har sparet hende her 1000-1500 kroner...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

Anonym

Muhmi skriver:

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Indkomst:

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

Det kommer helt an på hvor i landet man bor, men ja det kan godt gøres lidt billigere. De 200 er fra moren og ikke til moren, så vidt jeg kan se står de under indkomst.

Anmeld

8. januar 2012

bobbles

Muhmi skriver:

"Faste udgifter:

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Indkomst:

Husk en god tone, piger

altså før jeg mødte min kæreste havde jeg ikke internet klarede mig fint uden. Og penge til en selv til fornøjelser tja kunne være rart men man har vel tøj i skabet?

Tlf vil jeg give dig ret men jeg har altså et abbonnement hvor jeg betaler 99 kr om måneden det er lige 50 kr billigere end hendes.. Jeg klarede mig altså fint på su og jeg havde lidt flere regninger end hendes

Anmeld

8. januar 2012

Palaja

Tjaaa. Så må man jo tage lån og/eller arbejde ved siden af. Jeg ville heller ikke kunne klare mig på SU'en kun. 

Vi er begge studerende og vi mangler ikke noget. Det giver self. lidt ekstra SU at vi har barn, samt vi får mere i boligstøtte og fri daginst. Men vi tager begge SU lån, og det tror jeg man kan blive nødt til, hvis man ikke vil arbejde...

Anmeld

8. januar 2012

MorTilEn2013Dreng

Kan kun sige man kan sparer på husleje ved og flyt. Men så alligevel ikke for så skal hun jo betale indskud igen. Telefon er rigtig billig. Og hvis hun bliver syg skulle hun kunne ringe, så den synes jeg er fin nok.. Men man kan altid finde et arbejde søge alt, så man får flere penge

Anmeld

8. januar 2012

BetonSlotsPrinsesserne

Muhmi skriver:

» http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

"Faste udgifter:

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Indkomst:

Husk en god tone, piger

Jeg forstår hende fuldt ud.
Dog vil jeg sige at når hun kun er sig selv ku hun nu godt finde noget billigere at bo i, eller noget mindre...
Men må indrømme det med fattig studerende er grunden til jeg pt ikk ved hva jeg vil eller at jeg ikk ka overskue eøat tage en udd mere..

Anmeld

8. januar 2012

Muhmi

Anonym skriver:

Det kommer helt an på hvor i landet man bor, men ja det kan godt gøres lidt billigere. De 200 er fra moren og ikke til moren, så vidt jeg kan se står de under indkomst.

Det kan du have ret i... Det er mig der har læst fejl dér

Anmeld

8. januar 2012

-Sigrid-

Hold da op en dyr husleje oO

Vi boede i en etværelses på 24 m2 - 2 personer, det kostede 2000 ligeud ink forbrug?? 

Syntes ikke studerende får for lidt. Vi lever fint i en stor treværelses for det der svare til 2xsu? 

Anmeld

8. januar 2012

Pianisten

Altså når nu hun er studerende så tænker jeg, hvorfor skriver hun sig ikke op til studieboliger/kollegieværelse? Hvis hun har en kæreste kan man med fordel spare penge ved at flytte sammen med ham, eller hvis hun har en veninde kan der også spares penge der. Det er ufatteligt dyrt at bo alene i en lejlighed, medmindre man får et kollegieværelse, synes jeg. Men alene ved at vælge kollegieværelse er prisen på internet, fjernsyn og nogen gange vask med i prisen på huslejen. Jeg har f.eks. skrevet mig op til kollegieværelser i Odense hvor jeg har sagt at min husleje må være max 2200, men der skal også være el, varme, vand, tv og internet med i prisen. Med den husleje har jeg også råd til 150 krs telefon om måneden, regninger, og så er der endda ca. 800 kr. til sjov og ballade når alt det sure er betalt.

Og ellers - SU lån? Jeg ved godt det er rigtig surt at skulle ud og låne penge, men vi skal altså også være taknemmelige for at staten smider penge efter os, som vi aldrig skal betale tilbage igen. Og hvis man så er utilfreds med det man får udbetalt (gratis!) om måneden, så må man tage SU lån ved siden af, eller finde sig et arbejde - dog vil jeg lige sige at jeg udmærket godt kan forstå hendes situation, hvis hun bruger så meget tid på sit studie, at hun så ikke har overskud til at arbejde

Edit: Jeg kan slet ikke forstå hvordan hun ikke kan få det til at hænge sammen når hun OVEN i købet har valgt at tage et studielån? Jeg klarer mig altså helt fint uden studielån :O Men det ville nok hjælpe lidt hvis hun som sagt fandt en billigere husleje..

Anmeld

8. januar 2012

sne190810

Nej, selvfølgelig kan man ikke klare sig KUN på SU. Det er den jo heller ikke lavet til. Det er jo en hjælpende hånd, som spæder til din inkomst fra f.eks. et studiejob.

Jesus kristus, jeg har arbejdet siden jeg var 13 (startede med at gå med aviser...... ) og den dag idag gør jeg det stadig. SELVOM jeg er under uddannelse OG har barn.

Jeg vil nemlig gerne have en 1000-2000 kr ekstra om måneden som jeg kan spare/snolde op  Dét behov har jeg nemlig, og så må jeg jo arbejde for det. Og så er det også fordi jeg helst vil undgå SU-lån..

Jeg syntes det er SÅ forkælet at mene at SUen er for lav. For lav? For lav i forhold til hvad?! Jeg mindes ingen andre lande hvor man ligefrem for penge for at tage en uddannelse .. Groft sagt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.