Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

Muhmi

Höör skriver:

Åbenbart ikke hvis du vitterlig mener su ikke er til folk der bor i hus :s nu tror jeg du skal læse mine tidligere indlæg jeg er skam
Ikke su jeg ville aldig kunne fungere på KH ville blive sindsyg fordi jeg altid har tjent penge fra en ganske ung alder da jeg ikke bryder mig om ikke at forsørge mig selv men derfor mener jeg stadigvæk det er en skam at samfundet spytter så mange penge ud samtidig med jeg synes det er flot at man kan hjælpe folk videre men folk skal bare ikke stå bedre ved KH så de ikke slipper den fordi de mister noget på det direkte

Jeg har da aldrig sagt at man ikke må have hus når man er på su, hvor får du den fra?

Og så vil jeg da sige at rigtig mange, inkl. mig selv, har arbejdet siden de var 14-15 år gamle og NYDER at arbejde, vi er desværre bare tvunget på kh fordi der ikke er særlig mange jobs ledige... De jobs der ER ledige er der så også 2-300 ansøgere om.. Så der er det lidt svært ikke også at blive sindsyg... Jeg hader at jeg ikke har noget arbejde at vende tilbage til efter min barsel, men det er nu engang sådan landet ligger, desværre, og jeg vil altså ikke gemme mig og skamme mig fordi jeg tager imod hjælp fra den kommune jeg bor i.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

Muhmi

Baagøe skriver:

Helt uenig! Hvad skulle det løse? At nogen er nødt til at gå fra hus og hjem?

Grunden til, at vi vælger uddannelse fremfor KH er jo netop, at det er en investering i fremtiden Hvorimod KH er tænkt som en overgangsydelse for folk mellem jobs SU'en kan suppleres op med SU-lån og/eller studiejob - det kan KH ikke. Deri ligger i min optik en radikal forskel...

Anmeld

8. januar 2012

DitteFisk

Baagøe skriver:

Men så er de da også for dumme, hvis de fravælger en uddannelse pga. en højere KH ydelse Incitamentet til at vælge en uddannelse må vel netop være, at man efter endt uddannelse får en del mere i lønningsposen Jeg synes mere, det giver mening at tale om en sammenligning mellem mindstelønnen og skattetrykket kontra KH...

Det er jo så ikke enig i - snakker vi a-kasse ville jeg være enig - den skal self som minimum svare til mindsteløn. Men KH er et dansk sikkerhedsnet som kun lige skal omfavne de som desværre har ramt bunden. De skal self have hjælp til faste udgifter og basale behov. Men de som står mellem jobs har forhåbentlig en a-kasse (selvom det da nu er tvivlsomt om det kan betale sig med den høje KH, der griber én).. 

Jeg var selv én af de som havde ramt bunden. Jeg var tilflytter, ingen uddannelse, og nyligt fyret fra job (kunne ikke udføre arbejdet pga gravditet) og havde ikke været der længe nok til at få gavn af en a-kasse. Så hjalp KH'en mig. Jeg blev også forsørger og så levede jeg endnu bedre på KH'en. Men så startede jeg på uddannelse og så styrtdykkede min indtægt! O_o Derfor synes jeg godt de to satser kunne være mere udlignede. For KH ER kun for folk der rammer bunden jo. 

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

raca skriver:

i min verden har velvoksende mennesker.. men hus og dvs ting der skal afdrages.. også valgt fagforening Til.. og jeg der kan være grænse sitiotioner hvor man ikke har optjænt nok ancinitet.. og det er så dem KH kan gribe... men KH er jo ikke til og gribe dem der bare ikke gad bruge penge på A-kasse...

SUen er for ALLE...ikke kun unge mennesker.. da alle har ret til en uddannelse. ligegyldigt alder.. og SUen er jo ikke bare en evig ikke tidsbegrænsest ydelse..

så derfor mener jeg godt de 2 ydelser kunne sidestillies  i udbetaling.

for man kunne jo bare tilvælge A-kassen og undlade og købe hus og stifte gæld. før man kunne få DP...

Men formålet med SU'en er jo netop, at den er tænkt som en uddannelsesstøtte, som man ikke skal kunne leve af, men som er et supplement til ens indtægt under uddannelsen KH kan ikke suppleres... Deri ligger en vital forskel

Anmeld

8. januar 2012

Anonym

Muhmi skriver:

Jeg har da aldrig sagt at man ikke må have hus når man er på su, hvor får du den fra?

Og så vil jeg da sige at rigtig mange, inkl. mig selv, har arbejdet siden de var 14-15 år gamle og NYDER at arbejde, vi er desværre bare tvunget på kh fordi der ikke er særlig mange jobs ledige... De jobs der ER ledige er der så også 2-300 ansøgere om.. Så der er det lidt svært ikke også at blive sindsyg... Jeg hader at jeg ikke har noget arbejde at vende tilbage til efter min barsel, men det er nu engang sådan landet ligger, desværre, og jeg vil altså ikke gemme mig og skamme mig fordi jeg tager imod hjælp fra den kommune jeg bor i.

jammen hvorfor skulle du skamme dig.. du kunne vel bare havde været i A-kassen, når nu du har haft arbejde siden du var 14 år.. så har du vel haft tid nok til og optjæne tid til og kunne få dagpenge...

og job sitiotioen er jo ens for alle..

så tag da en tudekiks og lad vær og lang ud efter de studerende.. og det mener jeg du gør i første indlægt.. hvor du dømmer hende til og være uøkonomisk og bo for dyrt og hun behøvede ikke internet osv.. så du kunne administere hendes penge langt bedre en hende.. og de mange andre der uddanner sig end de selv gør..

og du siger jo selv at de studerende skal være taknemmelige.. men du vil ikke skamme dig over det du får... for det har du RET til...

Anmeld

8. januar 2012

AndreasMor84

Neon skriver:

Ki

Og du synes ikke det er overfusende at sige jeg skal styre mine hormoner? 

Det er klart, at når man er en del af en gruppe, som jeg, studerende, så reagere man, når man mener man bare kan undvære internet, telefon og bo i billigere sted, og at man bare skal være taknemmelig for sin SU. Den holdning er jo specielt sympatiserende eller realistisk.. 

Du kan selv se hvordan du reagerede på min udtalelse omkring kontanthjælp. 

Jeg har bare den holdning, at man ikke skal have så travlt med alle andre. Jeg kunne også sagtes sidde og bidde af alle dovne kontanthjælpsmodtagere som bare skal lette røven... Men det gør jeg ikke. For jeg er udemærket klar over det ikke er særlig sjovt at være på kontanthjælp og at det er de færreste der har valgt det..

Jeg er på ingenmåde jaloux på kontanthjælp, jeg synes bare det er træls at man som studerende ikke bliver anerkendt for det man gør, men bliver anset for at være "forkælet" for i andre lande skal man jo selv betale uddannesle.. Ja, men i andre lande bliver der også skidt på de arbejdsløse.. 

Hvorfor kan vi ikke bare være glade for at vi hver især har de muligheder vi har? Glæde os på hinandens vejne for at vi kan have et liv og være glade, i stedet for at bitche over hvem der får hvad.. 

Ku ik være mere enig med dig:-D

Kan godt være mange mener man er forkælet i dk ved at vi har 'gratis' studie, men man er da mindst ligeså 'forkælet' når man ligeledes kan modtage en kh hver måned fra staten. Ingen burde klage! Vi har det sku godt når det kommer til stykket.

Anmeld

8. januar 2012

mor-til-vanessa

Muhmi skriver:

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Husleje: 3.150

El + varme: 400

Telefon: 150

Forsikring og fagforening: 100

Internet: 200

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Licens: 192

I alt: 4.852 kr.

Indkomst:

SU: 4.981

Mor: 200

I alt: 5.181 kr."

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Tror lige jeg har sparet hende her 1000-1500 kroner...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

har ikke læst alle siderne.

men hvis hun bor i kbh, så er det en rimelig pris at give i husleje. priserne derover er bare dyrere end andre steder. ved min kusine har en 2værl hun deler med en veninde og de betaler 3500 kr hver i husleje.

er selv på su, er aleneforsørger, vil ikke sige jeg mangler noget, men det er så også fordi jeg har taget 2 su lån, hvilket vist er 3500 kr ekstra om mdr. er under uddannelse de næste 5 år ca, så kan du selv regne ud hvad jeg kommer til at skylde staten... hvis jeg ikke havde mine su-lån, ville jeg ikke kunne betale mine regninger og slet ikke få mad på bordet.

Anmeld

8. januar 2012

Muhmi

Anonym skriver:

jammen hvorfor skulle du skamme dig.. du kunne vel bare havde været i A-kassen, når nu du har haft arbejde siden du var 14 år.. så har du vel haft tid nok til og optjæne tid til og kunne få dagpenge...

og job sitiotioen er jo ens for alle..

så tag da en tudekiks og lad vær og lang ud efter de studerende.. og det mener jeg du gør i første indlægt.. hvor du dømmer hende til og være uøkonomisk og bo for dyrt og hun behøvede ikke internet osv.. så du kunne administere hendes penge langt bedre en hende.. og de mange andre der uddanner sig end de selv gør..

og du siger jo selv at de studerende skal være taknemmelige.. men du vil ikke skamme dig over det du får... for det har du RET til...

Den der personlige kommentar bliver lige anmeldt... Det var da utrolig tarveligt at skrive.

Anmeld

8. januar 2012

Muhmi

SÅ stopper festen! Tak for debatten..

Anmeld

8. januar 2012

raca

Baagøe skriver:

Men formålet med SU'en er jo netop, at den er tænkt som en uddannelsesstøtte, som man ikke skal kunne leve af, men som er et supplement til ens indtægt under uddannelsen KH kan ikke suppleres... Deri ligger en vital forskel

det er så meget mærkeligt at de fleste udannelser er på fuld tid som i 38 timer om ugen..( og ja realt bruger man nok ikke så meget men arbejdsnormen er 38 timer) en del udannelser har indlagt praktik på mellem 30- også noget småstudie ved siden af altså hvad der svare til 38 timer pr uge... )

ville man bede andre om og arbejde 38+++++ timer om ugen?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.