Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

Neon

Baagøe skriver:

Undervisningen er jo gratis Modsat f.eks. USA, hvor du betaler for bare at gå på universitetet

men nu lever vi ikke i USA, vi lever i Danmark som er et velfærdssamfund, hvilket største delen af danskere er glade for. Så hvorfor ikke bare forholde sig til DK? Det er lidt nogle andre vilkår og politiske tiltag de har i USA, så det er lidt for nemt, bare at sige "jamen i USA skal du selv betale osv..."

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

jydeinden

Baagøe skriver:

Undervisningen er jo gratis Modsat f.eks. USA, hvor du betaler for bare at gå på universitetet

synes da godt nok også at USA er en skøn ting at sammenligne med... for der er uhyr mange der netop IKKE har råd til at tage en uddannelse, af samme årsag

Anmeld

8. januar 2012

Giraffen

Dustmuz skriver:

Som sagt. jeg er mand..

Jeg aner ikke hvad en enlig tøs/kvinde ville få. men hvis hun for knap 2x SU sats, så burde det kunne løbe rundt for hende, selvom børn er pokkers dyre i bleer de første mange måneder

det er hvertfald et kæmpe privilegie at vi i DK faktisk gør det muligt for en enlig mor at kunne tage en uddannelse, synes det er helt fantastisk at vi væger uddannelse for alle så højt, det er ikke mange steder uden for skandinavien at det kan lade sig gøre...men det er en svær balance for selvom at det er lade-sig-gør-ligt og fantastisk er det ikke en dans på roser og det er vigtigt at huske

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Neon skriver:

Jeg ser det bare som om man er i samme båd. Om man får den ene eller den anden økonomiske støtte er vel det samme? Så derfor synes jeg godt man kan sammenligne KH og SU, på den måde jeg gør. 

Jeg har ikke skrevet noget om hun har brokket sig over sin KH, det jeg har skrevet har været en kommentar på det hun har svaret mig på, hvor hun også selv bringer KH op.

Min holdning er bare at i stedet for at se det som et problem at folk for den ene eller anden ydelse, så synes jeg vi skal glæde os over, at vi lever i et samfund, hvor vi alle har muligheder for at opnå en relativt god tilværelse, om vi er arbejdsløse eller studerende, eller noget helt andet!

Helt uenig SU er en ydelse, man selv "vælger", når man vælger at tage en uddannelse, hvorimod KH i mange tilfælde er en ydelse, man i en periode er tvunget til at modtage som f.eks. TS, der til hendes store fortrydelse ikke kan finde et arbejde. Jeg synes, det er ok, at KH er højere end SU, da den er tænkt som en overgangsydelse til folk mellem jobs SU'en kan suppleres op med penge fra SU-lån og/eller studiejob - det kan KH ikke...

Anmeld

8. januar 2012

Dustmuz

Baagøe skriver:

undskyld mig her..

Men som andre også skriver..
DETTE ER DANMARK.. og ikke USA.. Gudske tak og lov for det da..

så den kommentar er mig en smule "upassende" i denne kontekst

Anmeld

8. januar 2012

Neon

Muhmi skriver:

Må indrømme at nogle af de bedste minder er fra da jeg var studerende... Så jo på én eller anden måde har det da været fantastisk!

Jeg har heller aldrig sagt at su'en ligger lige til sidebenet og at man kan leve super lækkert på det.. Folk har så grueligt misforstået mig i denne debat... Jeg mener at man skal lade være med at brokke sig når får smidt su i hovedet fordi man tager en uddannelse...

Men ærlig talt, så gider jeg sådan set ikke forklare mig selv mere, i må tro det i vil tro..

I skal bare vide at jeg aldrig kunne finde på at brokke mig over at jeg får kontanthjælp, for den har fa'mer hjulpet mig det her år hvor jeg har været på barsel og uden mulighed for at finde job!

Jeg mener heller ikke du på nogen måde har brokket dig over din KH. 

Det min pointe i alt det her er, at jeg synes det er ærgerligt at man som studerende ikke må sige man nogle gange godt kan sidde stramt i det uden at folk så er hurtige til at sige at man skal være glad for den SU man for kastet i hovedet.. Ja, jeg er glad for min SU, men derfor kan jeg til tider godt synes det er hårdt. 

men hvis du synes det er brok, så er det jo fint.. 

Anmeld

8. januar 2012

skønneunger

Baagøe skriver:

Helt uenig SU er en ydelse, man selv "vælger", når man vælger at tage en uddannelse, hvorimod KH i mange tilfælde er en ydelse, man i en periode er tvunget til at modtage som f.eks. TS, der til hendes store fortrydelse ikke kan finde et arbejde. Jeg synes, det er ok, at KH er højere end SU, da den er tænkt som en overgangsydelse til folk mellem jobs SU'en kan suppleres op med penge fra SU-lån og/eller studiejob - det kan KH ikke...

Anmeld

8. januar 2012

Dustmuz

Giraffen skriver:

det er hvertfald et kæmpe privilegie at vi i DK faktisk gør det muligt for en enlig mor at kunne tage en uddannelse, synes det er helt fantastisk at vi væger uddannelse for alle så højt, det er ikke mange steder uden for skandinavien at det kan lade sig gøre...men det er en svær balance for selvom at det er lade-sig-gør-ligt og fantastisk er det ikke en dans på roser og det er vigtigt at huske

jeg går selv i klasse med flere enlige mødre, og har netop ikke hørt nogen af dem snakke om at de har tid til et arbejde nemlig

men ja er et godt privilegium, da danmark er et vidensland, og at det vi har at udbyde her i landet er Viden, som langt overgår mange andre landes.
Inkl. USA, Kina, Rusland og Indien..
på nogen områder overgår vi de lande med flere mil i forhold til udvikling af nye produkter.

Desværre bliver disse licenser ofte opkøbt af store udenlandske firmaer

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Neon skriver:

Jamen det er da fantastisk, hvis du synes det var fedt at leve sådan.. Jeg synes bare det er fint at SU'en hjælper en til at opnå en hvis levestandart. For jeg tvivler på det er de færreste der kan klare at leve så sparesomt i 3-5 år, uden at det påvirker dem psykisk. Også har vi bare en masse mennesker, som skal have hjælp på en anden måde...

Jeg har klaret mig fint i de 5 år, jeg læste på uni med SU og studiejob Endda uden psykiske mén

Anmeld

8. januar 2012

Jibbe

Cheyana skriver:

Åh ja, jeg gav 3600 for 32 m2 i Svendborg sidste år

Ja en dejlig dyr by at bo i

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.