Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

Dustmuz

Helt uenig!  Studiejob er vejen frem - det er et spørgsmål om prioritering

nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog her, da jeg jo er mand.

men f.eks. en enlig mor med barn, og en uddannelse at tage sig af.
hvornår skal hun kunne arbejde??

som jeg umiddelbart ser der, kan det blive lidt et problem.. eller??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

Pige2009

Mettemus skriver:

Nej jeg synes ikke du har sparet hende for noget - som jeg ser det kan hun ikke gøre det billigere.

Huslejen i universitetsbyerne er urimelig høj, og det er simpelthen urealistisk ikke at skulle have internetadgang igennem et helt studie. Mobilregningen synes jeg også er lav.

Argumentet med at "så kan folk bare ringe til hende" er urealistisk - sådan fungerer verden jo ikke? 

Som jeg ser det dækker hendes SU lige nøjagtig de faste udgifter, og alt hvad hun skal leve for må hun tjene oveni. Derfor forstår jeg heller ikke argumentet med at "så må hun lade være med at købe tøj/gå så meget i byen" osv. Vi kan ikke se her ud fra hvor mange penge hun har på øvrigt forbrug. Hun behøver ikke gå i byen torsdag/fredag/lørdag og købe nyt tøj hver uge for at pengene ikke slår til.

Men om jeg synes hun er fattig? Nej. Det er et kæmpe privillegium at vi i DK får gratis uddannelse. At SUen kun dækker de faste udgifter + evt lidt til mad synes jeg også er ok, for det burde ikke være staten der skal financiere dine nye bukser, mobil osv. De fleste kan klare et arbejde oveni, og kan man alligevel ikke få pengene til at slå til kan man jo overveje lån. Det er ikke det fedeste i verden, men også helt uhørt billige lån til folk der først kan betale tilbage om mange år.

Jeg forstår godt, at hun synes hun sidder stramt i det, og hvis hendes uddannelse tager fem-seks år, kan jeg også godt forstå, at det kan være svært at holde modet oppe. Fem år på pasta og ketchup er lang tid.

Kunne ikke være mere enig, og når det er sagt, vil jeg sige: "Been there, done that!"  Studiejob er jo en fantastisk ting

Anmeld

8. januar 2012

Neon

Baagøe skriver:

Jeg er helt enig med TS, og jeg har også gennemført en 5-årig universitetsuddannelse Faktisk synes jeg, det er et stort privilegium at få SU, og jeg kunne altså fint få det hele til at hænge sammen med et studiejob ved siden af!  I Odense er det muligt at få en lejlighed på 65 m2 3300 inkl. fri vask, vand og varme i hvilken jeg boede i hele min studietid Min lillebror bor pt. i Odense i en 2-værelses lejlighed på 49 m2 til 2200 kr. inkl. vand og varme og hvis man vil bo i Vollsmose er det endnu billigere...

Ja, det kan sagtens lade sig gøre at leve for SU. Nu er jeg selv heldig, fordi jeg bor ret billigt og deler udgifter med min kæreste. Men det laver ikke om på det faktum at det ikke er mange penge. Det er skønt muligheden for SU er der, men derfor er det ikke mange penge.. 

Og hvorfor er det så forkasteligt at sige at SU ikke er mange penge? Det er en konstatering, ikke brok. 

Anmeld

8. januar 2012

Sofia

Mettemus skriver:

Nej jeg synes ikke du har sparet hende for noget - som jeg ser det kan hun ikke gøre det billigere.

Huslejen i universitetsbyerne er urimelig høj, og det er simpelthen urealistisk ikke at skulle have internetadgang igennem et helt studie. Mobilregningen synes jeg også er lav.

Argumentet med at "så kan folk bare ringe til hende" er urealistisk - sådan fungerer verden jo ikke? 

Som jeg ser det dækker hendes SU lige nøjagtig de faste udgifter, og alt hvad hun skal leve for må hun tjene oveni. Derfor forstår jeg heller ikke argumentet med at "så må hun lade være med at købe tøj/gå så meget i byen" osv. Vi kan ikke se her ud fra hvor mange penge hun har på øvrigt forbrug. Hun behøver ikke gå i byen torsdag/fredag/lørdag og købe nyt tøj hver uge for at pengene ikke slår til.

Men om jeg synes hun er fattig? Nej. Det er et kæmpe privillegium at vi i DK får gratis uddannelse. At SUen kun dækker de faste udgifter + evt lidt til mad synes jeg også er ok, for det burde ikke være staten der skal financiere dine nye bukser, mobil osv. De fleste kan klare et arbejde oveni, og kan man alligevel ikke få pengene til at slå til kan man jo overveje lån. Det er ikke det fedeste i verden, men også helt uhørt billige lån til folk der først kan betale tilbage om mange år.

Jeg forstår godt, at hun synes hun sidder stramt i det, og hvis hendes uddannelse tager fem-seks år, kan jeg også godt forstå, at det kan være svært at holde modet oppe. Fem år på pasta og ketchup er lang tid.

Jeg kunne på ingen måde være mere enig!!!

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Dustmuz skriver:

Nu Citere jeg kun en sætning af din.

Gratis uddannelse..
en erhvervsuddannelse på en teknisk skole, Handelsskole og nogen gange et Gymnasium, er gratis.
Men på størstedelen af de videregående uddannelser har du allerede fra grundforløbet udgifter til bøger.

jeg kan bruge min kæreste som eksempel.

Hun har lige søgt ind som laborant, den uddannelse skal du smide knap 7.000kr INDEN studie start.
Det dækker bøger, depositum til studiekort og obligatorisk studietur på 2 semester, og så lidt andet også

Så vil ikke mene det er helt gratis..
men som sagt.. citerede dig kun på den sætning

Undervisningen er jo gratis Modsat f.eks. USA, hvor du betaler for bare at gå på universitetet

Anmeld

8. januar 2012

Giraffen

Dustmuz skriver:

nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog her, da jeg jo er mand.

men f.eks. en enlig mor med barn, og en uddannelse at tage sig af.
hvornår skal hun kunne arbejde??

som jeg umiddelbart ser der, kan det blive lidt et problem.. eller??

en enlig mor med børn får tilgengæld så meget tilskud at hendes indkomst nok er dobbelt så stor + hun får mere økonomisk frifum i form af friplads osv, så tror det ville give nogenlunde det samme i sidste ende

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

skønneunger skriver:

Ts har jo på intet tidspunkt brokket sig over sin Kh så hvorfor overhovedet bringe det ind i debatten?

hvorfor skal KH altid sammenlignes med S.U og hvorfor skal den altid bringes ind i en debat om S.U.......... det kan ikke sammenlignes på nogen som helst måder.

Helt enig! De to ting kan på ingen måder sammenlignes. Alle kan komme i en ufrivillig situation, hvor de i en periode er nødt til at være på KH

Anmeld

8. januar 2012

Na-Wi

ano14316 skriver:

Altså hvis man bor i region hovedstaden så er det der altså ikke meget at sparer på lejen. De biolligste studieboliger koster fra 2900, og så har du dele bad og dele køkken.

Hun kan måske begrænse sit forbrug på telefonen og sparer 50 kr.
(hvis hun skal købe et taletidskort koster det jo altså også penge startpakke = 100 kr)

Internet vil jeg mene at man altså ikke kan klare sig uden, og så vil jeg da gerne se samtlige studerende sidde på biblotekerne rundt omkring. tror sørme der vil blive lidt pladsmangel. plus at med et studie på 40 timer, så er der ikke meget tid til at fise på bibloteket, hvis man også skal arbejde ved siden af.

Og hvad med mad? der er jo slet ikke mad i hendes budget? så selvom du mener at kunne spare hende for 1000-1500 kr. så er det jo så hvad hun har til mad pr. måned.

Og i øvrigt brokker hun sig jo altså ikke over at hun synes SU'en er lav, hun savner bare en accept af at hun er fattig. Og det kan man da sørme ikke komme udenom. Hvis fattigdomsgrænse ligger på 5000 (som jeg faktisk synes er rigtig mange penge at have) når alt er betalt og man får 4981 udbetalt, så kan det jo ikke diskuteres.

Jeg synes SU'en er for lav. jeg syens den som minimum skulle være det samme som knt. hjælpen.

Anmeld

8. januar 2012

Dustmuz

Giraffen skriver:

en enlig mor med børn får tilgengæld så meget tilskud at hendes indkomst nok er dobbelt så stor + hun får mere økonomisk frifum i form af friplads osv, så tror det ville give nogenlunde det samme i sidste ende

Som sagt. jeg er mand..

Jeg aner ikke hvad en enlig tøs/kvinde ville få. men hvis hun for knap 2x SU sats, så burde det kunne løbe rundt for hende, selvom børn er pokkers dyre i bleer de første mange måneder

Anmeld

8. januar 2012

Muhmi

Neon skriver:

Jamen det er da fantastisk, hvis du synes det var fedt at leve sådan.. Jeg synes bare det er fint at SU'en hjælper en til at opnå en hvis levestandart. For jeg tvivler på det er de færreste der kan klare at leve så sparesomt i 3-5 år, uden at det påvirker dem psykisk. Også har vi bare en masse mennesker, som skal have hjælp på en anden måde...

Må indrømme at nogle af de bedste minder er fra da jeg var studerende... Så jo på én eller anden måde har det da været fantastisk!

Jeg har heller aldrig sagt at su'en ligger lige til sidebenet og at man kan leve super lækkert på det.. Folk har så grueligt misforstået mig i denne debat... Jeg mener at man skal lade være med at brokke sig når får smidt su i hovedet fordi man tager en uddannelse...

Men ærlig talt, så gider jeg sådan set ikke forklare mig selv mere, i må tro det i vil tro..

I skal bare vide at jeg aldrig kunne finde på at brokke mig over at jeg får kontanthjælp, for den har fa'mer hjulpet mig det her år hvor jeg har været på barsel og uden mulighed for at finde job!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.