Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

Neon

Baagøe skriver:

Helt uenig SU er en ydelse, man selv "vælger", når man vælger at tage en uddannelse, hvorimod KH i mange tilfælde er en ydelse, man i en periode er tvunget til at modtage som f.eks. TS, der til hendes store fortrydelse ikke kan finde et arbejde. Jeg synes, det er ok, at KH er højere end SU, da den er tænkt som en overgangsydelse til folk mellem jobs SU'en kan suppleres op med penge fra SU-lån og/eller studiejob - det kan KH ikke...

Men tilgengæld, hvor havde jeg været hvis jeg ikke havde valgt min uddannelse? Højst sandsynlig arbejdsløs.. Så hvad vil du egentlig med din kommentar?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

Palaja

Lunae skriver:

Har i fuld friplads i institution? Vi giver 500 kr om måneden og vi er også begge studerende uden arbejde.

Nej ikke helt, vi gir 325 kr  Men det er jo heller ikke meget...

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Gigl skriver:

Jeg er helt enig.

Desuden får vi jo intet foræret. Jo SU'en er fra staten, men når vi engang FÅR en uddannelse og dernæst et job så fortæller vores høje danske skat os jo, at vi jo betaler for den SU vi har fået. Vi får den ikke foræret. Jeg synes også prioriteten SU/KH er skæv. Ikke fordi jeg vil brokke mig, men vi, som studerende har bare kun liige råd til faste udgifter mens KH-modtagere har dét ekstra. Jeg ville mene at disse ydelser burde være lige høje. Men det er også bare min mening.

Helt uenig Hvorfor mener du det? SU er en ydelse, man selv "vælger", når man vælger at tage en uddannelse, hvorimod KH i mange tilfælde er en ydelse, man i en periode er tvunget til at modtage som f.eks. TS, der til hendes store fortrydelse ikke kan finde et arbejde. Jeg synes, det er ok, at KH er højere end SU, da den er tænkt som en overgangsydelse til folk mellem jobs SU'en kan suppleres op med penge fra SU-lån og/eller studiejob - det kan KH ikke...

Anmeld

8. januar 2012

Neon

Baagøe skriver:

Jeg har klaret mig fint i de 5 år, jeg læste på uni med SU og studiejob Endda uden psykiske mén

Ja, og sådan klarer de fleste sig jo nok også.. Men derfor skal man ikke undervurdere betydningen af at have en hvis tryghed omkring sin økonomi.. 

Anmeld

8. januar 2012

Neon

Baagøe skriver:

Jeg har klaret mig fint i de 5 år, jeg læste på uni med SU og studiejob Endda uden psykiske mén

Ja, og sådan klarer de fleste sig jo nok også.. Men derfor skal man ikke undervurdere betydningen af at have en hvis tryghed omkring sin økonomi.. 

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Dustmuz skriver:

Nu må jeg lidt "angribe" din påstand her..

Man kan sagtens sammenligne dem.
for begge 2 er en overførselsindkomst.

Dog er der forskel på hvad man skal "yde" for at få dem.

Og en sammenligning af dem, viser hurtigt at Kontanthjælp som enlig mor/far, kan betale sig over en SU. hvorimod hvis man er 2 om at have enten Kontanthjælp eller SU (igen med barn) vil Kontanthjælpen igen vinde.

Der er flere penge at hente ved at være på kontanthjælp, da man der for (for mit vedkommende inden jeg startede på udd) 6.256,- (jeg er over 25)
Hvor jeg på SU kun vil få 5.4xx

Hvis man er under 25, og udeboende, vil en Kontanthjælp faktisk stadig give dig et større rådighedsbeløb end en SU.
Her drejer det sig dog om et beløb der er under 100.
Mener faktisk kun det er omkring nogen og 40kr der er til forskel.

Men at sige at de på ingen måder kan sammenlignes er noget vrøvl i mit hoved.
Da man er nødt til at se på det som en indkomst, for du kan også sammenligne en ordinær Løn med en Kontanthjælp og SU.

Helt uenig SU er en ydelse, man selv "vælger", når man vælger at tage en uddannelse, hvorimod KH i mange tilfælde er en ydelse, man i en periode er tvunget til at modtage som f.eks. TS, der til hendes store fortrydelse ikke kan finde et arbejde. Jeg synes, det er ok, at KH er højere end SU, da den er tænkt som en overgangsydelse til folk mellem jobs SU'en kan suppleres op med penge fra SU-lån og/eller studiejob - det kan KH ikke...

Desuden får man jo intet ud af at være på KH fremfor SU. Hvis man tænker på de to ydelser, som du beskriver er man da godt dum!  (Hermed ikke ment, at du er dum)

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

skønneunger skriver:

jo det er da en økonomisk støtte men sammenlignes syntes jeg slet ikke man kan.

den ene er en overlevelses hjælp til folk der ikke har andre valg, S.U vælger man trods alt selv at leve på (hårdt sagt)

Yes!

Anmeld

8. januar 2012

Muhmi

Baagøe skriver:

Helt uenig SU er en ydelse, man selv "vælger", når man vælger at tage en uddannelse, hvorimod KH i mange tilfælde er en ydelse, man i en periode er tvunget til at modtage som f.eks. TS, der til hendes store fortrydelse ikke kan finde et arbejde. Jeg synes, det er ok, at KH er højere end SU, da den er tænkt som en overgangsydelse til folk mellem jobs SU'en kan suppleres op med penge fra SU-lån og/eller studiejob - det kan KH ikke...

SÅ enig!

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Neon skriver:

Ja, lige præcis.. Jeg kan bare godt blive træt af man skal passe så meget på med at sige at man har svært ved at leve for sin SU, eller noget i den dur. Fordi der er så mange i samfundet som har den holdning at man som studerende er røvforkælet at få de 5000 kroner, og man kan bare arbejde ved siden af osv. 

Men ærligtalt det er sgu hårdt en gang imellem, især hvis en tandlægerengning kommer bag på en.. Jeg må indrømme at økonomien godt kan stresse mig. Og nu arbejder jeg så meget ved siden af, for at undgå den stress, at jeg til tider forsømmer mit studie.. 

Hvorfor må man ikke have lov til at sige det godt kan være hårdt? 

Det må man også godt For man ved jo, at man i sidste ende bliver belønnet med noget for resten af livet - nemlig en uddannelse

Anmeld

8. januar 2012

Dustmuz

Baagøe skriver:

Helt uenig Hvorfor mener du det? SU er en ydelse, man selv "vælger", når man vælger at tage en uddannelse, hvorimod KH i mange tilfælde er en ydelse, man i en periode er tvunget til at modtage som f.eks. TS, der til hendes store fortrydelse ikke kan finde et arbejde. Jeg synes, det er ok, at KH er højere end SU, da den er tænkt som en overgangsydelse til folk mellem jobs SU'en kan suppleres op med penge fra SU-lån og/eller studiejob - det kan KH ikke...

nu spørger jeg DUMT..

HVad pokker skal man leve af, under uddannelse, HVIS man ikke vælger SU??
Kontanthjælpen burde være på niveau eller mindre end SU.

Mange folk på kontanthjælp er havnet der af forskellige årsager.
Oftest, fordi der kommer en som lader sig betale billigere i løn, eller har bedre kvalifikationer.
firmaerne går jo efter at maksimere deres udbytte..
Og hvis det betyder at de skal fyre en medarbejder, for at ansætte en ny, så gør de det..
Ja det bare ærgeligt for den ene som ryger på KH..
men nu lever vi i DK, kontanthjælpen burde ikke være et sted hvor du har råd til ret meget (MIN MENING) andet end det nødvendige.

Husleje inkl. forbrug.
Internet
mobil
mad
transport

Det er de ting der skal bruges for at kunne finde job eller tage endnu en uddannelse..
Mange idag har 2 uddannelser. fordi at den de tog først, da har de ikke længere nogen stor chance for at finde et job

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.