Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

DitteFisk

skønneunger skriver:

ja der ser vi så bare forskelligt på det

når man er på S.U kan man sikker også få et bedre betalt job når man er færdig.

og hvad man yder på en S.U og en KH er jo meget forskelligt! KH modtagere skal trods alt aktiveres fuld tid.

Det er vel heller ikke for meget at forlange (ved jeg godt du nok heller ikke synes) .. meeeen vil nu også sige at ret så ofte er en uddannelse også et fuldtidsjob. Min kæreste er universitetsstuderende og arbejder stort set fra han står op om morgenen til han går i seng. Men vi klarer os -trods alt på SU- det er ikke fordi vi brokker os, vi vil bare også anerkendes når vi så fortæller at det ER bare svært engang imellem, uden at blive set ned på

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

skønneunger

Dustmuz skriver:

Fuld tid for en KH modtager er vidst 20 timer om ugen for dem under 25
og for dem over 25 skal aktiveres 30 timer om ugen..
Så fuld tid vil jeg ikke mene..

Men ja, vi ser forskelligt på det, og det har vi jo heldigvis lov til, så længe vi bare kan debattere på en ordenlig måde uden personlige angreb. (som man desværre har set før herinde)

Du har helt ret i at man på en SU til sidst kan få et godt betalt job, jeg selv vil komme til at ligge med en løn omkring 22.000 før skat, hvis jeg ikke læser videre, som jeg nok gør.
hvad en revisor for når man er færdig som det, ved jeg ikke helt..
Men det ligger vidst ikke i den helt lave ende af skalaen

jeg har selv være i aktivering 37 timer om ugen på et tidspunkt så det er faktisk et fuldtidsarbejde.

og ja desværre bliver en del debatter herinde hurtigt personlige og angribende.

Anmeld

8. januar 2012

Dustmuz

skønneunger skriver:

jeg har selv være i aktivering 37 timer om ugen på et tidspunkt så det er faktisk et fuldtidsarbejde.

og ja desværre bliver en del debatter herinde hurtigt personlige og angribende.

okay.
da min kæreste var i aktivering, var det 20 timer om ugen (hun er under 25) og jeg selv var i aktivering i 30 timer om ugen.

ja desværre bliver mange debatter hurtigt personlige, hvilket jeg syntes er synd (også derfor jeg sjælendt går ind i en debat)

Anmeld

8. januar 2012

skønneunger

Neon skriver:

Hårdt sagt, så kunne en på KH da også bare finde sig et job? (jeg ved godt det ikke er lige til)

Men hvis jeg ikke var på SU. Hvad skulle jeg så lave? Så havde jeg nok bare været på KH, for hvor skulle jeg arbejde henne? Ja, jeg har selv valgt uddannelse, men hvis jeg ikke havde valgt det havde jeg måske stået uden job.. 

som du selv det er ikke så lige til, alting er ikke bare sort og hvidt.

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Neon skriver:

Nu er jeg selv studerende og gravid, med termin om 7 uger. Jeg må sige jeg bliver ret så tosset over at læse TS kommentar og holdninger til studerende. 

Jeg har egentlig aldrig brokket mig over min SU, da jeg ikke ville kunne klare mig uden. Jeg vil ikke være i stand til at gennemføre en uddannelse uden min SU. 

Jeg læser på en lang vidergående uddannelse, hvilket betyder jeg er på SU i 5 år. Ja, jeg får penge fra staten. Til gengæld har jeg arbejdet siden jeg var 14 og har pt 3 jobs ved siden af mit studie. Så jeg synes jeg bidrager ret godt til samfundet. 

Er du forresten klar over hvor dyrt det er at købe bøger, transport osv? 

TS, du har vidst ikke været studerende. Hvordan kan du overhoved tillade sig at snakke så nedladende om studerende og deres SU på sølle 5.000 kroner, når du er på, ja undskyld, fucking kontanthjælp. 

Jeg er glad for vores velfærdssamfund, og når jeg er færdig uddannet om 3 år, vil jeg med glæde betale min skat, til et samfund som har gjort så meget godt for mig. 

Men jeg synes det er dobbeltmoralsk at pegefingre af andre når man selv er på en overførelsesindkomst.

Jeg er helt enig med TS, og jeg har også gennemført en 5-årig universitetsuddannelse Faktisk synes jeg, det er et stort privilegium at få SU, og jeg kunne altså fint få det hele til at hænge sammen med et studiejob ved siden af!  I Odense er det muligt at få en lejlighed på 65 m2 3300 inkl. fri vask, vand og varme i hvilken jeg boede i hele min studietid Min lillebror bor pt. i Odense i en 2-værelses lejlighed på 49 m2 til 2200 kr. inkl. vand og varme og hvis man vil bo i Vollsmose er det endnu billigere...

Anmeld

8. januar 2012

An&Jo

Muhmi skriver:

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Husleje: 3.150

El + varme: 400

Telefon: 150

Forsikring og fagforening: 100

Internet: 200

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Licens: 192

I alt: 4.852 kr.

Indkomst:

SU: 4.981

Mor: 200

I alt: 5.181 kr."

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Tror lige jeg har sparet hende her 1000-1500 kroner...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

nej vi er ikke så fattige..

Eller det er jeg ihvertfald ikke når jeg har orden i økonomien, selvfølgelig kan der komme hårde måneder hvis man ikke lige tjekker op på sit budget eller hvis der kommer uventede regninger ind af døren, det kender jeg alt til.. men ellers vil jeg ikke kalde mig selv for fattig..
Og det var jeg iøvrigt heller ikke inden jeg fik barn..

selvfølgelig får jeg meget mere nu end jeg gjorde inden jeg fik min dreng, men til gengæld er min husleje faktisk billigere nu end den var dengang fordi jeg boede i en 1 værelses lejlighed dengang som var ret dyr, og nu har mig en billig 3 værelses på et kollegie..

der er mange penge at spare ved at flytte på kollegie, og den husleje hun har er den husleje jeg har i en 3'er her på kollegiet.. :O

så hvis man er villig til at spare på huslejen og bo lidt i yderkanterne fremfor midt i byen, så er der rigtig mange fine lejligheder til nærmest ingen penge..

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Höör skriver:

Man er vel så fattig som man gør sig til?? jeg har næsten det samme som en overkonstabel af 1 grad ved den danske livgarde udbetalt pr mdr fordi jeg har princippet tæring efter næring så vil jeg have må man arbejde og jo kan man godt! Har haft 25 timer pr uge job ig fuldtidsstudie og 128 km kørsel pr dag og mine karaktere er ganske udemærket det kan man jo selvfølgelig ikke med et barn men hvor der er vilje er der vej

Helt enig!

Anmeld

8. januar 2012

skønneunger

Gigl skriver:

Det er vel heller ikke for meget at forlange (ved jeg godt du nok heller ikke synes) .. meeeen vil nu også sige at ret så ofte er en uddannelse også et fuldtidsjob. Min kæreste er universitetsstuderende og arbejder stort set fra han står op om morgenen til han går i seng. Men vi klarer os -trods alt på SU- det er ikke fordi vi brokker os, vi vil bare også anerkendes når vi så fortæller at det ER bare svært engang imellem, uden at blive set ned på

selvfølgelig er det ikke for meget at forlange dem der kan, skal arbejde i det omfang de nu kan

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

AndreasMor2011 skriver:

Ja det er vildt dyrt:-S og man får jo ikke hjalp til alle de dyre bøger der ofte skal købes og derfor ender mange jo med et stort lån i den sidste ende selvom man får sin su 'forærende':-(

Synes su burde ligge på niveau med kh.

Helt uenig!  Studiejob er vejen frem - det er et spørgsmål om prioritering

Anmeld

8. januar 2012

Plysbjørnen

Muhmi skriver:

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Husleje: 3.150

El + varme: 400

Telefon: 150

Forsikring og fagforening: 100

Internet: 200

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Licens: 192

I alt: 4.852 kr.

Indkomst:

SU: 4.981

Mor: 200

I alt: 5.181 kr."

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Tror lige jeg har sparet hende her 1000-1500 kroner...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

Boligtype: Ungdomsbolig Husleje pr. måned: 2.794,00
Opførelsesår: 1992 Acontoforbrug: 0,00
Areal i kvm.: 24 Første betaling: 10.903,00
Antal værelser: 1 Lejeperiode: Ubegrænset
    Ledig fra: Ledig nu

Er det sådan en bolig her du mener hun skal leje for den er da ikke ret meget billigere end de 3100 hun betaler nu? Den ligger foresten i Universitetsparken i Roskilde?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.