Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

Dustmuz

skønneunger skriver:

hvorfor skal KH altid sammenlignes med S.U og hvorfor skal den altid bringes ind i en debat om S.U.......... det kan ikke sammenlignes på nogen som helst måder.

Nu må jeg lidt "angribe" din påstand her..

Man kan sagtens sammenligne dem.
for begge 2 er en overførselsindkomst.

Dog er der forskel på hvad man skal "yde" for at få dem.

Og en sammenligning af dem, viser hurtigt at Kontanthjælp som enlig mor/far, kan betale sig over en SU. hvorimod hvis man er 2 om at have enten Kontanthjælp eller SU (igen med barn) vil Kontanthjælpen igen vinde.

Der er flere penge at hente ved at være på kontanthjælp, da man der for (for mit vedkommende inden jeg startede på udd) 6.256,- (jeg er over 25)
Hvor jeg på SU kun vil få 5.4xx

Hvis man er under 25, og udeboende, vil en Kontanthjælp faktisk stadig give dig et større rådighedsbeløb end en SU.
Her drejer det sig dog om et beløb der er under 100.
Mener faktisk kun det er omkring nogen og 40kr der er til forskel.

Men at sige at de på ingen måder kan sammenlignes er noget vrøvl i mit hoved.
Da man er nødt til at se på det som en indkomst, for du kan også sammenligne en ordinær Løn med en Kontanthjælp og SU.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

Pige2009

Muhmi skriver:

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Husleje: 3.150

El + varme: 400

Telefon: 150

Forsikring og fagforening: 100

Internet: 200

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Licens: 192

I alt: 4.852 kr.

Indkomst:

SU: 4.981

Mor: 200

I alt: 5.181 kr."

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Tror lige jeg har sparet hende her 1000-1500 kroner...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

Men de 200 kr. er jo angivet som indkomst fra moderen Jeg vil sige til vedkommende - få et job ved siden af! Har selv læst på uni i 5 år, og jeg havde job ved siden af, som jeg tjente fint ved... Så drop klynkeriet.

Anmeld

8. januar 2012

skønneunger

Neon skriver:

Jeg ser det bare som om man er i samme båd. Om man får den ene eller den anden økonomiske støtte er vel det samme? Så derfor synes jeg godt man kan sammenligne KH og SU, på den måde jeg gør. 

Jeg har ikke skrevet noget om hun har brokket sig over sin KH, det jeg har skrevet har været en kommentar på det hun har svaret mig på, hvor hun også selv bringer KH op.

Min holdning er bare at i stedet for at se det som et problem at folk for den ene eller anden ydelse, så synes jeg vi skal glæde os over, at vi lever i et samfund, hvor vi alle har muligheder for at opnå en relativt god tilværelse, om vi er arbejdsløse eller studerende, eller noget helt andet!

jo det er da en økonomisk støtte men sammenlignes syntes jeg slet ikke man kan.

den ene er en overlevelses hjælp til folk der ikke har andre valg, S.U vælger man trods alt selv at leve på (hårdt sagt)

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

sne190810 skriver:

Nej, selvfølgelig kan man ikke klare sig KUN på SU. Det er den jo heller ikke lavet til. Det er jo en hjælpende hånd, som spæder til din inkomst fra f.eks. et studiejob.

Jesus kristus, jeg har arbejdet siden jeg var 13 (startede med at gå med aviser...... ) og den dag idag gør jeg det stadig. SELVOM jeg er under uddannelse OG har barn.

Jeg vil nemlig gerne have en 1000-2000 kr ekstra om måneden som jeg kan spare/snolde op  Dét behov har jeg nemlig, og så må jeg jo arbejde for det. Og så er det også fordi jeg helst vil undgå SU-lån..

Jeg syntes det er SÅ forkælet at mene at SUen er for lav. For lav? For lav i forhold til hvad?! Jeg mindes ingen andre lande hvor man ligefrem for penge for at tage en uddannelse .. Groft sagt.

Dine ord er som taget ud af min mund

Anmeld

8. januar 2012

Dustmuz

Mettemus skriver:

De har sikkert nogle gode aftaler med forlagene - det har mit fakultet også, så derfor køber vi bøgerne der i stedet for universitetes boghandel - så støtter vi vores egen bogformidling og på den måde bliver vi ved med at have mulighederne for at købe bøgerne billigt (billigere i hvert fald - billigt blir det nok aldrig). Er hun lige startet? Vi fik nemlig også anbefalet at købe ALT fra start, men efterhånden har jeg alligevel lært at vente, da fra nogle bøger til 500 kr måske kun skal bruges 50 sider. Så kan man måske deles, finde dem på biblioteker osv. Jeg er i hvert fald træt af at købe de der svinedyre studiebøger for nogle enkelte kapitler. Jeg ved ikke om det er tilfældet på din kærestes studie. Det er slet ikke sikkert - for det er bare r**dyrt at købe bøger til undervisning.

Hun starter her den 13 januar.

Jeg har ikke nogen anelse om hvad de skal bruge fra de forskellige bøger endnu
men når jeg ved det, skal jeg da lige sende et vink din vej hehe

Ja mange skoler og Fakulter har rigtigt gode aftaler med Forlagene.
vi tjekkede en del bogsiger for min kærestes bøger, inden vi bestilte dem ved skolen.
da vi kunne spare ca 800,- ved at købe dem igennem skolen, hvilket jeg syntes er en rigtig god besparelse at have

Anmeld

8. januar 2012

Neon

Gigl skriver:

Jeg er helt enig.

Desuden får vi jo intet foræret. Jo SU'en er fra staten, men når vi engang FÅR en uddannelse og dernæst et job så fortæller vores høje danske skat os jo, at vi jo betaler for den SU vi har fået. Vi får den ikke foræret. Jeg synes også prioriteten SU/KH er skæv. Ikke fordi jeg vil brokke mig, men vi, som studerende har bare kun liige råd til faste udgifter mens KH-modtagere har dét ekstra. Jeg ville mene at disse ydelser burde være lige høje. Men det er også bare min mening.

Ja, lige præcis.. Jeg kan bare godt blive træt af man skal passe så meget på med at sige at man har svært ved at leve for sin SU, eller noget i den dur. Fordi der er så mange i samfundet som har den holdning at man som studerende er røvforkælet at få de 5000 kroner, og man kan bare arbejde ved siden af osv. 

Men ærligtalt det er sgu hårdt en gang imellem, især hvis en tandlægerengning kommer bag på en.. Jeg må indrømme at økonomien godt kan stresse mig. Og nu arbejder jeg så meget ved siden af, for at undgå den stress, at jeg til tider forsømmer mit studie.. 

Hvorfor må man ikke have lov til at sige det godt kan være hårdt? 

Anmeld

8. januar 2012

skønneunger

Dustmuz skriver:

Nu må jeg lidt "angribe" din påstand her..

Man kan sagtens sammenligne dem.
for begge 2 er en overførselsindkomst.

Dog er der forskel på hvad man skal "yde" for at få dem.

Og en sammenligning af dem, viser hurtigt at Kontanthjælp som enlig mor/far, kan betale sig over en SU. hvorimod hvis man er 2 om at have enten Kontanthjælp eller SU (igen med barn) vil Kontanthjælpen igen vinde.

Der er flere penge at hente ved at være på kontanthjælp, da man der for (for mit vedkommende inden jeg startede på udd) 6.256,- (jeg er over 25)
Hvor jeg på SU kun vil få 5.4xx

Hvis man er under 25, og udeboende, vil en Kontanthjælp faktisk stadig give dig et større rådighedsbeløb end en SU.
Her drejer det sig dog om et beløb der er under 100.
Mener faktisk kun det er omkring nogen og 40kr der er til forskel.

Men at sige at de på ingen måder kan sammenlignes er noget vrøvl i mit hoved.
Da man er nødt til at se på det som en indkomst, for du kan også sammenligne en ordinær Løn med en Kontanthjælp og SU.

ja der ser vi så bare forskelligt på det

når man er på S.U kan man sikker også få et bedre betalt job når man er færdig.

og hvad man yder på en S.U og en KH er jo meget forskelligt! KH modtagere skal trods alt aktiveres fuld tid.

Anmeld

8. januar 2012

Neon

skønneunger skriver:

jo det er da en økonomisk støtte men sammenlignes syntes jeg slet ikke man kan.

den ene er en overlevelses hjælp til folk der ikke har andre valg, S.U vælger man trods alt selv at leve på (hårdt sagt)

Hårdt sagt, så kunne en på KH da også bare finde sig et job? (jeg ved godt det ikke er lige til)

Men hvis jeg ikke var på SU. Hvad skulle jeg så lave? Så havde jeg nok bare været på KH, for hvor skulle jeg arbejde henne? Ja, jeg har selv valgt uddannelse, men hvis jeg ikke havde valgt det havde jeg måske stået uden job.. 

Anmeld

8. januar 2012

DitteFisk

Neon skriver:

Ja, lige præcis.. Jeg kan bare godt blive træt af man skal passe så meget på med at sige at man har svært ved at leve for sin SU, eller noget i den dur. Fordi der er så mange i samfundet som har den holdning at man som studerende er røvforkælet at få de 5000 kroner, og man kan bare arbejde ved siden af osv. 

Men ærligtalt det er sgu hårdt en gang imellem, især hvis en tandlægerengning kommer bag på en.. Jeg må indrømme at økonomien godt kan stresse mig. Og nu arbejder jeg så meget ved siden af, for at undgå den stress, at jeg til tider forsømmer mit studie.. 

Hvorfor må man ikke have lov til at sige det godt kan være hårdt? 

Præcis - det er så nemt at få det til at lyde som om studerende får i hoved og røv, det gør vi jo ikke. Vi lever blot i et velfærdssamfund (heldigvis) hvor vi betaler for vores goder, såsom SU. Jeg så dog gerne at lidt mere af min skat gik dertil men sådan er det jo nu engang. 

Vi vil bare også gerne have lov til at sukke og føle at det ike ALTID er lige nemt at leve for en bette indkomst. Vi skal vel også have bare LIDT liv i de 2-7 år det ofte tager at tage en uddannelse. Det er faktisk lang tid

Anmeld

8. januar 2012

Dustmuz

skønneunger skriver:

ja der ser vi så bare forskelligt på det

når man er på S.U kan man sikker også få et bedre betalt job når man er færdig.

og hvad man yder på en S.U og en KH er jo meget forskelligt! KH modtagere skal trods alt aktiveres fuld tid.

Fuld tid for en KH modtager er vidst 20 timer om ugen for dem under 25
og for dem over 25 skal aktiveres 30 timer om ugen..
Så fuld tid vil jeg ikke mene..

Men ja, vi ser forskelligt på det, og det har vi jo heldigvis lov til, så længe vi bare kan debattere på en ordenlig måde uden personlige angreb. (som man desværre har set før herinde)

Du har helt ret i at man på en SU til sidst kan få et godt betalt job, jeg selv vil komme til at ligge med en løn omkring 22.000 før skat, hvis jeg ikke læser videre, som jeg nok gør.
hvad en revisor for når man er færdig som det, ved jeg ikke helt..
Men det ligger vidst ikke i den helt lave ende af skalaen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.