Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

skønneunger

Neon skriver:

Og du synes ikke det er overfusende at sige jeg skal styre mine hormoner? 

Det er klart, at når man er en del af en gruppe, som jeg, studerende, så reagere man, når man mener man bare kan undvære internet, telefon og bo i billigere sted, og at man bare skal være taknemmelig for sin SU. Den holdning er jo specielt sympatiserende eller realistisk.. 

Du kan selv se hvordan du reagerede på min udtalelse omkring kontanthjælp. 

Jeg har bare den holdning, at man ikke skal have så travlt med alle andre. Jeg kunne også sagtes sidde og bidde af alle dovne kontanthjælpsmodtagere som bare skal lette røven... Men det gør jeg ikke. For jeg er udemærket klar over det ikke er særlig sjovt at være på kontanthjælp og at det er de færreste der har valgt det..

Jeg er på ingenmåde jaloux på kontanthjælp, jeg synes bare det er træls at man som studerende ikke bliver anerkendt for det man gør, men bliver anset for at være "forkælet" for i andre lande skal man jo selv betale uddannesle.. Ja, men i andre lande bliver der også skidt på de arbejdsløse.. 

Hvorfor kan vi ikke bare være glade for at vi hver især har de muligheder vi har? Glæde os på hinandens vejne for at vi kan have et liv og være glade, i stedet for at bitche over hvem der får hvad.. 

Ts har jo på intet tidspunkt brokket sig over sin Kh så hvorfor overhovedet bringe det ind i debatten?

hvorfor skal KH altid sammenlignes med S.U og hvorfor skal den altid bringes ind i en debat om S.U.......... det kan ikke sammenlignes på nogen som helst måder.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

Dustmuz

Mettemus skriver:

Det har du ret i - det er dyrt at starte et semester op. Som regl er der MANGE penge at spare ved at købe brugt (på fx www.pensum.dk), men det er selvrfølgelig ikke alt der kan findes der. For mit eget vedkommende har jeg opgivet at købe alle materialer fra start og i stedet undersøgt hvad der kan findes på biblioteker, hvad det reelle behov er og så ja - købt brugt

Men det koster ikke noget at blive optaget og følge umdervisningen - det var det jeg mente

Som du selv skriver, er det ikke alt man kan finde på Pensum.dk som man skal bruge.

nu tjekkede jeg lige hele hendes bogliste på den side, og i forhold til at kunne købe bøgerne igennem skolen fra ny, og så på pensum, er skolen faktisk billigst. (underligt nok)

Min kæreste har spurgt om man skulle have alle bøgerne fra start, og det skulle de desværre.

hvad Biblotek angår, ved jeg ikke om man kan bruge ret meget til hendes uddannelse, men en mulighed er det da..

det eneste fra skolens "indkøbsliste" vi ikke behøvede, var lommeregneren, da jeg allerede havde den foreskrevne model

Men ja, undervisningen er ganske gratis

Anmeld

8. januar 2012

Mettemus

TheLittleOne skriver:

Syntes de skal lade vær med at beklage sig.... Hold op med at gå så meget i byen og lad vær med at købe nye mobiler, tøj og andet lort i 3 måneder så kan de sku se penge på kontoen !

Hvad bygger du den udtalelse på? Hvilke tal viser dig at ALLE studerende fester torsdag/fredag/lørdag, går i spritnyt tøj og køber nye mobiler hele tiden? Hvis du læste artiklen ville du se, at en af hendes pointer er, at hun netop IKKE har råd til de ting og heller ikke til at spare op

Anmeld

8. januar 2012

Muhmi

Anonym skriver:

Men det er jo et halvhjertet forsøg på at sige at studerende er forkælede..

Huslejen f.eks. Hvordan ved du om hun kan finde et sted der er billigere at bo?? Hvad med indskuddet? Den holder vist ikke lige..

Synes man skal sætte sig ordentligt ind i tingene inden man begynder at pege fingre

Det ved jeg da overhovedet ikke.. Men sådan som hun stiller det op, har hun en masse luksusting som der godt kunne spares på..

Som studerende har jeg selv prøvet at undvære, fjernsyn og telefon og bo på 7 kvm værelse som kostede 1500,- på nørrebro...

Det kan godt være det ser ud som om jeg peger fingre, men hvis du kunne høre tonen i det jeg skriver og kendte mig så ville du vide at det ikke er det jeg gør...

Anmeld

8. januar 2012

Neon

skønneunger skriver:

Ts har jo på intet tidspunkt brokket sig over sin Kh så hvorfor overhovedet bringe det ind i debatten?

hvorfor skal KH altid sammenlignes med S.U og hvorfor skal den altid bringes ind i en debat om S.U.......... det kan ikke sammenlignes på nogen som helst måder.

Jeg ser det bare som om man er i samme båd. Om man får den ene eller den anden økonomiske støtte er vel det samme? Så derfor synes jeg godt man kan sammenligne KH og SU, på den måde jeg gør. 

Jeg har ikke skrevet noget om hun har brokket sig over sin KH, det jeg har skrevet har været en kommentar på det hun har svaret mig på, hvor hun også selv bringer KH op.

Min holdning er bare at i stedet for at se det som et problem at folk for den ene eller anden ydelse, så synes jeg vi skal glæde os over, at vi lever i et samfund, hvor vi alle har muligheder for at opnå en relativt god tilværelse, om vi er arbejdsløse eller studerende, eller noget helt andet!

Anmeld

8. januar 2012

grinny

Jeg har ALDRIG brokket mig over min SU. Kæresten og jeg har boet sammen i snart 3 år og alle 3 år har vi begge været på SU + lån. 

Grunden til at jeg aldrig har brokket mig er fordi vi med lån får ca. 15.000 udbetalt tilsammen, MEN(!!!) havde vi ikke vores lån kan man trække ca. 6000, da vi får omkring 2900 begge to. Så er der altså ikke mange penge tilbage for to mennesker. 

Jeg knokler på min uddannelse for at komme igennem med et flot resultat og kan derfor ikke overskue et arbejde. Men når jeg en gang er færdig og når kæresten er færdig kommer vi til at stå med et lån på 200.000 - 250.000 kr. - er det fedt? NEJ!! Men det er det valg vi måtte tage fordi vi ikke gad at skulle låne penge hver måned fordi pengene var væk. Jeg er glad for at få penge for at studere, men jeg synes der er nogen der er meget grove med deres udtagelser fordi det er altså ikke altid nemt - og man kan ikke bare spare alt, der er ting som man har brug for! Og man skal også kunne leve bare fordi man studerende.

Anmeld

8. januar 2012

AnneBJ

Mettemus skriver:

Nej jeg synes ikke du har sparet hende for noget - som jeg ser det kan hun ikke gøre det billigere.

Huslejen i universitetsbyerne er urimelig høj, og det er simpelthen urealistisk ikke at skulle have internetadgang igennem et helt studie. Mobilregningen synes jeg også er lav.

Argumentet med at "så kan folk bare ringe til hende" er urealistisk - sådan fungerer verden jo ikke? 

Som jeg ser det dækker hendes SU lige nøjagtig de faste udgifter, og alt hvad hun skal leve for må hun tjene oveni. Derfor forstår jeg heller ikke argumentet med at "så må hun lade være med at købe tøj/gå så meget i byen" osv. Vi kan ikke se her ud fra hvor mange penge hun har på øvrigt forbrug. Hun behøver ikke gå i byen torsdag/fredag/lørdag og købe nyt tøj hver uge for at pengene ikke slår til.

Men om jeg synes hun er fattig? Nej. Det er et kæmpe privillegium at vi i DK får gratis uddannelse. At SUen kun dækker de faste udgifter + evt lidt til mad synes jeg også er ok, for det burde ikke være staten der skal financiere dine nye bukser, mobil osv. De fleste kan klare et arbejde oveni, og kan man alligevel ikke få pengene til at slå til kan man jo overveje lån. Det er ikke det fedeste i verden, men også helt uhørt billige lån til folk der først kan betale tilbage om mange år.

Jeg forstår godt, at hun synes hun sidder stramt i det, og hvis hendes uddannelse tager fem-seks år, kan jeg også godt forstå, at det kan være svært at holde modet oppe. Fem år på pasta og ketchup er lang tid.

Anmeld

8. januar 2012

Mettemus

Dustmuz skriver:

Som du selv skriver, er det ikke alt man kan finde på Pensum.dk som man skal bruge.

nu tjekkede jeg lige hele hendes bogliste på den side, og i forhold til at kunne købe bøgerne igennem skolen fra ny, og så på pensum, er skolen faktisk billigst. (underligt nok)

Min kæreste har spurgt om man skulle have alle bøgerne fra start, og det skulle de desværre.

hvad Biblotek angår, ved jeg ikke om man kan bruge ret meget til hendes uddannelse, men en mulighed er det da..

det eneste fra skolens "indkøbsliste" vi ikke behøvede, var lommeregneren, da jeg allerede havde den foreskrevne model

Men ja, undervisningen er ganske gratis

De har sikkert nogle gode aftaler med forlagene - det har mit fakultet også, så derfor køber vi bøgerne der i stedet for universitetes boghandel - så støtter vi vores egen bogformidling og på den måde bliver vi ved med at have mulighederne for at købe bøgerne billigt (billigere i hvert fald - billigt blir det nok aldrig). Er hun lige startet? Vi fik nemlig også anbefalet at købe ALT fra start, men efterhånden har jeg alligevel lært at vente, da fra nogle bøger til 500 kr måske kun skal bruges 50 sider. Så kan man måske deles, finde dem på biblioteker osv. Jeg er i hvert fald træt af at købe de der svinedyre studiebøger for nogle enkelte kapitler. Jeg ved ikke om det er tilfældet på din kærestes studie. Det er slet ikke sikkert - for det er bare r**dyrt at købe bøger til undervisning.

Anmeld

8. januar 2012

Neon

Muhmi skriver:

Det ved jeg da overhovedet ikke.. Men sådan som hun stiller det op, har hun en masse luksusting som der godt kunne spares på..

Som studerende har jeg selv prøvet at undvære, fjernsyn og telefon og bo på 7 kvm værelse som kostede 1500,- på nørrebro...

Det kan godt være det ser ud som om jeg peger fingre, men hvis du kunne høre tonen i det jeg skriver og kendte mig så ville du vide at det ikke er det jeg gør...

Jamen det er da fantastisk, hvis du synes det var fedt at leve sådan.. Jeg synes bare det er fint at SU'en hjælper en til at opnå en hvis levestandart. For jeg tvivler på det er de færreste der kan klare at leve så sparesomt i 3-5 år, uden at det påvirker dem psykisk. Også har vi bare en masse mennesker, som skal have hjælp på en anden måde...

Anmeld

8. januar 2012

DitteFisk

Neon skriver:

Og du synes ikke det er overfusende at sige jeg skal styre mine hormoner? 

Det er klart, at når man er en del af en gruppe, som jeg, studerende, så reagere man, når man mener man bare kan undvære internet, telefon og bo i billigere sted, og at man bare skal være taknemmelig for sin SU. Den holdning er jo specielt sympatiserende eller realistisk.. 

Du kan selv se hvordan du reagerede på min udtalelse omkring kontanthjælp. 

Jeg har bare den holdning, at man ikke skal have så travlt med alle andre. Jeg kunne også sagtes sidde og bidde af alle dovne kontanthjælpsmodtagere som bare skal lette røven... Men det gør jeg ikke. For jeg er udemærket klar over det ikke er særlig sjovt at være på kontanthjælp og at det er de færreste der har valgt det..

Jeg er på ingenmåde jaloux på kontanthjælp, jeg synes bare det er træls at man som studerende ikke bliver anerkendt for det man gør, men bliver anset for at være "forkælet" for i andre lande skal man jo selv betale uddannesle.. Ja, men i andre lande bliver der også skidt på de arbejdsløse.. 

Hvorfor kan vi ikke bare være glade for at vi hver især har de muligheder vi har? Glæde os på hinandens vejne for at vi kan have et liv og være glade, i stedet for at bitche over hvem der får hvad.. 

Jeg er helt enig.

Desuden får vi jo intet foræret. Jo SU'en er fra staten, men når vi engang FÅR en uddannelse og dernæst et job så fortæller vores høje danske skat os jo, at vi jo betaler for den SU vi har fået. Vi får den ikke foræret. Jeg synes også prioriteten SU/KH er skæv. Ikke fordi jeg vil brokke mig, men vi, som studerende har bare kun liige råd til faste udgifter mens KH-modtagere har dét ekstra. Jeg ville mene at disse ydelser burde være lige høje. Men det er også bare min mening.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.