Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

Muffin_girl

AndreasMor2011 skriver:

Ja det er vildt dyrt:-S og man får jo ikke hjalp til alle de dyre bøger der ofte skal købes og derfor ender mange jo med et stort lån i den sidste ende selvom man får sin su 'forærende':-(

Synes su burde ligge på niveau med kh.

Jamen de lån er bare en skide dårlig start på ens økonomiske situation.. Så når man er færdig med uddannelse er mange 25-30 år.. Og vil gerne have en bil, hus eller børn.. Og så er det svært at starte sit liv ud med et SU lån, bolig lån osv...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

bybaby

Line&Liam&Milan skriver:

Tja.. så meget billigere kan det sku heller ikke gøres , jeg boede i en skod ungdomsboliger, den billigste i vores by, 3000 incl forbrug , ellers så havde jeg nogenlunde samme udgifter. Bibliotek og internet, i vores by måtte man bruge det 30 min, det rækker ikke til lektier osv... Jeg synes sku Su er ret snoldet , kh taget i betragtning, men det er nok bare mig ...

helt enig de vil have at man skal uddanne sig men du får flere penge på kontanthjælp end su så er det da nemmer at sidde og komme skruer i en pose end at skal studere 27 timer om ugen plus lektier

Anmeld

8. januar 2012

Muffin_girl

Nu skal man heller ikke angribe TS..

Tror tråden er blevet misforstået lidt ... Der skal være plads til os alle 

Anmeld

8. januar 2012

Dustmuz

Mettemus skriver:

Det er et kæmpe privillegium at vi i DK får gratis uddannelse.

Nu Citere jeg kun en sætning af din.

Gratis uddannelse..
en erhvervsuddannelse på en teknisk skole, Handelsskole og nogen gange et Gymnasium, er gratis.
Men på størstedelen af de videregående uddannelser har du allerede fra grundforløbet udgifter til bøger.

jeg kan bruge min kæreste som eksempel.

Hun har lige søgt ind som laborant, den uddannelse skal du smide knap 7.000kr INDEN studie start.
Det dækker bøger, depositum til studiekort og obligatorisk studietur på 2 semester, og så lidt andet også

Så vil ikke mene det er helt gratis..
men som sagt.. citerede dig kun på den sætning

Anmeld

8. januar 2012

Neon

Muhmi skriver:

Hold da op... Hehe

Jo jeg har været studerende... OGSÅ i kbh hvor jeg boede i bofælleskab og ikke havde særligt mange penge + en kæreste i nord-sjælland som jeg skulle besøge... Og ja, jeg HAR skam købt bøger og ditten og datten til uddannelse... Og ja, jeg havde skam også et lille weekendarbejde ved siden af for at klare mig...

Og jeg snakker overhovedet ikke nedladende om studerende, nu må du altså lige styre hormonerne...

Og hvis du er så skide misundelig på den kontanthjælp, så må du jo blive arbejdsløs og sidde og skrabe penge sammen mens du er på barsel.... Tror du virkelig at jeg nyder at kalde mig kontanthjælpsmodtager????? Ærlig talt, fald lige ned engang...

Jeg sidder jo ikke og kalder mig fattig fordi jeg er på kontanhjælp... Jeg lærer at klare mig med det jeg har, istedet for at brokke mig over hvor hårdt det er at få penge foræret......

Og du synes ikke det er overfusende at sige jeg skal styre mine hormoner? 

Det er klart, at når man er en del af en gruppe, som jeg, studerende, så reagere man, når man mener man bare kan undvære internet, telefon og bo i billigere sted, og at man bare skal være taknemmelig for sin SU. Den holdning er jo specielt sympatiserende eller realistisk.. 

Du kan selv se hvordan du reagerede på min udtalelse omkring kontanthjælp. 

Jeg har bare den holdning, at man ikke skal have så travlt med alle andre. Jeg kunne også sagtes sidde og bidde af alle dovne kontanthjælpsmodtagere som bare skal lette røven... Men det gør jeg ikke. For jeg er udemærket klar over det ikke er særlig sjovt at være på kontanthjælp og at det er de færreste der har valgt det..

Jeg er på ingenmåde jaloux på kontanthjælp, jeg synes bare det er træls at man som studerende ikke bliver anerkendt for det man gør, men bliver anset for at være "forkælet" for i andre lande skal man jo selv betale uddannesle.. Ja, men i andre lande bliver der også skidt på de arbejdsløse.. 

Hvorfor kan vi ikke bare være glade for at vi hver især har de muligheder vi har? Glæde os på hinandens vejne for at vi kan have et liv og være glade, i stedet for at bitche over hvem der får hvad.. 

Anmeld

8. januar 2012

Anonym

Muhmi skriver:

Du opfatter da tingene ligesom du har lyst til hva? Jeg gør mig slet ikke til et offer på kontanthjælp.. Jeg elsker min kontanthjælp og elsker at bo i et land hvor det er muligt... Jeg brokker mig absolut ikke om hvilke penge jeg har at gøre med...

Det er da fint at i har en anden holdning, men i har jo en holdning om mig der er helt ude i hampen og så må jeg vel forvare mig?

Jeg kan godt se at nogle kan have misforstået debatten her som værrende rettet mod su-modtagerne, men det var det ikke.. Og at i så misforstår at jeg hader folk på su når jeg selv har modtaget det, det er jo så jeres problem.

Men det er jo et halvhjertet forsøg på at sige at studerende er forkælede..

Huslejen f.eks. Hvordan ved du om hun kan finde et sted der er billigere at bo?? Hvad med indskuddet? Den holder vist ikke lige..

Synes man skal sætte sig ordentligt ind i tingene inden man begynder at pege fingre

Anmeld

8. januar 2012

DitteFisk

Mettemus skriver:

Nej jeg synes ikke du har sparet hende for noget - som jeg ser det kan hun ikke gøre det billigere.

Huslejen i universitetsbyerne er urimelig høj, og det er simpelthen urealistisk ikke at skulle have internetadgang igennem et helt studie. Mobilregningen synes jeg også er lav.

Argumentet med at "så kan folk bare ringe til hende" er urealistisk - sådan fungerer verden jo ikke? 

Som jeg ser det dækker hendes SU lige nøjagtig de faste udgifter, og alt hvad hun skal leve for må hun tjene oveni. Derfor forstår jeg heller ikke argumentet med at "så må hun lade være med at købe tøj/gå så meget i byen" osv. Vi kan ikke se her ud fra hvor mange penge hun har på øvrigt forbrug. Hun behøver ikke gå i byen torsdag/fredag/lørdag og købe nyt tøj hver uge for at pengene ikke slår til.

Men om jeg synes hun er fattig? Nej. Det er et kæmpe privillegium at vi i DK får gratis uddannelse. At SUen kun dækker de faste udgifter + evt lidt til mad synes jeg også er ok, for det burde ikke være staten der skal financiere dine nye bukser, mobil osv. De fleste kan klare et arbejde oveni, og kan man alligevel ikke få pengene til at slå til kan man jo overveje lån. Det er ikke det fedeste i verden, men også helt uhørt billige lån til folk der først kan betale tilbage om mange år.

Jeg forstår godt, at hun synes hun sidder stramt i det, og hvis hendes uddannelse tager fem-seks år, kan jeg også godt forstå, at det kan være svært at holde modet oppe. Fem år på pasta og ketchup er lang tid.

jeg er af samme mening. Godt skrevet.

Anmeld

8. januar 2012

skønneunger

Muhmi skriver:

Hold da op... Hehe

Jo jeg har været studerende... OGSÅ i kbh hvor jeg boede i bofælleskab og ikke havde særligt mange penge + en kæreste i nord-sjælland som jeg skulle besøge... Og ja, jeg HAR skam købt bøger og ditten og datten til uddannelse... Og ja, jeg havde skam også et lille weekendarbejde ved siden af for at klare mig...

Og jeg snakker overhovedet ikke nedladende om studerende, nu må du altså lige styre hormonerne...

Og hvis du er så skide misundelig på den kontanthjælp, så må du jo blive arbejdsløs og sidde og skrabe penge sammen mens du er på barsel.... Tror du virkelig at jeg nyder at kalde mig kontanthjælpsmodtager????? Ærlig talt, fald lige ned engang...

Jeg sidder jo ikke og kalder mig fattig fordi jeg er på kontanhjælp... Jeg lærer at klare mig med det jeg har, istedet for at brokke mig over hvor hårdt det er at få penge foræret......

Anmeld

8. januar 2012

Mettemus

Dustmuz skriver:

Nu Citere jeg kun en sætning af din.

Gratis uddannelse..
en erhvervsuddannelse på en teknisk skole, Handelsskole og nogen gange et Gymnasium, er gratis.
Men på størstedelen af de videregående uddannelser har du allerede fra grundforløbet udgifter til bøger.

jeg kan bruge min kæreste som eksempel.

Hun har lige søgt ind som laborant, den uddannelse skal du smide knap 7.000kr INDEN studie start.
Det dækker bøger, depositum til studiekort og obligatorisk studietur på 2 semester, og så lidt andet også

Så vil ikke mene det er helt gratis..
men som sagt.. citerede dig kun på den sætning

Det har du ret i - det er dyrt at starte et semester op. Som regl er der MANGE penge at spare ved at købe brugt (på fx www.pensum.dk), men det er selvrfølgelig ikke alt der kan findes der. For mit eget vedkommende har jeg opgivet at købe alle materialer fra start og i stedet undersøgt hvad der kan findes på biblioteker, hvad det reelle behov er og så ja - købt brugt

Men det koster ikke noget at blive optaget og følge umdervisningen - det var det jeg mente

Anmeld

8. januar 2012

Sofia

TheLittleOne skriver:

Syntes de skal lade vær med at beklage sig.... Hold op med at gå så meget i byen og lad vær med at købe nye mobiler, tøj og andet lort i 3 måneder så kan de sku se penge på kontoen !

Jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener? Mener du at vi på SU kan spare op? Jeg brokker mig på ingen måde over SU satsen, synes det er meget fornemt at vi får den og er meget glad for den. Men din udtalelse her må du simpelthen uddybe!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.