Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

Muhmi

Neon skriver:

Jo det må du gerne. Men jeg må jo også gerne have en holdning til det du skriver.. Det har intet at gøre med om man er "store mennesker", det handler om holdning.

Ja men den holdning du havde om mig var ganske uberettiget da du ikke kender mig og så er der absolut ingen grund til at overfuse mig på den måde....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

Pianisten

Noneother skriver:

Det var osse det jeg skrev. Jeg skrev bare at den er lav nok. Altså ikke for høj, da man netop burde have ret til telefon. (Jeg har selv en pakke til 150)

Nåå min fejl xD

Anmeld

8. januar 2012

L-Mortil3

Tja.. så meget billigere kan det sku heller ikke gøres , jeg boede i en skod ungdomsboliger, den billigste i vores by, 3000 incl forbrug , ellers så havde jeg nogenlunde samme udgifter. Bibliotek og internet, i vores by måtte man bruge det 30 min, det rækker ikke til lektier osv... Jeg synes sku Su er ret snoldet , kh taget i betragtning, men det er nok bare mig ...

Anmeld

8. januar 2012

Sakris

Muhmi skriver:

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Husleje: 3.150

El + varme: 400

Telefon: 150

Forsikring og fagforening: 100

Internet: 200

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Licens: 192

I alt: 4.852 kr.

Indkomst:

SU: 4.981

Mor: 200

I alt: 5.181 kr."

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Tror lige jeg har sparet hende her 1000-1500 kroner...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

???? Jeg synes da budgettet ser meget reelt ud. 

Jeg synes slet ikke du kan sætte det sådan op. 

Biblioteket har ikke åbent når som helst hvor jeg studerede. Det er nogle gange upassende at sidde offentligt med sine ting, da det kan være svært at koncentrere sig. 

For det andet er det altså ikke alle steder man kan finde en billigere bolig. 

Telefon er da billigt med 150! 

Jeg havde job det første år af mit studie og studielån på masteren. Men så manglede jeg heller ikke noget. Synes de 2 år mellem arbejde og studielån var meget sparsomme.

Dermed ikke sagt at man får for lidt i SU. For det er et kæmpe privilegie at bo i et land der tilbyder det. Men bliver en smule provokeret af dine "åbenlyse" besparelsestip, som enten ikke havde været en mulighed eller udelukket i forhold til mine behov da jeg var studerende.

Anmeld

8. januar 2012

jydeinden

jeg synes det link er ret firkantet skrevet..

Ja man kan da sagtens fjerne alle luksuser og så leve af det man har, men hvilket liv har du så tilbage?

I mit tilfælde er vi to om udgifterne, jeg klager ikke da det går her. Men havde det kun været mig feks, så havde jeg næppe klaret det, af den simple grund at denne debat IKKE tager højde for studiet også koster.

Vi har begge to lån på, og alligevel har vi måtte låne min far penge, da vi ikke lige har 6000 kr til udstyr mv.

Anmeld

8. januar 2012

Anonym

Muhmi skriver:

Haha! Janteloven lever da i bedste velgående herinde...

Så fordi jeg er på kontanthjælp så skal jeg bare sidde og ikke have en mening om noget som helst? I er fandeme nogle store mennesker...

Du behøver jo ikke at vende den så det ser ud som om at du er et offer på KH. Vi har bare en anden holdning end dig.. Du behøver ikke drage jantelov osv ind i det.

Anmeld

8. januar 2012

Anonym

Muhmi skriver:

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Husleje: 3.150

El + varme: 400

Telefon: 150

Forsikring og fagforening: 100

Internet: 200

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Licens: 192

I alt: 4.852 kr.

Indkomst:

SU: 4.981

Mor: 200

I alt: 5.181 kr."

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Tror lige jeg har sparet hende her 1000-1500 kroner...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

For det første vil jeg aldrig undvære min telefon, og især ikke nu hvor jeg har barn, også vil jeg ikke stå og bekymre mig over hvor vidt jeg har taletid på hvis mit barn f.eks skulle gå en og blive syg mm. Og det udlukker også en utrolig meget socialt er det fair bare fordi man er på su? 

derudover så syntes jeg ikke det er fair hvis en studerende skal gå på biblioteket for at lave sine lektier og især ikke hvis man har børn, sikke noget sjusk man kan få lavet i stedet for at få lavet sine lektier ordenligt... 

Igen hvis man har børn er det ikke hensynsmæssigt hverken for mor eller barn at bo i en et værsels eller i et bo fælles skab, selv som forældre har man brug for voksen tid, tid hvor man lige kan have sit eget rum og hvor man kan sætte sig ned og lave lektier mm. Uden at skulle bekymre sig for hvor vidt man vækker sit barn eller ej. 

Og 200kr om måneden til sig selv evt. Til tøj, frisør, nødvendige skole ting, hue til om vinteren, sko, eller andre besale behov syntes jeg bestemt ikke er meget... Og syntes kun det vil være fair at mor skal kunne købe nye strømper hvis de gamle er hullet, en hue til om vinteren eller plads til at spare op til nye sko hvis de gamle er slidt...

Og syntes ikke det er fair at for at man skulle kunne få det til at løbe rundt at så er man tvunget til atvoptag su lån mm. Og ja hura vi må som forsøger tjene ekstra ved siden af su end ikke forsøger men hvorfor skal børnene lide under at vi gerne vil have en uddannelse og gerne vil være atraktive på arbejds market og det er ikke alle der har bedsteforældre mm. Der lige kan hente børnene efter en dag i dagepleje, vuggestue eller BH...

Så ja jeg syntes du er helt galt på den... 

Anmeld

8. januar 2012

Muhmi

Anonym skriver:

Du behøver jo ikke at vende den så det ser ud som om at du er et offer på KH. Vi har bare en anden holdning end dig.. Du behøver ikke drage jantelov osv ind i det.

Du opfatter da tingene ligesom du har lyst til hva? Jeg gør mig slet ikke til et offer på kontanthjælp.. Jeg elsker min kontanthjælp og elsker at bo i et land hvor det er muligt... Jeg brokker mig absolut ikke om hvilke penge jeg har at gøre med...

Det er da fint at i har en anden holdning, men i har jo en holdning om mig der er helt ude i hampen og så må jeg vel forvare mig?

Jeg kan godt se at nogle kan have misforstået debatten her som værrende rettet mod su-modtagerne, men det var det ikke.. Og at i så misforstår at jeg hader folk på su når jeg selv har modtaget det, det er jo så jeres problem.

Anmeld

8. januar 2012

jydeinden

TheLittleOne skriver:

Syntes de skal lade vær med at beklage sig.... Hold op med at gå så meget i byen og lad vær med at købe nye mobiler, tøj og andet lort i 3 måneder så kan de sku se penge på kontoen !

er vi sgu også nogen der heller ikke gør!

Jeg har været i "byen" en gang i denne måned og hold da fast jeg fik heleee to drinks.. At nogen får råd til at tage i byen og drikke, er jo fordi de tager det valg, med hjælp fra mor og far formenligt.

Jeg er sorry to say ved at være godt træt af at høre den der ramse, for selv da jeg boede hjemme havde jeg ikke meget at rokke med, og jeg gik aldrig i byen, men jeg besøgte min kæreste og dét var dyrt nok.

Anmeld

8. januar 2012

Mettemus

Nej jeg synes ikke du har sparet hende for noget - som jeg ser det kan hun ikke gøre det billigere.

Huslejen i universitetsbyerne er urimelig høj, og det er simpelthen urealistisk ikke at skulle have internetadgang igennem et helt studie. Mobilregningen synes jeg også er lav.

Argumentet med at "så kan folk bare ringe til hende" er urealistisk - sådan fungerer verden jo ikke? 

Som jeg ser det dækker hendes SU lige nøjagtig de faste udgifter, og alt hvad hun skal leve for må hun tjene oveni. Derfor forstår jeg heller ikke argumentet med at "så må hun lade være med at købe tøj/gå så meget i byen" osv. Vi kan ikke se her ud fra hvor mange penge hun har på øvrigt forbrug. Hun behøver ikke gå i byen torsdag/fredag/lørdag og købe nyt tøj hver uge for at pengene ikke slår til.

Men om jeg synes hun er fattig? Nej. Det er et kæmpe privillegium at vi i DK får gratis uddannelse. At SUen kun dækker de faste udgifter + evt lidt til mad synes jeg også er ok, for det burde ikke være staten der skal financiere dine nye bukser, mobil osv. De fleste kan klare et arbejde oveni, og kan man alligevel ikke få pengene til at slå til kan man jo overveje lån. Det er ikke det fedeste i verden, men også helt uhørt billige lån til folk der først kan betale tilbage om mange år.

Jeg forstår godt, at hun synes hun sidder stramt i det, og hvis hendes uddannelse tager fem-seks år, kan jeg også godt forstå, at det kan være svært at holde modet oppe. Fem år på pasta og ketchup er lang tid.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.