Jonatansmor skriver:

Nix. Jeg tror ikke på der er en intelligens større end mennesket.
Jeg er overbevist om at det er naturen der er den ultimative kraft, vi kan ikke ændre den, vi kan ikke knække den og den vil overleve, med eller uden menneskeheden.
Jeg tror på at religionen opstod som et resultat af en voksende nysgerrighed og et behov for at kunne forklare ting, som ikke gav en mening. De 3 monoteistiske religioner ligger bare for tæt op af hinanden til at kunne være andet end hinandens modsvar i et område der historisk set har været kaos.
Men jeg respekterer mennesker der har et behov for at tro på en Gud, jeg mener samtidig at religion er en privatsag og man skal passe godt på med at lade kirkerne, moskeerne få for meget magt i vores moderne samfund.
Præcis.
Religion har, i mine øje, altid været roden til krig, ødelæggelse og uenighed.
Hvis man som troende tog sin religion seriøst, ville man også acceptere andre for deres valg. Så hvor er meningen i, at forsøge at overbevise andre om, at netop deres tro og de budskaber der forefindes i den, er de rigtige leveregler.
Naturvidenskaben og naturlovene er for mig det eneste rigtige.
Jeg oplever, og har set mange eksempler på, at folk der befinder sig i kriser, har haft traumatiske oplevelser mm., tyer til en eller anden form for tro, da det hjælper til at komme videre, da der i denne findes svar på det urimelige og onde der er overgået en. Folk der har svært ved at finde en mening med deres egen eksistens, sætter deres lid til, at gud viser dem vejen og der bestemt er en højere mening med at de er sat på jorden.
Men respekt og accept af, at andre ikke har de samme overbevisninger som jeg og vi alle er forskellige, har forskellige ideologier, værdier og holdninger, har mit syn på religion altid været, at jeg ser det som et samlingspunkt for folk der kan have svær ved at finde mening andet sted!
Jeg er derfor af den naturvidenskabelige overbevisning og det er min tro