Nessie skriver:
Kort og enkelt: NEJ
Jeg tror på videnskaben og jorden/naturen.
I dag er vi så oplyste, og ved så mange ting, at jeg ikke kan få det til at passe med de ting der står i bibelen.
Det er fint at der er nogle der har noget at tro på, jeg tror at det er en god støtte, hvis man er i krise eller har en svær periode.
Men jeg forstår ikke at vi skal bekrige hinanden og skælde hinanden ud for hvad vi tror på, da vi jo i bund og grund alle tror på det samme.
Jeg synes en af præsterne forklarer det ganske fint, og har lige taget det fra den danske folkekirkes hjemmeside:
Folkekirkens lære om Guds skabelse af verden benægter ikke Big Bang-teorien. Der er ikke nødvendigvis en modsætning mellem naturvidenskabelige forklaringer på verdens opståen og Bibelens skabelsesberetning. Naturvidenskaben beskriver og forklarer objektivt, hvordan verden er opstået ud fra det, vi kan måle og veje. Bibelen fortæller om meningen med menneskets liv i verden.
Der er to skabelsesberetninger i 1. Mosebog i Bibelen. Den ene fortæller om de 7 skabelsesdage (kap. 1). "Og Gud så at det var godt" gentages her efter hver eneste skabelsesdag. Budskabet er, at verden er et sted, som Gud har villet. Det er ikke en tilfældigt opstået verden eller en ond verden. Og mennesket er ikke et tilfældigt biprodukt, men udtryk for Guds vilje. Bibelen sætter dermed et positivt fortegn for mennesket og dets verden.
Den anden skabelsesberetning er fortællingen om Adam og Eva (kap. 2-3). Den svarer på spørgsmålet om, hvorfor verden ikke er så god, som Gud ville det. Hvor den første har til hensigt at prise verden og Gud for hans viselige indretning af den (at han fx har sørget for væksternes fortsatte forplantning, så mennesker har noget at leve af, og for solen og månen, så de kan regne ud, hvornår de skal feste), så har den anden til hensigt at forklare, hvor det onde kommer fra. Svaret er her, at det onde ikke er Guds vilje, men menneskets egen skyld.
Den slags betragtninger over verden er teologiske, ikke naturvidenskabelige. I dag vil man ikke sige, at Bibelen er sand i videnskabelig forstand, men at dens sandhed ligger på et eksistentielt eller teologisk plan. Når man alligevel igennem århundreder betragtede Bibelens skabelsesberetning som sand i "videnskabelig" forstand, skyldes dels Bibelens autoritet, og dels at man ikke havde nogen bedre forklaringer.